Uklart fra fat, klart på flaske - løsning?

Jeg har fundert på hvorfor ølet mitt fra fat var ganske uklart mens det samme ølet tappet på flaske ble blankt og klart. Så slo det meg. Ølet på cornelius fatet blir tappet fra bunnen og "filtrert" gjennom bunnslammet.

Jeg stikker alltid om ølet før jeg tappet på fat. Likevel blir det selvsagt litt bunnslam etter en tid. Tapperøret ligger helt i bunnen av fatet og dermed blir alt som tappes, tappet fra bunnslam-ølet. Følgelig vil ikke cold crash eller noen klaringsmidler hjelpe.

Et alternativ kan være å kutte tapperøret og dermed miste den nederste literen. Eller bøye det. Da bir det kanskje vanskelig å få det inn i fatet. Eller finnes det filter man kan bruke? Er det noen som har funnet god løsning på dette?
 
Det tar også vesentlig lenger tid før gjæren i fatet har satt seg. Tiden er proporsjonal med veien gjæra har å falle ut. Flaska er grunn. Fatet er dypt.
 
Det var en genial sak som jeg tror jeg prøver.

Jeg skjønner ikke helt hvordan problemet kan løses med en jumperslange fra et ordinært stigerør. Den vil jo uansett hente ølet fra bunnen av moderfatet og derved få med bunnslammet fra mor til datter. Eller er det noe jeg misforstår?
 
I (noen) slambeholdere har jeg sett at væska hentes ut av en slange hvor åpningen holdes like under overflata av et flytelegeme. Da tas det alltid ut fra toppen. Kanskje hvis du har en veldig fleksibel slange så kan den monteres nederst på stigerøret og festes til en flytekork i enden? Tanken bare fløy forbi og er uprøvd av meg.
 
Nei, det er et vanlig filter.
Jeg mente at om man (som jeg) ikke er plaget med veldig mye bunnfall i kegen, så vil man ved å overføre til en ren keg ikke få med altfor mye dit. Det som måtte være igjen samler seg i den lille fordypningen under stigerøret. Bruker denne metoden når jeg skal tappe lyse øl til flasker med mottrykksfyller, Da blir ølet så klart at man uten problem kan drikke det rett fra flasken.
 
Jeg tror ærlig talt du nøster i feil tråd her. Du tapper ikke ølet "gjennom bunnslammet", slik du beskriver. Vi er jo noen tusen som bruker fat og får klart øl. Det bunnslammet som er nærme nok stigrøret til å bli dratt inn, suges ut når du tapper første glass. Hvis ølet er uklart etter det, er det bare to muligheter: enten har du rugget på fatet, eller det er noe feil med prosessen din.
 
Det er selvsagt ikke alle som har muligheten til dette, men ei uke på lav temperatur i gjæringsdunken gjør underverker. Ølet blir veldig mye klarere. La den stå kaldt ei uke, vær forsiktig med flytting av gjæringsdunken og ikke vær grådig med heverten og du vil knapt få noe bunnfall i fatet i det hele tatt. Om du ikke har kjøleskap kan du også sette ølet ute, i en bod eller til og med apen himmel om du bare beskytter det mot lys med et teppe eller noe. Selv lager jeg lagere om vinteren ved å grave ned gjæringsbøtta i snøen!
 
  • Like
Reaksjoner: aha
Nei, det er et vanlig filter.
Jeg mente at om man (som jeg) ikke er plaget med veldig mye bunnfall i kegen, så vil man ved å overføre til en ren keg ikke få med altfor mye dit. Det som måtte være igjen samler seg i den lille fordypningen under stigerøret. Bruker denne metoden når jeg skal tappe lyse øl til flasker med mottrykksfyller, Da blir ølet så klart at man uten problem kan drikke det rett fra flasken.

I moderfatet ligger det igjen en liten slump med gjær etter noen dager på 2 C, I mottakerfatet blir det nær sagt ingenting.

IMG_0622.jpg
 
Tilbake
Topp