Overkarbonert øl

Lars Jarle Skorge

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget ett brygg fra bryggselv gahr edition nøgnne Ø pale ale, jeg fikk beskjed om å tilsette 2 karboneringsdrops pr 0,5 liter, føler det er litt overkarbonert, halvparten er tappet på flasker med patentkork, resten med vanlig 26mm korkr.

Kan jeg slippe it litt co2, og på med kork igjen?
 
Ja. Men hvis det bare er "litt" overkarbonert kan det kanskje være like greit å bare la det sitte litt i glasset for å degasse før du tar den første slurken. Det spørs også på serveringstemperatur. Kaldere vil ivareta mer co2 i ølet, varmere vil slippe co2 raskere.
 
Jeg har brygget ett brygg fra bryggselv gahr edition nøgnne Ø pale ale, jeg fikk beskjed om å tilsette 2 karboneringsdrops pr 0,5 liter, føler det er litt overkarbonert, halvparten er tappet på flasker med patentkork, resten med vanlig 26mm korkr.

Kan jeg slippe it litt co2, og på med kork igjen?
En annen ting, jeg testet ølet på 2°C, blir det mer eller mindre kullsyre ved feks 4°C
 
2C kan bli litt stikkende ja. Jeg ville selv ikke tuklet med ølet. To drops pr halvliterflaske er ganske standard.

Ta et øl ut av 2C, la det stå en halvtime, sprett korken, og smak igjen. Kan være at du vil la det stå lengre og før du spretter det.
 
Jeg bruker 1,5 drops på halvliters flaske og 1 drops på 0,33. Det funker bra. 2 på halvlitern gir for mye syns jeg. (Muntons)

Kommer selvsagt an på øltype..
 
Tilbake
Topp