"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg har hatt meget godt hell med ABC sin Oregon Stout. Helt nydelig øl. Har den hos Bryggselv.

Prisforskjell? Jeg synes disse settene blir styggdyre i forhold til hva det koster meg å brygge. Men om du bestiller knust malt i nøyaktige mengder, blir forskjellen kanskje ikke så stor.

Og så tenker jeg at du tvinges inn i en litt brattere læringskurve om du brygger (mer eller mindre) egne oppskrifter:).
 
Prisforskjell? Jeg synes disse settene blir styggdyre i forhold til hva det koster meg å brygge. Men om du bestiller knust malt i nøyaktige mengder, blir forskjellen kanskje ikke så stor.

Og så tenker jeg at du tvinges inn i en litt brattere læringskurve om du brygger (mer eller mindre) egne oppskrifter:).

Du har smakt min variant av denne, der jeg nettopp ikke kjøpte settet, men derimot malt separat iht oppskriften.
 
Samme mengder EKG, ja. Det står at den skal gi litt citrus, men det skal finere neser enn min til for å oppfatte det. Du kan jo gjøre en vri og blande inn noe amerikansk humle om du vil ha et lite preg av citrus. Cascade og EKG går godt sammen - det er i alle fall min erfaring. Så om du legger til 15-20 gram Cascade sammen med EKG'en, så får du antakelig en merkbar humlekarakter med et hint av amerikansk citrus - eller kattepiss, som noen sier:).

Mesk på 68 grader i en god time, og kok i 70 minutter.
Takk!
Kattepiss? Frista ikke noe særlig nå lenger [emoji23]
 
Prisforskjell? Jeg synes disse settene blir styggdyre i forhold til hva det koster meg å brygge. Men om du bestiller knust malt i nøyaktige mengder, blir forskjellen kanskje ikke så stor.

Og så tenker jeg at du tvinges inn i en litt brattere læringskurve om du brygger (mer eller mindre) egne oppskrifter:).
Jeg er ikke uenig i at læringseffekten nok er større, men akkurat å komponere oppskrifter tenker jeg kan komme etterhvert.
Andre gang jeg brygget så brukte jeg en slik liknende pakke med godt hell. Det gav meg også En trygghet om at det ikke var der jeg hadde trødd feil om sluttresultatet ikke stod til forventningene, og dette var en fin måte å starte allgrain på for meg. Jeg lager en del oppskrifter selv nå, men jeg lager fortsatt øl fra slike bryggselv sett nå og da. Det fungerer fint for meg.

Når det kommer til pris har du helt sikkert rett. Men om man ikke har noe fra før og må kjøpe malt i løsvekt, to 100 grams humleposer (2 forskjellige humler) og to poser gjær, er det ikke så fryktelig langt i fra at man ender opp på den prisen (jo mer humlerikt øl i settet jo «billigere» er det). Har man planer om stort maltlager etc er det jo bare å kjøpe inn og sette sammen selv.
 
Hvis du vil brygge Tsjekkisk pils må du bruke saaz.

Jeg bruker kun 100% Bohemian floor malted i mine Tsjekkere. Ikke crystal/karamell eller noe annet. Hvete, dersom du tar deg bryet med en 20 min proteinpause på 55 grader for å bryte ned de tyngste proteinmolekylene til mellomstore får du skumstabilitet i bøtter og spann (sammen med relativt høy IBU). I og for seg gjør ikke 5% hvete noe til eller fra men du trenger det ikke. Wienermalt, jeg bruker det ikke men ser ikke noe galt i å bruke det for farge og fylde. Jeg ville ha droppet carahell.

Du bør legge IBU på rundt 35. Jeg ser at mange legger den på 40+. Gjør du det må du, etter min mening, ha like bløtt vann som originalen for å få en balansert bitterhet.

Mesken vil få for høy PH, så vannjustering er nødvendig. Som en tommelfingerregel (som er unøyaktig) kan man bruke 6 ml melkesyre på 25 liter hvis man har normalt storbyvann. 6 ml er normalt litt for lite men bedre med ph 5.4 enn 4,8. jeg bruker også 2,5 g cacl for å få mer enn 50 ppm calsium for gjæra sin skyld.

