"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Egne tester viser at en starter på magnetrører er utgjæret på under ett døgn. Problemet er kanskje snarere at man dumper oksidert øl i hovedbatchen om man ikke rekker å dekantere?
Hvis startervolumet er under 1 liter for svakere øl og under 2 liter for sterkere øl er det ikke noe poeng å dekantere MEN lagergjær bør alltid dekanteres

Synet av fulle meskekjeler hos @LarsUlv og @Staro ble for mye for meg. I kjøleskapet fant jeg en passe dose WLP013, og svaret på hva jeg skulle bruke den til, ble til slutt "engelsk gylden ale" - engelske alebryggeres forsøk på å bekjempe lagerondet. Tidligere har jeg brygget en slags variant med kølschgjær, men den ble mest kølsch, så nå går jeg andre veien, og prøver å brygge det som vel må beskrives som en slags engelsk ale-pils:). Jeg tenker at det ikke er så lurt å dra den for mye mot den nord-tyske typen pils, så jeg mesker på 67 + 72 grader for ikke å få alt for høy utgjæring. Men itt'no karamellmalt! Det er feil.

Oppskrift (som jeg gjerne tar i mot kommentarer på):
Malt til 24 liter
2,75 kg pilsnermalt (60%)
1,75 kg pale malt (40%)
Humle
50 gr EKG @ 60
25 gr EKG @ 12
25 gr EKG @ 2
Gjær
WLP 013

OG 1.042, ABV 4,3%, IBU 35. Meske på 67 + 72 grader. Koke i 90 minutter. Kanskje det gir litt smak, sjøl om jeg har liten tro på det der.

Synet av fulle meskekjeler hos @LarsUlv og @Staro ble for mye for meg. I kjøleskapet fant jeg en passe dose WLP013, og svaret på hva jeg skulle bruke den til, ble til slutt "engelsk gylden ale" - engelske alebryggeres forsøk på å bekjempe lagerondet. Tidligere har jeg brygget en slags variant med kølschgjær, men den ble mest kølsch, så nå går jeg andre veien, og prøver å brygge det som vel må beskrives som en slags engelsk ale-pils:). Jeg tenker at det ikke er så lurt å dra den for mye mot den nord-tyske typen pils, så jeg mesker på 67 + 72 grader for ikke å få alt for høy utgjæring. Men itt'no karamellmalt! Det er feil.

Oppskrift (som jeg gjerne tar i mot kommentarer på):
Malt til 24 liter
2,75 kg pilsnermalt (60%)
1,75 kg pale malt (40%)
Humle
50 gr EKG @ 60
25 gr EKG @ 12
25 gr EKG @ 2
Gjær
WLP 013

OG 1.042, ABV 4,3%, IBU 35. Meske på 67 + 72 grader. Koke i 90 minutter. Kanskje det gir litt smak, sjøl om jeg har liten tro på det der.
Det der hørtes godt ut!

Jo:), men må jo teste det en gang. Det skal liksom være prikken over i'en, sier de. Skeptisk, men ...

Dessuten har jeg en uåpnet pose som har mista vakumet, så den bør sikkert brukes.
Vi har brukt det en god del. Syns egentlig ikke det blir noe bedre. Har opplevd det som at det kan bli en litt krass bitterhet. Kan selvsagt skyldes noe annet, men har i hovedsak gått bort fra det. Elles syns jeg det var mye sein humle i den der, men jeg skal kanskje holde munn ikveld. :p

Vi har brukt det en god del. Syns egentlig ikke det blir noe bedre. Har opplevd det som at det kan bli en litt krass bitterhet. Kan selvsagt skyldes noe annet, men har i hovedsak gått bort fra det. Elles syns jeg det var mye sein humle i den der, men jeg skal kanskje holde munn ikveld. :p

Krass bitterhet står ikke på ønskelista mi. Da blir det kanskje Northern Brewer i stedet; den har tatt over for Magnum her i huset, sånn stort sett. Eller Perle, som jeg også har begynt å bruke.

Mulig du har rett med de seine tilsetningene. Ser det bedre ut om jeg kutter ned til 20 gram?

@Finn Berger EKG som bitterhumle. Er ikke det litt bad value for money?
Jo:), men må jo teste det en gang. Det skal liksom være prikken over i'en, sier de. Skeptisk, men ...

Dessuten har jeg en uåpnet pose som har mista vakumet, så den bør sikkert brukes.

