"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

@Finn Berger EKG som bitterhumle. Er ikke det litt bad value for money?
Jo:), men må jo teste det en gang. Det skal liksom være prikken over i'en, sier de. Skeptisk, men ...

Dessuten har jeg en uåpnet pose som har mista vakumet, så den bør sikkert brukes.

Kaster ut en liten teori her.
Når man drikker ulike øl fra et og samme bryggeri så synes jeg ofte det smaker "mye likt", selv mellom veldig ulike stiler.
Øl som er gjærdrevne får jo mye av preget sitt fra gjæren, men utover det så er det liksom en "hus-smak" som går igjen.
Teorien min er at mange bryggerier har én høyalfa bitterhumle som brukes i alle brygg, og som gir denne gjenkjennelige "hus-smaken" for et gitt bryggeri.

Jeg brygger min tsjekkiske pils med kun Saaz humle. Og jeg tror det blir noe helt annet enn dersom jeg hadde brukt en annen humle som bitterhumle.
Jeg SKAL brygge to parallell batcher for å sjekke ut det her, må bare få nok tid...

@Finn Berger , kjør på med kun EGK. Tror det er vel anvendte penger. (Og så får du brukt opp posen også da)
 
Krass bitterhet står ikke på ønskelista mi. Da blir det kanskje Northern Brewer i stedet; den har tatt over for Magnum her i huset, sånn stort sett. Eller Perle, som jeg også har begynt å bruke.

Mulig du har rett med de seine tilsetningene. Ser det bedre ut om jeg kutter ned til 20 gram?
Bedre og bedre, jeg ville vel kutta til nok til bitterhet på 60 og beholdt en forsiktig tilsetning på 15 eller 30 alt etter ønske, men du lager jo det ølet du vil. :)
 
Bedre og bedre, jeg ville vel kutta til nok til bitterhet på 60 og beholdt en forsiktig tilsetning på 15 eller 30 alt etter ønske, men du lager jo det ølet du vil. :)

Gir du Fanden lillefinger'n,... :p.

Nei, jeg vil prøve å treffe stilen her, så jeg tror du fikk meg ned på et fornuftig nivå i forrige innlegg: "Well-hopped, quenching beer with an emphasis on showcasing hops." (BJCP)

Men det er jo et spørsmål om balanse. Jeg burde kanskje heller legge opp OG et par poeng? Men da er det IGU/OG det er snakk om.
 
Med inspirasjon/utgangspunkt i denne tråden: Innspill baltisk porter, har jeg følgende utkast til oppskrift

Batch størrelse: 20 liter
OG: 1.092
FG: 1.0??
ABV: ??
IBU: 30

3 kg Munich malt, 15 EBC
2 kg Brown malt, 200 EBC
2 kg Crystal malt, 75 EBC
2 kg Pilsner malt, 4 EBC
0,35 kg Flaket havre, 1 EBC

75 g Saaz @60 min (eller EKG??)
25 g Saaz @15 min

Meske 68 grader, 60 min (eller lenger?)
Utmesk 78 grader, 10 min

Koke i 90 minutter

Gjær: Ale eller Lager? Begge deler kan brukes forstår jeg

Brygger 2 batcher av dette siden jeg trenger 30+ liter
30 liter skal stå 2-3 uker på nytt eikefat
10 liter blir uten eik, kan brukes til å blende ned eikepreget om ønskelig
 
men ser ingen grunn til at du ikke kan bruke undergjør om du ønsker det
det blir vel litt smak og behag om det har noe å gjøre på slike øl
 
Ønsker og ønsker.
Jeg har akkurat begynt å lese meg opp på baltisk porter, og ser at både under- og over-gjær er "innafor".
Det går jo raskere med overgjær, så jeg tror egentlig det blir det.
Og så vil jeg nok forsøke å holde meg mot en Britisk stil, det er vel fra England denne stilen kommer fra opprinnelig.
 
Ønsker og ønsker.
Jeg har akkurat begynt å lese meg opp på baltisk porter, og ser at både under- og over-gjær er "innafor".
Det går jo raskere med overgjær, så jeg tror egentlig det blir det.
Og så vil jeg nok forsøke å holde meg mot en Britisk stil, det er vel fra England denne stilen kommer fra opprinnelig.

Jeg trodde den skulle være undergjæret? Opprinnelig var den overgjæret, men med lagerens inntog begynte bryggeriene å brygge også den sterke porteren sin med lagergjær - og det var vel da stilen ble til?

Sikkert veldig diskuterbart;).

Smakte for ei tid tilbake en 15 år gammel Carnegie. Den var helt utrolig god. Og dette er jo ikke noe sterkt øl, heller
 
Jeg trodde den skulle være undergjæret? Opprinnelig var den overgjæret, men med lagerens inntog begynte bryggeriene å brygge også den sterke porteren sin med lagergjær - og det var vel da stilen ble til?

Sikkert veldig diskuterbart;).

Smakte for ei tid tilbake en 15 år gammel Carnegie. Den var helt utrolig god. Og dette er jo ikke noe sterkt øl, heller
Jo, historisk begynte man med overgjær og så har man gått over til lagergjær.
Jeg er hjemmebrygger og kan gjære akkurat som jeg vil.

Men gitt at dette ølet skal få noen uker på eikefat etter at det er ferdig gjæret, etter det skal det nok lagres leeeenge. Taler dette for at lagergjær er det beste for akkurat dette ølet over tid?
Jeg er ikke fanatisk opptatt av å være innenfor stil.

