erikraude
Norbrygg-medlem
Ja, glemte nesten det viktigste. Gjæres med Wlp013 på ca 20C.@Finn Berger, håper på noen innspill fra deg her. Det er på tide med nok en episode i samlivsbruddsserien "bitter blå". Dette er vel versjon fem eller seks eller noe. Serien har reflektert prosessen og fasene i den. Denne gangen med enda litt mer alkohol så hodet spinner, litt mindre bitter og med et klart sterkere innslag av blomstereng. Lysere enn før er den også.
Det som har vært den største utfordringen her er å få det lille touchet av sødme og karamell jeg ser etter uten at det bikker over i totalt bittersøt. Alle versjonene har vært gode, men jeg syns ikke det har blitt helt der jeg vil ha det. Enten litt tynt eller for søtt. Vi prøver igjen.
Denne gangen er maltsammensetninga
5,5 kg (87,3 %) Maris oter
0,5 kg (7,9 %) wiener
0,3 kg (4,8 %) crystal 120 EBC
Så til humla. De tidligere versjonene har hatt bare EKG, denne gangen prøver jeg med en til. Ville egentlig ha Styrian Golding eller fuggle, men det var ikke å få tak i, så det blei bobek. Kniper inn litt på humlebruken og bruker magnum som bitterhumle denne gangen. Det blir sånn:
20 g magnum kok 60 min. Estimert 22 IBU.
20+20 bobek og EKG kok 30 min. Estimert ca 18,5 IBU.
15+15 bobek og EKG kok 15 min. Estimert ca 9 IBU.
15+15 bobek og EKG whirpool 10 min på 60 C.
I sum anslår beersmith at det bør ende på rundt 6,2 % alkohol, bitterhetsrate på 0,888.
Noen tanker og innspill?