Karbonering på bryggerifat

Hei alle sammen. Jeg har saumfart nettet og det flotte forumet her, men jeg finner 99% skriblerier som omhandler cornelius fat og ikk bryggeri fat når det gjelder karbonering. Spørsmålet er om jeg kan følge samme metoder som på conrelius med mitt ringnes fat (30l, g-kobling) når det gjelder vanlig karbonering og tvunget karbonering? Hvis noen har en bra side som de kan linke til mtp fremgangsmetoder for bryggerifat så hadde det jo vært veldig fint:)
 
Tenker du på helt vanlig karbonering med co2? Har aldri brukt bryggerifat før men kan ikke skjønne annet enn at det blir samme prosedyre. Det er forskjellige koblinger og fasong på fatene. Men ellers så er begge to lukkede stålbeholdere hvor man kan få øl ut og gass inn.
 
Hei alle sammen. Jeg har saumfart nettet og det flotte forumet her, men jeg finner 99% skriblerier som omhandler cornelius fat og ikk bryggeri fat når det gjelder karbonering. Spørsmålet er om jeg kan følge samme metoder som på conrelius med mitt ringnes fat (30l, g-kobling) når det gjelder vanlig karbonering og tvunget karbonering? Hvis noen har en bra side som de kan linke til mtp fremgangsmetoder for bryggerifat så hadde det jo vært veldig fint:)
Hei - lurer på det samme.
hvis jeg ikke bruker sukker- er det da tvungen karbonering jeg skal gjøre? Tanken er at jeg da får mindre grums?
Har fyllt på fat i dag og tilsatt litt trykk- tømt ut trykket og koblet inn igjen 0.7 bar.
Tenkte la det stå slik til neste helg for så å kjøre et døgn med 2.7bar for å tvinge inn co2.
Brygger mitt første brygg - Irish Stout som jeg kjøpte fra øl og vin.

Kommentarer mottas med takknemmelighet :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
http://www.kegerators.com/carbonation-table.php

Still inn trykk etter temp. og øltype i henhold til tabellen..det tar 10-14 + dager..


Vil du at karboneringen skal gå raskere så kan du rulle fatet med co2 tilkoblet(trykk i henhold til tabell)..
Når du ikke hører co2 går inn på fatet lenger så kan du(vent 5 min) ta en smaks prøve...
En fordel at fatet ikke er smekkfullt siden du skal plaske ølet inni fatet..

Du kan og rulle med høyere tykk,men da har du ikke så god kontroll og kan havne opp med overkaronert øl..
 
Sist redigert:
http://www.kegerators.com/carbonation-table.php

Still inn trykk etter temp. og øltype i henhold til tabellen..det tar 10-14 + dager..


Vil du at karboneringen skal gå raskere så kan du rulle fatet med co2 tilkoblet(trykk i henhold til tabell)..
Når du ikke hører co2 går inn på fatet lenger så kan du(vent 5 min) ta en smaks prøve...
En fordel at fatet ikke er smekkfullt siden du skal plaske ølet inni fatet..

Du kan og rulle med høyere tykk,men da har du ikke så god kontroll og kan havne opp med overkaronert øl..
tusen takk TazzaT :), da prøver jeg den :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp