Anbefaling pH-meter

Ja, jeg har lært mye av dine innlegg på forumet. Jeg har selv en Wemos som styrer to gjæringsskap og bruker både Blynk og Thingspeak. Den fungerer problemfritt.
Jeg holder også på å lage en Tilt variant som også skal bruke både Blynk og Thingspeak. Det er litt "tricky" med Blynk og "deep sleep", men jeg regner med at det fungerer snart:)
Denne skal også kommunisere med Wemos'en som styrer gjæringsskapene. Siden jeg nå har kjøpt to Fermentasaurus'er så legger jeg også opp til at Wemos'en skal måle og kanskje kunne justere trykk.
Dermed ser jeg for meg at både trykk og temperatur automatisk kan justeres på bakgrunn av gravity. Jeg vet ikke nytteverdien av dette, men interessant er det i alle fall:)
 
Jeg skal ikke ha på meg at jeg ikke er nerdepirkete nok;). Jeg måler kontinuerlig temperaturen på 8 steder i bryggeprosessen min og er opptatt av hver eneste tiendel. På bakgrunn av diskusjonen her så har jeg forkastet Hanna PH måleren min, og bestiller derfor heller ikke ny elektrode. I stedet går jeg for Testo 206-Ph1 som har en nøyaktighet på +- 0,02. Det virker også veldig kjekt at elektroden oppbevares i en gel i stedet for å bruke flytende oppbevaringsvæske.
Ser ut som du har gjort et godt valg der, skulle ikke forbause meg om du får Testo 206-ph1 rett i postkassen inkludert frakt for ca. 850kr.
Samme koster i Norge 1515kr+mva.
https://www.elfadistrelec.no/no/ph-...r-14-ph-01-ph-testo-testo-206-ph1/p/17662018?

Du får oppdatere tråden med erfaringer fra dette meteret etterhvert, sikkert flere som er interessert.
 
Noe av grunnen til at jeg valgte dette er at Amarillo har uttrykt positiv erfaring med det.
Nå er vel ikke Elfa Distrelec noe norsk firma, men de er fantastiske å handle fra. Jeg bestilte kalibrerings og oppbevaringsvæske fra dem. Jeg bestilte forholdsvis sent en ettermiddag.
På formiddagen etter fikk jeg beskjed om at pakken var på vei til Kvernaland for levering rundt lunchtider. Da hadde pakken vært ihht tracking vært innom Brussel, København og Stavanger (DHL).
Rimelig frakt var det også. Jeg vurderte om jeg skulle bestille Testo meteret fra dem, men prisforskjellen ift e-bay ble for stor...
 
Jeg har også bestilt et Testo 206-pH1 fra @Jens Kristian sin ebay-link.
Bør jeg også bestille kalibreringsvæske? Må jo gjøre det før eller siden, men tenkte å vente litt. Skal handle andre ting fra Elfa etter hvert, tenkte å ta det da. Har handlet mye fra Elfa før, de er veldig proffe.

Jeg trodde at instrumentet er kalibrert fra fabrikken, men det stemmer kanskje ikke?
 
Jeg har også bestilt et Testo 206-pH1 fra @Jens Kristian sin ebay-link.
Bør jeg også bestille kalibreringsvæske? Må jo gjøre det før eller siden, men tenkte å vente litt. Skal handle andre ting fra Elfa etter hvert, tenkte å ta det da. Har handlet mye fra Elfa før, de er veldig proffe.

Jeg trodde at instrumentet er kalibrert fra fabrikken, men det stemmer kanskje ikke?

Du må ha kalibreringsvæske for å få brukt det. Og du trenger oppbevaringsvæske. (Søk på forumet her for mer info.)

edit: Her; https://forum.norbrygg.no/threads/kvar-kjoper-folk-diverse-vaesker-til-ph-meteret-sitt.35231/

OBS: Les hele tråden.Jeg argumenterer for feil blanding av oppbevaringsvæske der.

Nok kaliumklorid for resten av livet koster mindre enn ei lita flaske med oppbevaringsvæske, så det er greit å skaffe det (bryggeforretningene har det - i alle fall bryggselv). Så lager du din egen med litt 4.0-buffer
 
Sist redigert:
Jeg har også bestilt et Testo 206-pH1 fra @Jens Kristian sin ebay-link.
Du må ha kalibreringsvæske for å få brukt det. Og du trenger oppbevaringsvæske.
Akkurat for dette pH meteret skal du ikke ha oppbevaringsvæske. Det kommer med en gelefylt hette (storage cap) som har samme funksjon som lagringsløsningen. Skulle hetten tørke ut eller bli kontaminert, kjøper du en ny hette.
 
Så da kjøper jeg to kalibreringsløsninger, pH 4 og 7. To-punkts kalibrering er vel godt nok?
Oppbevaringshette kjøper jeg ved behov.

Takk for hjelpen!
 
Funket fint dette, men har lite å sammenligne med og har vel ikke brukt det nok til at jeg kan si at det er stabilt over tid. Liker godt at den har oppbevaringsgele i hetten. Prisen var også grei.
 
Jeg har brukt mitt Testo 206 pH1 meter mye. Det er veldig lettvint med den oppbevaringshetten. Måleren virker veldig stabil. Jeg har rekalibrert noen ganger, men det virker nesten ikke nødvendig. Selv om det er en tid siden sist bruk så bommer det sjelden mer enn +-0,02 på kalibreringsløsningene på 7 og 4. Nå så kontrollerer jeg det stort sett bare med kalibreringsvæsken på 4 før bruk, og dersom det er innenfor +-0,02 så kjører jeg ikke ny kalibrering (og det har vel vært tilfelle alle ganger så vidt jeg kan huske). Etter bruk så skyller jeg det bare i vann, tørker meget lett av og setter det ned i hetten med oppbevaringsgelen.
 
Jeg har brukt mitt Testo 206 pH1 meter mye. Det er veldig lettvint med den oppbevaringshetten. Måleren virker veldig stabil. Jeg har rekalibrert noen ganger, men det virker nesten ikke nødvendig. Selv om det er en tid siden sist bruk så bommer det sjelden mer enn +-0,02 på kalibreringsløsningene på 7 og 4. Nå så kontrollerer jeg det stort sett bare med kalibreringsvæsken på 4 før bruk, og dersom det er innenfor +-0,02 så kjører jeg ikke ny kalibrering (og det har vel vært tilfelle alle ganger så vidt jeg kan huske). Etter bruk så skyller jeg det bare i vann, tørker meget lett av og setter det ned i hetten med oppbevaringsgelen.

Virker veldig praktisk, det der. Mitt Hanna-meter fungerer også fint, men hetta er tydeligvis ikke helt tett. Står det et par uker uten å bli brukt, begynner det å bli lite oppbevaringsvæske rundt elektroden.
 
Virker veldig praktisk, det der. Mitt Hanna-meter fungerer også fint, men hetta er tydeligvis ikke helt tett. Står det et par uker uten å bli brukt, begynner det å bli lite oppbevaringsvæske rundt elektroden.
Det må være en defekt. Skjer ikke hos meg, bruker samme pH meter
 
Jeg har dette pH-meteret. Virker som prisen på Elfa Distrelec er ok, og det er en norsk nettside så det kommer bare frakt i tillegg.
Jeg bestilte fra Kina, men tror ikke det ble så mye billigere enn dette.

Godt fornøyd med det, liker spesielt beholderen med gel som meteret står i når det ikke brukes.
Eneste minus er at det må kalibreres mot pH 4 og 7, ikke 4 og 6,86 som er lettest å få tak i.
 
Tilbake
Topp