Vannjustering - American Pale Ale

Hei,

Har tenkt å brygge en American Pale Ale i morgen og vurderer å forsøke noen vannjusteringer.

Jeg har forsøkt å tilegne meg kunnskap på dette men går i surr med kjemiske formler og navn på produktene.

Jeg har tilgjengelig følgende :
Kalsiumklorid flak
Kalsium sulfat
Natron bikarbonat

Bor i Arendal, men vi benytter Rorevannet i fra Grimstad.

Kan jeg bare droppe disse tilsetningene eller kan jeg med fordel benytte noen av disse ?
 
Det vil i alle fall bli annerledes, hvor mye og hva er det andre enn meg som er mye mer kvalifisert til å svare på. Jeg ville skaffet.
 
Calsium sulfitt? tror du mener Calsium karbonat (CaCO3/kalk) som har dårlig løselighet i vann og begrenset effekt, så mange har droppet å bruke det. For øvrig så bør du vurdere å skaffe deg et pH meter dersom du ønsker å forbedre øllet med bruk av salter. De generelle anvisningene kan i noen tilfeller bli direkte feile spesielt for øltyper hvor det brukes karbonat for å øke ph i mesken.
 
Calsium sulfitt? tror du mener Calsium karbonat (CaCO3/kalk) som har dårlig løselighet i vann og begrenset effekt, så mange har droppet å bruke det. For øvrig så bør du vurdere å skaffe deg et pH meter dersom du ønsker å forbedre øllet med bruk av salter. De generelle anvisningene kan i noen tilfeller bli direkte feile spesielt for øltyper hvor det brukes karbonat for å øke ph i mesken.

Den sulfitten gikk meg faktisk hus forbi [emoji51]
 
Ifølge tabellen til Gahr så skal jeg benytte 3g CaSo4 og
1g CaSo3 pr. 10 liter vann på min amerikanske pale ale.

Jeg har Kalsiumsulfat men mangler altså Kalsium karbonat.

Bør jeg tilsette de 3g CaSo4 pr. 10 liter vann selv om jeg mangler 1g CaSo3 ?
Eller vil det forårsake ubalanse ?
 
Ifølge tabellen til Gahr så skal jeg benytte 3g CaSo4 og
1g CaSo3 pr. 10 liter vann på min amerikanske pale ale.

Jeg har Kalsiumsulfat men mangler altså Kalsium karbonat.

Bør jeg tilsette de 3g CaSo4 pr. 10 liter vann selv om jeg mangler 1g CaSo3 ?
Eller vil det forårsake ubalanse ?
Det høres altfor mye ut. Vet du hva utgangspunktet ditt er?

Kjører gjennom to aktive kullfiltere for å redusere mineralmengden til ca, 30

Tilsetter 300 gr. Aciduated malt for å senke ph
1 gr. Calsium sulphite caso4
1 gr. Calsium chloride
1 gr. Magnesium

For en balansert pale
 
Jeg ville i utgangspunket justert til ca 50-100ppm på Ca og 1:2 forhold mellom CaCl og CaSO4, og meske pH på 5,3...sannsynligvis ikke noe karbonat, da det vil være lite mørk malt i en pale ale som vil senke ph av betydning...For å få ned pH tilstrekkelig må du kanskje benytte acidulated eller fosforsyre/lactol
Tips; prøv EZ water caluculator
Og igjen; vi snakker CaCO3 ikke CaSO3 :)
 
Tilbake
Topp