Mesk på 67 grader i 45 - 60 minutter og 72 grader i 10 minutter mesk ut på 78. Tsjekkisk øl skal ha kropp.

med vennlig hilsen

Bårdd
Ah, flotte tips! Da er jeg et steg videre mot Bohemian! Da blir det 95% pils ihvertfall og 5% hvete+rast fordi jeg liker tingene som hvete gjør med ølet mitt. Noe særlig mer enn justering av Ph blir det ikke, men jeg måler alltid og justerer til rundt 5.3 på alle øl.

Men jeg er litt engstelig for 35 IBU i et øl med såpass enkel maltbase. Har du noen anbefalinger til øl jeg kan prøve?
 
Takk!
Kattepiss? Frista ikke noe særlig nå lenger [emoji23]

Det var hva de som ikke likte de nye amerikanske humlene, kalte det. Liker du amerikansk IPA, liker du kattepisshumler:). (Vel - det er ikke alle. Den som nevnes mest, er Simcoe. Og Citra.)

@Ekornskurken Nei, jeg tenker ikke på å begynne å lage egne oppskrifter med en gang, men å finne oppskrifter - og kanskje vurdere å justere dem litt. Det blir litt mer selvstendig enn bare å kjøpe de ferdige settene, som sjølsagt har den fordelen at de gjerne er gode.

Sjøl har jeg hatt mye glede av oppskriftene i Brewing Classic Styles.
 
Hei. Lurte på om eg kunne få litt tilbakemelding på denne oppskrifta. Tenkte å prøva Bramling Cross for fyrste gong i ein golden ale. Kanskje det er nokon som har erfaring med den humla, evt om det er noko anna humle den fungerar godt saman med.

Bryggar på Grainfather.

4,7 kg Pale
0,3 kg Caramalt 30 EBC
0,1 kg Crystal malt 120 EBC

20 g Horizon @60 min
25 g Bramling C @10 min
25 g Bramling C Whirlpool/steep 15 minutt.

OG 1.048
IBU 31,3
EBC 8,6

Alle innspel vert tekne i mot med takk.
 
Ah, flotte tips! Da er jeg et steg videre mot Bohemian! Da blir det 95% pils ihvertfall og 5% hvete+rast fordi jeg liker tingene som hvete gjør med ølet mitt. Noe særlig mer enn justering av Ph blir det ikke, men jeg måler alltid og justerer til rundt 5.3 på alle øl.

Men jeg er litt engstelig for 35 IBU i et øl med såpass enkel maltbase. Har du noen anbefalinger til øl jeg kan prøve?

Jeg har oppimot 50 IBU i pils med 100% pilsner. Ikke noe problem. 35 er moderate greier:p.
 
Hei. Lurte på om eg kunne få litt tilbakemelding på denne oppskrifta. Tenkte å prøva Bramling Cross for fyrste gong i ein golden ale. Kanskje det er nokon som har erfaring med den humla, evt om det er noko anna humle den fungerar godt saman med.

Bryggar på Grainfather.

4,7 kg Pale
0,3 kg Caramalt 30 EBC
0,1 kg Crystal malt 120 EBC

20 g Horizon @60 min
25 g Bramling C @10 min
25 g Bramling C Whirlpool/steep 15 minutt.

OG 1.048
IBU 31,3
EBC 8,6

Alle innspel vert tekne i mot med takk.

Humleskjemaet er flott, men det der er kilometervis unna en golden ale. Under tvil skal du få lov til å beholde de 300 grammene med caramalt 30, men den kiloen med 120 må vekk.

Golden ale var de britiske aleprodusentenes forsøk på å slåss mot pilsen:).
 
Humleskjemaet er flott, men det der er kilometervis unna en golden ale. Under tvil skal du få lov til å beholde de 300 grammene med caramalt 30, men den kiloen med 120 må vekk.

Golden ale var de britiske aleprodusentenes forsøk på å slåss mot pilsen:).
Kilo og kilo fru blom, står det ikke 100 gram da?
 
Kilo og kilo fru blom, står det ikke 100 gram da?

Mulig eg er langt unna. Dei hundre gramma med 120 var no mest for fargen sin del. :)

Vet ikke helt hvordan jeg greidde å lese 1 kg:oops:. Men de hundre grammene må vekk:). Norbrygg-definisjonen: "Utviklet som et real ale-alternativ til pilsnerøl. Skal være lett og forfriskende. Brygges typisk på pilsner/pale malt og eventuelt litt hvetemalt."

Så nei, du får ikke beholde de 300 grammene med cara 30, heller. Som det står i Bibelen; de som har lite, de skal også miste det lille de har. Sånn er det bare:p.
 
