erikraude
Norbrygg-medlem
Ut fra det ligger jeg jo uansett ikke så galt at, selv om @Miguel er uenig i framgangsmåten. 30 g totalt på 30 min og whirpool bør gi et ålreit innslag, og så har jeg fylt på med magnum på 60 for å nå ønska bitterhet. Det er fryktelig sjelden jeg ønsker meg blomstereng i ølet mitt. Maltfylde er alltid bra, og gjerne bitterhet, men denne serien har jo reflektert livet, og nå er det klare innslag av blomstereng, så da må det jo nesten med.Veit ikke hva deadline er, men dette er kanskje litt seint. Uansett: Gordon Strong har en litt interessant framgangsmåte for beregning av humle på s. 35/36 i Modern Homebrew Recipes. Han begynner med å bestemme seg for hvor sterk virkning av smaks og aromahumlinga han skal ha, etter denne formelen (omregnet til 25-litersbrygg av meg):
Så finner han ut hva dette blir i IBU, og så fyller han opp 60 minutterstilsetningen med det som gjenstår for å nå bitterhetsmålet. (Jeg ville regnet 30 minutter dit, også - for det aller meste, i alle fall.)
- 10 gram i alt for "light impact"
- 20 gram for "moderate impact"
- 40 gram for "high impact"
- 80 gram for "very high impact"
Nå synes jeg etter hvert at det aller meste av det Strong skriver, bør tas med opptil flere klyper salt, og det gjelder den skalaen der, også. Den kunne godt diskuteres. Men sjølve tenkemåten er ikke så dum når man står og funderer på sånt du funderer på her. Men den bør nok suppleres med et skille mellom smak og aroma.