Oppskriften til @loebrygg på "Smoked Baltic Porter" så spennende ut så den må jeg prøve, men det må bli en annen gang for jeg tør ikke å lage 40 liter øl med smoked- og peated- malt.
 
Ønsker meg en frisk og fin APA til Jul.
Hva tror dere om denne? Evntuelle tips til justeringer? Har basert den på en IPA-oppskrift jeg har blitt veldig fornøyd med.
Brew Method: All Grain
Style Name: American Pale Ale
Boil Time: 90 min
Batch Size: 46 liters (fermentor volume)
Boil Size: 60 liters
Boil Gravity: 1.042
Efficiency: 65% (brew house)


STATS:
Original Gravity: 1.055
Final Gravity: 1.012
ABV (standard): 5.61%
IBU (tinseth): 31.41
SRM (morey): 8.32

FERMENTABLES:
6 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (48.8%)
5 kg - German - Pilsner (40.7%)
650 g - German - CaraHell (5.3%)
650 g - German - CaraMunich II (5.3%)

HOPS:
25 g - Magnum, Type: Pellet, AA: 15, Use: Boil for 60 min, IBU: 22.27
20 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 15 min, IBU: 5.07
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 5 min, IBU: 4.07
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 0 min

MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 66 C, Time: 60 min, Amount: 46 L
Starting Mash Thickness: 3.6 L/kg

YEAST:
White Labs - California Ale Yeast WLP001
Starter: No
Form: Liquid
Attenuation (avg): 76.5%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 20 - 22.78 C
Fermentation Temp: 18 C

Tilsettes:
CaSO4 (skyllevann):3,9 gram / 1 strøken teskje
CaSO4 (meskevann):6,9 gram / 1,7 strøken teskje
 
Jo, historisk begynte man med overgjær og så har man gått over til lagergjær.
Jeg er hjemmebrygger og kan gjære akkurat som jeg vil.

Men gitt at dette ølet skal få noen uker på eikefat etter at det er ferdig gjæret, etter det skal det nok lagres leeeenge. Taler dette for at lagergjær er det beste for akkurat dette ølet over tid?
Jeg er ikke fanatisk opptatt av å være innenfor stil.

Oppskriften til @loebrygg på "Smoked Baltic Porter" så spennende ut så den må jeg prøve, men det må bli en annen gang for jeg tør ikke å lage 40 liter øl med smoked- og peated- malt.

Nå fikk jeg for meg å sette Carnegie på lista over prosjekter i vinter. Fant en oppskrift ( fra en svenske), men har ingen mulighet til å vurdere den:

75% pilsner malt
12,5% caramel malt
12,5% chocolate malt

Bitter to maybe 30 IBUs at beginning of boil with any classic european hop.

It's fermented with a pretty clean lager yeast, but before 1993 they used Ringwood.

(http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=567618)

Enkel og grei, og så får en bare vurdere hva slags caramel og sjoko. Noen meninger om det?
 
Nå fikk jeg for meg å sette Carnegie på lista over prosjekter i vinter. Fant en oppskrift ( fra en svenske), men har ingen mulighet til å vurdere den:

75% pilsner malt
12,5% caramel malt
12,5% chocolate malt

Bitter to maybe 30 IBUs at beginning of boil with any classic european hop.

It's fermented with a pretty clean lager yeast, but before 1993 they used Ringwood.

(http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=567618)

Enkel og grei, og så får en bare vurdere hva slags caramel og sjoko. Noen meninger om det?

Jeg ser på Gahr sin oppskrift i "Den norske ølrevolusjonen" for Andrimne Baltic Porter at han kjører følgende maltsammensetning:
3,5 kg pilsmalt
5,5 kg Münchenermalt
250 g crystal malt, 120 EBC
250 g dark crystal, 300 EBC
150 g chocolate malt, 1175 EBC
200 g Carafa Special, 1175 EBC

WLP833

Tror nok du kan kjøre mørk, mørk caramel og sjoko
 
Etter studier i bryggebøkene jeg har (begynnere å bli et lite bibliotek nå) nærmer jeg meg å gå for undergjæret Baltisk porter, og da WLP833.
Den tåler litt mer alkohol enn WLP830, og så skal den være mer egnet for malt-tunge øl enn 830.
Gahr har skriver at han har hatt eiketerninger på Andrimne Baltic Porter med godt hell, så det kan være jeg rett og slett går for den oppskriften.
 
Etter studier i bryggebøkene jeg har (begynnere å bli et lite bibliotek nå) nærmer jeg meg å gå for undergjæret Baltisk porter, og da WLP833.
Den tåler litt mer alkohol enn WLP830, og så skal den være mer egnet for malt-tunge øl enn 830.
Gahr har skriver at han har hatt eiketerninger på Andrimne Baltic Porter med godt hell, så det kan være jeg rett og slett går for den oppskriften.
Vi brygget en baktisk porter med 833 for ikke så lenge siden, basen er ikke så veldig ulik Gahr sin, den ble veldig bra, vant til og med i en konkurranse med den:)
 
Vi brygget en baktisk porter med 833 for ikke så lenge siden, basen er ikke så veldig ulik Gahr sin, den ble veldig bra, vant til og med i en konkurranse med den:)
Da nærmer det seg veldig at jeg tar utgangspunkt i Gahr sin oppskrift, og at det blir WLP833
 
Tilbake
Topp