For de som har fermentosaurus, hadde det ikke vært en idé å fjernet bunnslam, fylt boblen med ny vørter? Den nye aktiviteten gjør kanskje at det tåles at lokket åpnes?
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Noen som har prøvd humleposer med magnet under lokket? Burde funke på plastkar ihvertfall. Type en stor rørepinne i humleposen og en kraftig magnet utenpå lokket?
 
Jeg syns fortsatt noen burde prøve geleplanen min, om enn kanskje ikke i en neipa.
Jeg elsker tanken, men dessverre har planen en liten svakhet. Gele er flytende ved høyere temperatur enn det som er vanlig å ha i gjæringsfat. Dermed vil den ikke løse seg opp, tror jeg. Men du får premien for det mest fantasifulle forslaget.
 
Noen som har prøvd humleposer med magnet under lokket? Burde funke på plastkar ihvertfall. Type en stor rørepinne i humleposen og en kraftig magnet utenpå lokket?
Også en god plan, men jeg er redd mye av aromaen vil forsvinne ut gjennom gjæringslåsen etter så lang tid i headspace. Jeg tenkte at problemet løste seg om man vakuumerte pelletsene inn i en pose som smeltet vekk i kontakt med vørter. Eirikraude foreslo gelé, som langt på vei var genialt.
 
Jeg har fundert på dette i flere år, men aldri fått ut fingeren til å teste/bygge noe. Det jeg vet er at det krever co2 iallefall.

Pr nå så vakumpakker jeg tørrhumla mi (siden originalpakkene fra butikken allerede er åpnede), og tilbake i fryseren. Jeg brygger så små batcher at kokehumle og tørrhumle blir under 100g, av samme type.. Og så knuser jeg pelletsene rett før bruk i vakumpakka si, og heller de oppi, klemmer på lokket igjen, og øker tempen med 3C.
 
Jeg har fundert på dette i flere år, men aldri fått ut fingeren til å teste noe. Det jeg vet er at det krever co2 iallefall.

Pr nå så vakumpakker jeg tørrhumla mi (siden originalpakkene fra butikken allerede er åpnede). Jeg brygger så små batcher at kokehumle og tørrhumle blir under 100g.. OG så knuser jeg pelletsene rett før bruk i vakumpakka si, og heller de oppi, klemmer på lokket igjen, og øker tempen med 3C.
Det er det nærmeste en god plan jeg er kommet til også. Men jeg tenkte å sluse den knuste humla gjennom hullet i lokket. Har en trakt som er perfekt. Og så purge med CO2 i etterkant.
 
Det er det nærmeste en god plan jeg er kommet til også. Men jeg tenkte å sluse den knuste humla gjennom hullet i lokket. Har en trakt som er perfekt. Og så purge med CO2 i etterkant.

Jeg klarer ikke å ikke tenke på dette, etter at jeg leste tråden. Har liksom lagt prosess for IPA'er litt på is etter at jeg ble Hefeweizen-freak. Det er det jeg også har tenkt på nå. En trakt, med en trakt over, som et lokk, bare at det er lukket mellom de, og så drive det inn i ølet med co2. Men da oppstod det en ny tanke, jeg vil helst ha "tomrommet" oksgenfritt, så jeg må purge slange og trakt. Og så må trykket slippe ut etterhvert som du presser på med co2. Dvs at jeg ser for meg at jeg må lage et dedikert IPA-kar, som har to gjærlåser. Når jeg skal presse humla inn, så må drivgassen også slippe ut (via den andre gjærlåsen), ellers popper lokket.
Har noen tanker om triclamp-seglass og, selv om jeg bruker plastbøtter, men her må jeg tenke litt.
 
Jeg skal med tid og stunder lage meg en humlings sats/sluse. Litt sånn som man har til å blåse ned mat/medisiner/annet i et dykkerkammer, dog av vesentlig mindre skala. Med tri clamp butterflyventil litt liknende Frank Dåstøl har gjort. Så må jeg bare lage det slik at jeg kan flushe hele kammeret godt med co2 før jeg åpner ventilen og slipper det oppi.
 
Sist redigert:
Jeg klarer ikke å ikke tenke på dette, etter at jeg leste tråden. Har liksom lagt prosess for IPA'er litt på is etter at jeg ble Hefeweizen-freak. Det er det jeg også har tenkt på nå. En trakt, med en trakt over, som et lokk, bare at det er lukket mellom de, og så drive det inn i ølet med co2. Men da oppstod det en ny tanke, jeg vil helst ha "tomrommet" oksgenfritt, så jeg må purge slange og trakt. Og så må trykket slippe ut etterhvert som du presser på med co2. Dvs at jeg ser for meg at jeg må lage et dedikert IPA-lar, som har to gjærlåser. Når jeg skal presse humla inn, så må drivgassen også slippe ut (via den andre gjærlåsen), ellers popper lokket.
Har noen tanker om triclamp-seglass og, selv om jeg bruker plastbøtter, men her må jeg tenke litt.
Hehe, ser vi har de samme tvangstankene. Skal etterhvert gjøre en Neipa-test der fat 1 får alle oksygenreduserende tiltak i boka, mens fat 2 får en ”normal” behandling. Er klar over at Marshall S. og kompisene har gjort noe tilsvarende, men stoler liksom aldri helt på resultatene de kommer fram til...
 
