Første Kôlsch

Jeg er på jakt etter min første kölsch oppskrift selv og lurer litt på om dere med kloke hoder og erfaring har noe innspill på hvilket malt man "bør velge?

Pilsner er selvsagt, men bør jeg ha hvete og/eller vienna?
(Er det noe favoritt her?)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du har igrunn knekt koden selv :) Pilsner, litt vienna, og bittelitt hvete vil gi en fantastisk kølsch, Anbefaler å styre unna carapils/carahell etc. da kølsch skal være "crisp" og ikke malt-søt
 
...Lav gjæringstemperatur vil være et standardråd, men jeg gjæret den siste på 18 grader, og det er faktisk den mest vellykkede...
Jeg pitcher min på 15/16 grader, og øker til 19 grader over 4 dager. Ofte starter gjæringen før den har steget mer enn en halv grad. Jeg synes også jeg får bedre resultat dersom jeg deler batchen i to mindre (identiske) gjæringskar (Jula 15L). Dette gir mindre egen-varme i vørteren. Mulig det bare er innbilning...
 
Sist redigert:
Du får vel mer effektiv kjøling fra omgivelsene på den måten, så hvis du baserer deg på at du har et kaldt rom, er det jo en god ide. Du holder temperaturen lavere og mer stabil enn om du hadde alt i ei bøtte? (Men så er du også mer utsatt for at temperaturen faller.)

Den siste runden med kølsch nå pitchet jeg på 16, og den steg vel til 18 etter hvert som gjæringen økte varmen. Men det var et veldig rolig gjøringsforløp, så det skjedde iike fort.. Står på 19 nå, etter at gjæringen er over, og tegner veldig bra. (Det er to, en vanlig kølsch, og en "schwarzkølsch"). Det er selvfølgelig for tidlig å si noe om hvordan dette blir, men det kjennes som om jeg har fått et veldig reint og fint øl.
 
Ser dere skriver at 2565 har "noe" fruktighet. Min virker til å bli en fruktbombe! :eek: Den har en lukt og smak som minner om pære, bananer og skikkelig kjip hvitvin (sånn europris vin som jeg minnes en av studiekameratene serverte). Ganske funky men ikke direkte stygt, bare ikke det jeg hadde forvente eller håpet på. Den er enda sylfersk, bare 5 dager inn i flaskekarboneringa. Roer det seg med litt vanlig lagring evt kald lagring? Gjæret på 19c. Har lest mye på nett om 2565 og mange skriver at den spytter ut frukt ved lav temperatur og mindre ved høy, noe som høres bakvendt ut i mitt hode.
 
Sist redigert:
Ser dere skriver at 2565 har "noe" fruktighet. Min virker til å bli en fruktbombe! :eek: Den har en lukt og smak som minner om pære, bananer og skikkelig kjip hvitvin (sånn europris vin som jeg minnes en av studiekameratene serverte). Den er enda sylfersk, bare 5 dager inn i flaskekarboneringa. Roer det seg med litt vanlig lagring evt kald lagring? Gjæret på 19c. Har lest mye på nett om 2565 og mange skriver at den spytter ut frukt ved lav temperatur og mindre ved høy, noe som høres bakvendt ut i mitt hode.

Nå har jeg bare brukt wlp029, men jeg tror ikke den er så ulik 2565. Og det der er omtrent hva jeg ville forventet om jeg hadde gjæret så høyt. 16 grader er en vanlig anbefaling, men i Køln gjæres det visstnok på 14 grader. Jeg gjør det nå, og har funnet ut at det er den temperaturen som gir det beste resultatet.

029 spytter ikke ut frukt ved lave temperaturer, i alle fall, og det høres veldig rart ut om 2565 skulle gjøre det. Disse gjærtypene er jo "avlet fram" for å kunne gi et reint øl ved lave gjæringstemperaturer. Men gjærer du dem for lavt, utsetter du dem for stress, og da vil de kanskje gi uønskede smaker. Jeg opplevde muligens det da jeg prøvde meg med 12 grader. Da fikk ølet en spesiell smak - som jeg selvfølgelig ikke kan være sikker på skyldtes den lave temperaturen, men det er en mulighet. Jeg må nok prøve igjen, med ny gjær.

Du vil få et reinere øl ved lagring, men du blir nok ikke helt kvitt fruktsmakene.
 
Ser dere skriver at 2565 har "noe" fruktighet. Min virker til å bli en fruktbombe! :eek: Den har en lukt og smak som minner om pære, bananer og skikkelig kjip hvitvin (sånn europris vin som jeg minnes en av studiekameratene serverte). Ganske funky men ikke direkte stygt, bare ikke det jeg hadde forvente eller håpet på. Den er enda sylfersk, bare 5 dager inn i flaskekarboneringa. Roer det seg med litt vanlig lagring evt kald lagring? Gjæret på 19c. Har lest mye på nett om 2565 og mange skriver at den spytter ut frukt ved lav temperatur og mindre ved høy, noe som høres bakvendt ut i mitt hode.

