God ingefærøl oppskrift?

BeerCalc har flyttet fra Handbryg.dk til

https://beercalc.org

Søk etter: #77 Ginger, eller meg som brygger.




Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Takk for deling av oppskrift Einar!

Brygget ingefærøl basert på denne oppskriften.
Brukte i underkant av 900g ingefær, sjekket ikke nøyaktig vekt når jeg handlet.

Gjæret forøvrig med W-34/70 (Slurry) på ca 12C.

Meget fornøyd med dette ølet.:)

Anbefales.
 

Vedlegg

  • Ginger Ale AG - Beer Recipe - Brewer's Friend.pdf
    26,4 KB · Sett: 159
Fruen lager endel ingefærøl. Men hun bruker ikke korn og mesker ikke. Blir nå litt sødme i. Hun lager riktignokk med veldig lite alkohol, men det skulle vell bare være å tilsette mer sukker. Dette er mer brus enn øl.

Hun bruker også sin egen ingefærstarter, hvor hun har dyrket frem gjærkultur selv. Bare ingefær sukker og vann

10 spiseskjeer ingefær og 8dl sukker kokes med 4 liter vann i 10 min.

Tilsettes 3 liter kaldt vann, kjøles, tilsettes saften fra 5 sitroner og gjærstarter.

Blir kjempebra! Har tenkt å prøve å lage en med alkohol, men har ikke fått somla oss rundt.
 
Takk for deling av oppskrift Einar!

Brygget ingefærøl basert på denne oppskriften.
Brukte i underkant av 900g ingefær, sjekket ikke nøyaktig vekt når jeg handlet.

Gjæret forøvrig med W-34/70 (Slurry) på ca 12C.

Meget fornøyd med dette ølet.:)

Anbefales.
@Veggis, hvordan gjør du det med ingefæren, skjærer i skiver og hiver oppi, eller hva?
 
@Veggis, hvordan gjør du det med ingefæren, skjærer i skiver og hiver oppi, eller hva?
Dette er ikke min oppskrift så gjorde det iht oppskriften til Einar....tror jeg.
Dvs grovrenset ingefæren og moste med stavmikser med det meste av skallet på.
Brukte humleposer nedtynget med stålbestikk.
Har tenkt å justere med litt chili i tillegg neste brygg.
 
Dette er ikke min oppskrift så gjorde det iht oppskriften til Einar....tror jeg.
Dvs grovrenset ingefæren og moste med stavmikser med det meste av skallet på.
Brukte humleposer nedtynget med stålbestikk.
Har tenkt å justere med litt chili i tillegg neste brygg.
@Veggis, Chili? Det høres spennende ut...! Ser på oppskriften du har linket til (Einar sin) at det er oppgitt koketid på 60 minutter. Er jo litt pilsnermalt i denne, bør den ikke koke i 90 minutter da?
 
@Veggis, Chili? Det høres spennende ut...! Ser på oppskriften du har linket til (Einar sin) at det er oppgitt koketid på 60 minutter. Er jo litt pilsnermalt i denne, bør den ikke koke i 90 minutter da?
Hoy. Jeg brukte 50/50 pils og palemalt, og kokte i 65 min. Koker stort sett pilsmalt i ca 60min uansett, men er ikke ekspert på dette :p
Tror du fint kan erstatte pilsmalt med palemalt og koke 60min.

Har snekret sammen en ekstrakt versjon av denne som jeg snart må få brygget.
Planen er å bruke tørket chili, men usikker på mengden. Har også noe tørket sitronskall som jeg tenkte å prøve ut.
 
Hoy. Jeg brukte 50/50 pils og palemalt, og kokte i 65 min. Koker stort sett pilsmalt i ca 60min uansett, men er ikke ekspert på dette :p
Tror du fint kan erstatte pilsmalt med palemalt og koke 60min.

Har snekret sammen en ekstrakt versjon av denne som jeg snart må få brygget.
Planen er å bruke tørket chili, men usikker på mengden. Har også noe tørket sitronskall som jeg tenkte å prøve ut.
@Veggis, høres spennende ut! Skylte du forresten noe med denne oppskriften? Ser ikke at det er beskrevet noe om skylling, så det er kanskje en "No sparge"...?
 
@Veggis, høres spennende ut! Skylte du forresten noe med denne oppskriften? Ser ikke at det er beskrevet noe om skylling, så det er kanskje en "No sparge"...?
Hei.

Jeg brygget denne med pose, BIAB, så ville gjort dette på vanlig måte med ditt utstyr.

Legger ved "min" oppskrift.
 

Vedlegg

  • Ginger Ale AG - Beer Recipe - Brewer's Friend.pdf
    109,4 KB · Sett: 74
Jeg testet også nettopp Michelsens oppskrift men usikker på om jeg tolket oppskriften rett. Hva gjordere dere med sitronene? bare presset saft? jeg tolket oppskriften underveis som "putt i humleposer" så jeg grovdelte sitronene og heive de i kjelen men jeg innså når jeg tok de ut igjen at jeg hadde nok fått mer utbytte av sitronene om jeg bare presset saften :p Synes også det ble overraskende lite ingefærsmak mtp mengden siden andre oppskrifter gjerne bare bruker en brøkdel av ingefærmengden, men det er mulig smaken kommer mer fram med lagring, hva er erfaringen her?
 
Jeg testet også nettopp Michelsens oppskrift men usikker på om jeg tolket oppskriften rett. Hva gjordere dere med sitronene? bare presset saft? jeg tolket oppskriften underveis som "putt i humleposer" så jeg grovdelte sitronene og heive de i kjelen men jeg innså når jeg tok de ut igjen at jeg hadde nok fått mer utbytte av sitronene om jeg bare presset saften :p Synes også det ble overraskende lite ingefærsmak mtp mengden siden andre oppskrifter gjerne bare bruker en brøkdel av ingefærmengden, men det er mulig smaken kommer mer fram med lagring, hva er erfaringen her?

Jeg river av det gule skallet og presser ut saften. Lot dette trekke litt på komfyren og silte fra det revne skallet før det gikk i brygget. Resten av sitronen kastet jeg.

Mesteparten av smaken får du fra det gule skallet. Omtrent som når man bruker sitron i desserter. Den hvite delen av skallet skal ikke brukes.

Det er den moste ingefæren jeg hadde i humleposer.
 
Hvorfor skal ikke den hvite delen av skallet brukkes? Er det på grunn av beskhet eller en slags uønsket bitterhet?
 
Skviset sitroner i bolle og helte oppi. Enig i at det smaker litt lite ingefær, kommer seg litt ved lagring, men ikke nok, synes jeg.
 
Skviset sitroner i bolle og helte oppi. Enig i at det smaker litt lite ingefær, kommer seg litt ved lagring, men ikke nok, synes jeg.

Hva kan trikset være her tro? Mildere maltsammensetning, pøse på med mer ingefær eller koke dem lengre? Kan det ha noe for seg å bruke tørket ingefærpulver (mindre jobb enn å rive ingefæren)
Dette er allerede en frisk og god øl når den er fersk, men både jeg og samboer er glad i ingefærsmak og det hadde vært gøy å få til en skikkelig ingefærbombe uten å måtte ty til fentimans eller andre "rusbrus" på butikken :)
 
I følge amerikanske fora kan det også være stor forskjell mellom røttene i fersk ingefær. Jeg gikk for de største kladdene jeg kunne finne for å få mest "kjøtt" og minst skall.
 
Tilbake
Topp