Saisongjær

Jeg underpitcher alltid 20% på belgisk - funker knall :)

Ellers kan 530 og 550 gi gode saison'er om enn med ett litt annet preg enn det 565/6 gir.

Har kjøpt inn 530 med tanke på å lage en dubbel, men hvorfor ikke en saison, også? Det er vel WLP-utgaven av husgjæren til Kinn (Wyeast 3787), og jeg lager gjerne noe i deres gate:) Hva slags "litt annet preg" får du ut av den?

Espen Lothe snakker om at den er en slags to-gjær-i-en; den gir to ulike øl etter hva slags temperatur du gjærer den på. Men jeg er ikke veldig lysten på å prøve meg på høy-temperatur-varianten, er redd for fusel.
 
Har kjøpt inn 530 med tanke på å lage en dubbel, men hvorfor ikke en saison, også? Det er vel WLP-utgaven av husgjæren til Kinn (Wyeast 3787), og jeg lager gjerne noe i deres gate:) Hva slags "litt annet preg" får du ut av den?

Espen Lothe snakker om at den er en slags to-gjær-i-en; den gir to ulike øl etter hva slags temperatur du gjærer den på. Men jeg er ikke veldig lysten på å prøve meg på høy-temperatur-varianten, er redd for fusel.
Har brukt denne endel på "Lys sterk Belgisk" - og faktisk blitt premiert på øl som har gjæret på høy temperatur.. Ingen fusel hos meg ihvertfall.
Men den er et monster under stormgjæring - har den alltid med 50 liter fordelt på tre gjæringsfat for mer headspace, selv da kan den klatre ut av gjærlåsen..
Krever tid - minimum tre uker er min erfaring..
 
Har brukt denne endel på "Lys sterk Belgisk" - og faktisk blitt premiert på øl som har gjæret på høy temperatur.. Ingen fusel hos meg ihvertfall.
Men den er et monster under stormgjæring - har den alltid med 50 liter fordelt på tre gjæringsfat for mer headspace, selv da kan den klatre ut av gjærlåsen..
Krever tid - minimum tre uker er min erfaring..

Topphøster du den? Da får en jo spadd ut det verste.
 
Nei - det har jeg aldri gjort (tør ikke / mangler kunnskap)..

Dersom du har dunken stående i et rom der det ikke er mye støv i omløp, er risikoen ikke stor. Vipp opp lokket, og spa av gjæren med ei sleiv. Grav ikke ned i ølet, men dra av gjæren så langt ned i skummet du kan. Du skal ikke ta så mye at ølet ikke er dekket av skummet når du er ferdig.

Det første skummet som dannes, spar du av og kaster. Det er det tette, litt seige skummet som etter hvert erstatter det, du skal ta. Jeg har det først oppi ei desinfisert gryte, og lar det stå litt der før jeg har det over på glass.

Jeg har ei sleiv jeg bare bruker til dette. Den har ingen riper, og ingen skarpe kanter som kan ripe opp karet, heller.
 
Har kjøpt inn 530 med tanke på å lage en dubbel, men hvorfor ikke en saison, også? Det er vel WLP-utgaven av husgjæren til Kinn (Wyeast 3787), og jeg lager gjerne noe i deres gate:) Hva slags "litt annet preg" får du ut av den?

Espen Lothe snakker om at den er en slags to-gjær-i-en; den gir to ulike øl etter hva slags temperatur du gjærer den på. Men jeg er ikke veldig lysten på å prøve meg på høy-temperatur-varianten, er redd for fusel.
530 er jo veldig fruktig. Har aldri fått usmaker på høy temp men da har jeg alltid økt temp - typisk fra 18-20 til 26-28 over 3 dager. Fruktigheten er kjempegod match for nye verden-humler også men kanskje ikke de mest sitruspregede.
 
530 er jo veldig fruktig. Har aldri fått usmaker på høy temp men da har jeg alltid økt temp - typisk fra 18-20 til 26-28 over 3 dager. Fruktigheten er kjempegod match for nye verden-humler også men kanskje ikke de mest sitruspregede.
Enig i det - egner seg f.eks svært godt til etterligning av Tank 7.. :)
 
530 er jo veldig fruktig. Har aldri fått usmaker på høy temp men da har jeg alltid økt temp - typisk fra 18-20 til 26-28 over 3 dager. Fruktigheten er kjempegod match for nye verden-humler også men kanskje ikke de mest sitruspregede.

Høres bra ut. Og nå har jeg ikke tenkt å bruke noen eksotiske humler av noe slag. Jeg holder meg til trad tyske og engelske:).
 
Har kjøpt inn 530 med tanke på å lage en dubbel, men hvorfor ikke en saison, også? Det er vel WLP-utgaven av husgjæren til Kinn (Wyeast 3787), og jeg lager gjerne noe i deres gate:) Hva slags "litt annet preg" får du ut av den?

Espen Lothe snakker om at den er en slags to-gjær-i-en; den gir to ulike øl etter hva slags temperatur du gjærer den på. Men jeg er ikke veldig lysten på å prøve meg på høy-temperatur-varianten, er redd for fusel.
WLP530 produserer ikke noe særlig fusel på høy temperatur, tror jeg. Trikset er å pitche nok. Engelske gjærsorter fungerer dårlig på høye temperaturer, mens beligiske stortrives. WLP568 har jeg skremt opp i nærmere 30 grader flere ganger med godt resultat. Masse fenoler og estere, selvsagt – men det må man ha i en saison.

Tenkte å bruke WLP530 i en Westvleteren klone om ikke lenge. Det blir spennende – skal gjæres fra 18 til 26 grader.
 
Tilbake
Topp