-Den har en lukt og smak som minner om pære, bananer og skikkelig kjip hvitvin -

Er det smak av eple ? Type Grønne ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
-Den har en lukt og smak som minner om pære, bananer og skikkelig kjip hvitvin -

Er det smak av eple ? Type Grønne ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er vanskelig å beskrive denne aromaen og smaken. (Noe jeg vanligvis er ganske god på etter x antall år i restaurantbransjen).
Når jeg tenker grønne epler så tenker jeg på en mye renere og friskere smak. Denne er tyngre, mer tropisk og søtere, litt som lukta av frukt som fermenterer. I vinverden ville jeg sammenlignet den med en Chardonnay fra Jura-distriktet. Øllet er ikke dårlig på smak, det bare smaker ALT for mye. Er nok sikkert enda litt sødme fra karboneringssukkeret så jeg får se om det endrer seg etter noen uker.

Nå kan det også være min mangel på kunnskap om øl som spiller meg et puss, skal ta en flaske med til den lokale bryggesjappa å la innehaveren smake. Kansje han mener jeg har laget århundrets beste øl...
 
Er vanskelig å beskrive denne aromaen og smaken. (Noe jeg vanligvis er ganske god på etter x antall år i restaurantbransjen).
Når jeg tenker grønne epler så tenker jeg på en mye renere og friskere smak. Denne er tyngre, mer tropisk og søtere, litt som lukta av frukt som fermenterer. I vinverden ville jeg sammenlignet den med en Chardonnay fra Jura-distriktet. Øllet er ikke dårlig på smak, det bare smaker ALT for mye. Er nok sikkert enda litt sødme fra karboneringssukkeret så jeg får se om det endrer seg etter noen uker.

Nå kan det også være min mangel på kunnskap om øl som spiller meg et puss, skal ta en flaske med til den lokale bryggesjappa å la innehaveren smake. Kansje han mener jeg har laget århundrets beste øl...

Det Jo-Helge spør etter, er egentlig om det er acetaldehyd du smaker/lukter, og jeg kjenner meg nokså sikker på at i alle fall noe av det er det - basert på egen erfaringer med å gjære kølsch litt varmt. Men det vil gjæren rydde vekk - i alle fall redusere det kraftig.

Det er ellers ikke noe godt tidspunkt å bedømme ølet på sånn midtveis i karboneringa. Det smaker sjelden godt da. Så vent til det er ferdigkarbonert - og kanskje har fått stå kaldt ei uke.

Det er jo ellers ikke noe du kan gjøre nå. Det blir det det blir, og det blir helt sikkert drikkelig:). Men neste gang ville jeg satse på 14-16 grader.
 
Det Jo-Helge spør etter, er egentlig om det er acetaldehyd du smaker/lukter, og jeg kjenner meg nokså sikker på at i alle fall noe av det er det - basert på egen erfaringer med å gjære kølsch litt varmt. Men det vil gjæren rydde vekk - i alle fall redusere det kraftig.

Det er ellers ikke noe godt tidspunkt å bedømme ølet på sånn midtveis i karboneringa. Det smaker sjelden godt da. Så vent til det er ferdigkarbonert - og kanskje har fått stå kaldt ei uke.

Det er jo ellers ikke noe du kan gjøre nå. Det blir det det blir, og det blir helt sikkert drikkelig:). Men neste gang ville jeg satse på 14-16 grader.
Jeg har desverre ingen metoder enda for å justere tempen og noen nye innkjøp med det første ville nok ikke falt i god jord. Jeg har på vinteren tre temperaturer; 11,19 og 23, disse er meget konstante. Når våren kommer vil nok 11 grader'n (garasjeanlegget i blokka) stige men må ta målinger for å se om den holder seg like stabil som nå. Nabobilen vil nok etterhvert lure hva som befinner gjemt under presseningen på plassen til sommerdekken mine :D Mulig han vil merke et snev av svovel og ploppelyder :cool:

Det kan nok være noe acetaldehyd i aromaen men den overdøves nok en del av fruktige estere. Satser på at det endrer seg og ølla går nok ned på høykant uansett. For alt jeg vet kan det hende at den skal være slik 5 dager inn i karboneringa.

edit: ikke på høykant, dekantert over i passende glass selvsagt.
 
Ser dere skriver at 2565 har "noe" fruktighet. Min virker til å bli en fruktbombe! :eek: Den har en lukt og smak som minner om pære, bananer og skikkelig kjip hvitvin (sånn europris vin som jeg minnes en av studiekameratene serverte). Ganske funky men ikke direkte stygt, bare ikke det jeg hadde forvente eller håpet på. Den er enda sylfersk, bare 5 dager inn i flaskekarboneringa. Roer det seg med litt vanlig lagring evt kald lagring? Gjæret på 19c. Har lest mye på nett om 2565 og mange skriver at den spytter ut frukt ved lav temperatur og mindre ved høy, noe som høres bakvendt ut i mitt hode.
Brygget tidlig(ere) i min karriere to kolsch, en med WLP029 og en med Wyeast2565, begge to på rundt 17-18 grader. Sammenlignet med 029 ble 2526 en fruktbombe. The Jamil show tror jeg det var, hadde en episode om kolsch, hvor de blant annet tok opp forskjellen mellom disse. Det var da enstemming at Wyeasts trenger å gjæres kaldere enn 029, om man vil ha likt fruktpreg. Det stemmer godt med min erfaring. Synes betegnelsen kjip hvitvin passer ganske godt med minnet av mitt øl :D
 
Tilbake
Topp