Hei. Lurte på om eg kunne få litt tilbakemelding på denne oppskrifta. Tenkte å prøva Bramling Cross for fyrste gong i ein golden ale. Kanskje det er nokon som har erfaring med den humla, evt om det er noko anna humle den fungerar godt saman med.

Bryggar på Grainfather.

4,7 kg Pale
0,3 kg Caramalt 30 EBC
0,1 kg Crystal malt 120 EBC

20 g Horizon @60 min
25 g Bramling C @10 min
25 g Bramling C Whirlpool/steep 15 minutt.

OG 1.048
IBU 31,3
EBC 8,6

Alle innspel vert tekne i mot med takk.
Jeg har ikke klart å bli venn med brambling Cross i lyse øl. Har hørt det funker bedre i mørke. Selv prøver jeg bobek sammen med EKG i en bitter for første gang i helga.
 
Heita deg mann. Det var då pokker til streng du skulle vera i kveld, Finn. :) Får ta ein liten revurdering av maltsamansetjinga då. Det var no eigentleg mest humlinga eg var nervøs for. Har du bra erfaring med Bramling C?
 
Heita deg mann. Det var då pokker til streng du skulle vera i kveld, Finn. :) Får ta ein liten revurdering av maltsamansetjinga då. Det var no eigentleg mest humlinga eg var nervøs for. Har du bra erfaring med Bramling C?

Det var jo ikke så alvorlig ment ;)- bortsett fra at en golden ale faktisk var et helt lyst øl. Men du finner sikkert eksempler på at den ble brygget med litt spesialmalt - som du kan finne når det gjelder pils, også.

Jeg har brukt ganske mye Bramling Cross, og synes den funker fint både aleine og sammen med andre humler - kanskje særlig fint sammen med Fuggles.

Her er en mild på 3% som jeg er veldig godt fornøyd med:
Malt til 25 liter
3,3 kg Maris Otter
0,2 kg Crystal 120 :)
0,1 kg Special Roast
Humle
35 gr Bramling Cross @ 30
15 gr Bramling Cross @ 15
Gjær
Wyeast 1318

I dag brygget jeg forresten en cream ale med 50/50 Bramling Cross og Cascade. Cascade går godt sammen med EKG, og jeg tror den skal passe like godt med Bramling Cross.
 
Personlig synes jeg ikke Citra og Cascade smaker kattepiss. Dominerende Simcoe, spesielt når den bidrar med bitterhet, derimot...
Takk. Har lyst til å lage denne en gang, men det blir ikke denne gang. Ble havrestout fra ølbrygging.no. håper den blir fin [emoji3][emoji482]
 
@Finn Berger, håper på noen innspill fra deg her. Det er på tide med nok en episode i samlivsbruddsserien "bitter blå". Dette er vel versjon fem eller seks eller noe. Serien har reflektert prosessen og fasene i den. Denne gangen med enda litt mer alkohol så hodet spinner, litt mindre bitter og med et klart sterkere innslag av blomstereng. Lysere enn før er den også. :)

Det som har vært den største utfordringen her er å få det lille touchet av sødme og karamell jeg ser etter uten at det bikker over i totalt bittersøt. Alle versjonene har vært gode, men jeg syns ikke det har blitt helt der jeg vil ha det. Enten litt tynt eller for søtt. Vi prøver igjen.

Denne gangen er maltsammensetninga
5,5 kg (87,3 %) Maris oter
0,5 kg (7,9 %) wiener
0,3 kg (4,8 %) crystal 120 EBC

Så til humla. De tidligere versjonene har hatt bare EKG, denne gangen prøver jeg med en til. Ville egentlig ha Styrian Golding eller fuggle, men det var ikke å få tak i, så det blei bobek. Kniper inn litt på humlebruken og bruker magnum som bitterhumle denne gangen. Det blir sånn:

20 g magnum kok 60 min. Estimert 22 IBU.
20+20 bobek og EKG kok 30 min. Estimert ca 18,5 IBU.
15+15 bobek og EKG kok 15 min. Estimert ca 9 IBU.
15+15 bobek og EKG whirpool 10 min på 60 C.

I sum anslår beersmith at det bør ende på rundt 6,2 % alkohol, bitterhetsrate på 0,888.

Noen tanker og innspill?
 
Tilbake
Topp