Kaster ut en liten teori her.
Når man drikker ulike øl fra et og samme bryggeri så synes jeg ofte det smaker "mye likt", selv mellom veldig ulike stiler.
Øl som er gjærdrevne får jo mye av preget sitt fra gjæren, men utover det så er det liksom en "hus-smak" som går igjen.
Teorien min er at mange bryggerier har én høyalfa bitterhumle som brukes i alle brygg, og som gir denne gjenkjennelige "hus-smaken" for et gitt bryggeri.

Jeg brygger min tsjekkiske pils med kun Saaz humle. Og jeg tror det blir noe helt annet enn dersom jeg hadde brukt en annen humle som bitterhumle.
Jeg SKAL brygge to parallell batcher for å sjekke ut det her, må bare få nok tid...

@Finn Berger , kjør på med kun EGK. Tror det er vel anvendte penger. (Og så får du brukt opp posen også da)

Krass bitterhet står ikke på ønskelista mi. Da blir det kanskje Northern Brewer i stedet; den har tatt over for Magnum her i huset, sånn stort sett. Eller Perle, som jeg også har begynt å bruke.

Mulig du har rett med de seine tilsetningene. Ser det bedre ut om jeg kutter ned til 20 gram?
Bedre og bedre, jeg ville vel kutta til nok til bitterhet på 60 og beholdt en forsiktig tilsetning på 15 eller 30 alt etter ønske, men du lager jo det ølet du vil. :)

Bedre og bedre, jeg ville vel kutta til nok til bitterhet på 60 og beholdt en forsiktig tilsetning på 15 eller 30 alt etter ønske, men du lager jo det ølet du vil. :)

Gir du Fanden lillefinger'n,... :p.

Nei, jeg vil prøve å treffe stilen her, så jeg tror du fikk meg ned på et fornuftig nivå i forrige innlegg: "Well-hopped, quenching beer with an emphasis on showcasing hops." (BJCP)

Men det er jo et spørsmål om balanse. Jeg burde kanskje heller legge opp OG et par poeng? Men da er det IGU/OG det er snakk om.

Med inspirasjon/utgangspunkt i denne tråden: Innspill baltisk porter, har jeg følgende utkast til oppskrift

Batch størrelse: 20 liter
OG: 1.092
FG: 1.0??
ABV: ??
IBU: 30

3 kg Munich malt, 15 EBC
2 kg Brown malt, 200 EBC
2 kg Crystal malt, 75 EBC
2 kg Pilsner malt, 4 EBC
0,35 kg Flaket havre, 1 EBC

75 g Saaz @60 min (eller EKG??)
25 g Saaz @15 min

Meske 68 grader, 60 min (eller lenger?)
Utmesk 78 grader, 10 min

Koke i 90 minutter

Gjær: Ale eller Lager? Begge deler kan brukes forstår jeg

Brygger 2 batcher av dette siden jeg trenger 30+ liter
30 liter skal stå 2-3 uker på nytt eikefat
10 liter blir uten eik, kan brukes til å blende ned eikepreget om ønskelig

men ser ingen grunn til at du ikke kan bruke undergjør om du ønsker det
det blir vel litt smak og behag om det har noe å gjøre på slike øl

Ønsker og ønsker.
Jeg har akkurat begynt å lese meg opp på baltisk porter, og ser at både under- og over-gjær er "innafor".
Det går jo raskere med overgjær, så jeg tror egentlig det blir det.
Og så vil jeg nok forsøke å holde meg mot en Britisk stil, det er vel fra England denne stilen kommer fra opprinnelig.

Ønsker og ønsker.
Jeg har akkurat begynt å lese meg opp på baltisk porter, og ser at både under- og over-gjær er "innafor".
Det går jo raskere med overgjær, så jeg tror egentlig det blir det.
Og så vil jeg nok forsøke å holde meg mot en Britisk stil, det er vel fra England denne stilen kommer fra opprinnelig.

Jeg trodde den skulle være undergjæret? Opprinnelig var den overgjæret, men med lagerens inntog begynte bryggeriene å brygge også den sterke porteren sin med lagergjær - og det var vel da stilen ble til?

Sikkert veldig diskuterbart;).

Smakte for ei tid tilbake en 15 år gammel Carnegie. Den var helt utrolig god. Og dette er jo ikke noe sterkt øl, heller

Tilbake
Topp