Hehe, ser vi har de samme tvangstankene. Skal etterhvert gjøre en Neipa-test der fat 1 får alle oksygenreduserende tiltak i boka, mens fat 2 får en ”normal” behandling. Er klar over at Marshall S. og kompisene har gjort noe tilsvarende, men stoler liksom aldri helt på resultatene de kommer fram til...

Nei Brulosophy med de metodene de bruker for å komme frem til noe føler jeg er slik at de kunne sagt at å overleve en atombombe og dens ettervirkninger er null stress, men det er fordi de satt i en bunker ti meter under bakken og hadde mer enn nok forsyninger, og hvor alt ølet er tilført gelatin.
 
Jeg elsker tanken, men dessverre har planen en liten svakhet. Gele er flytende ved høyere temperatur enn det som er vanlig å ha i gjæringsfat. Dermed vil den ikke løse seg opp, tror jeg. Men du får premien for det mest fantasifulle forslaget.
Hmmm. Det kan nok bli et problem, ja. Tilbake til tegnebrettet.
 
Jeg skal med tid og stunder lage meg en humlings sats/sluse. Litt sånn som man har til å blåse ned mat/medesiner/annet i et dykkerkammer, dog av vesentlig mindre skala. Med tri clamp butterflyventil litt liknende Frank Dåstøl har gjort. Så må jeg bare lage det slik at jeg kan flushe hele kammeret godt med co2 før jeg åpner ventilen og slipper det oppi.
Ja, det er tøft. Men et sted må grensen gå – jeg brygger ikke så mye humlet øl at jeg kan forsvare dyre investeringer. Tror heller ikke CC-suckback og tørrhumling er de verste bidragsyterne mtp. oksygen. Men et oksygenfritt kretsløp og mottrykksfyller er nyttige hjelpemidler for alle ølsorter.
 
Ja, det er tøft. Men et sted må grensen gå – jeg brygger ikke så mye humlet øl at jeg kan forsvare dyre investeringer. Tror heller ikke CC-suckback og tørrhumling er de verste bidragsyterne mtp. oksygen. Men et oksygenfritt kretsløp og mottrykksfyller er nyttige hjelpemidler for alle ølsorter.

Ja enig. Man kan nok se en forskjell i mine innlegg fra noen år tilbake hvor jeg selv merket effekten mellom "vanlig" flasking eller fating mtp oksidering. Men jeg har selv ikke gjort mer enn det frem til nå. Ølene mine smaker godt, synes jeg selv iallefall. Det blir kanskje litt som HiFI-freakene som kjøper seg komponenter til en latterlig pris for å få 1% bedre lyd. Der er ikke jeg. Synes det er fornuftig å eliminere/minimere enkle problemer (som oksygen) så godt det går mtp det man har for hånden, eller evt hvis det krever en enkel oppgradering av noe

. F.eks fra HiFi-eksempelet, så er jo en prosent, en prosent, det er noe, men neppe forskjellen mellom godt og dårlig øl, eller godt eller fantastisk øl. Så sånn sett er det nok mer fornuftig å bruke tiden sin på å oppgradere noe annet, eller bare legge tiden sin i andre ting som kan være mer givende, som f.eks en helt annen ølstil, og finne ut av dens hemmeligheter. Prioriteringer heter det vel med ett ord :)
 
Ja enig. Man kan nok se en forskjell i mine innlegg fra noen år tilbake hvor jeg selv merket effekten mellom "vanlig" flasking eller fating mtp oksidering. Men jeg har selv ikke gjort mer enn det frem til nå. Ølene mine smaker godt, synes jeg selv iallefall. Det blir kanskje litt som HiFI-freakene som kjøper seg komponenter til en latterlig pris for å få 1% bedre lyd. Der er ikke jeg. Synes det er fornuftig å eliminere/minimere enkle problemer (som oksygen) så godt det går mtp det man har for hånden, eller evt hvis det krever en enkel oppgradering av noe

. F.eks fra HiFi-eksempelet, så er jo en prosent, en prosent, det er noe, men neppe forskjellen mellom godt og dårlig øl, eller godt eller fantastisk øl. Så sånn sett er det nok mer fornuftig å bruke tiden sin på å oppgradere noe annet, eller bare legge tiden sin i andre ting som kan være mer givende, som f.eks en helt annen ølstil, og finne ut av dens hemmeligheter. Prioriteringer heter det vel med ett ord :)
Tenker at dette faller inn under den generelle 20/80 regelen som gjelder all innsats. 20 % innsats gir 80 % resultat. Skal man opp i 100 % resultat krever det 100 % innsats.
 
Det viser jo at co2en blander seg ganske raskt med luft..

Det er jeg enig i.
Noen vil nok henge seg opp i at boblene svever ganske så lenge.
Det hadde vært interresant å gjenta eksperimentet med lik temp på gassene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp