Første Kôlsch

Hei!

Har satt sammen en oppskrift til det som skal bli min første Kolsch. Noen som ser noen umiddelbare forbedringspotesialer?

Type: All Grain
Batch Size: 25,00 l
Boil Size: 31,38 l
Boil Time: 90 min
End of Boil Vol: 28,08 l
Final Bottling Vol: 23,00 l
Fermentation: Koelsch (Kolsch), Two Stage
Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 77,8 %
OG: 1047
FG: 1.008
IBU: 20,7
EBC: 6,6
ABV: 5,0%

4,75 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,5 EBC) Grain 1 90,5 %
0,50 kg Vienna Malt (8,0 EBC) Grain 2 9,5 %

60,00 g Hallertauer Mittelfrueh [2,70 %] - Boil 60,0 min Hop 3 16,6 IBUs
30,00 g Hallertauer Mittelfrueh [2,70 %] - Boil 15,0 min Hop 4 4,1 IBUs

Saccharification Add 34,59 l of water at 66,8 C 64,4 C 90 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 7 min 75,6 C 10 min

2,0 pkg German Ale/Kolsch (White Labs #WLP029) [35,49 ml] Yeast 5 -

Gjæring: 14 dager på 16 grader

2 uker på flaske/fat i romtemperatur. så 2-4 uker kjølig lagring
 
Min oppskrift er nokså lik, men jeg bruker 11% hvete og 89% pils.
Jeg vannjusterer med
Kalsiumsulfat CaSO4 (gips) 1 gr/10 l vann, i alt vann og
Kalsiumklorid CaCl2 (veisalt) 2 gr/10 l vann, i alt vann.

Mesker en time på 64 grader. Bruker Irish moss i kok. Ellers gjærer jeg en uke på 16 og en uke på 18, karbonerer med 7gr pr liter. Jeg synes den blir veldig bra. Og krystallklar etter 4-6 ukers kaldlagring.

065-015.jpg
 
Sist redigert:
Ser finfin ut. IBU/OG skal være mellom 0,4 og 0,6 – så den tåler noen små IBU poeng til. WLP029 er en trivelig gjær. Krever litt høyere temperatur enn Wyeast 2565.
 
Ble satt i går. Kokeplaten min gikk bananas mtp effektivitet og kokte bort over 5 liter på 90 minutter. Endte på OG 1.052.
 
Anbefaler en liten andel Acid Malt på lyse pilsnere og kølsch. (Kanskje 150-200g i din oppskrift) Evt. Kalsiumsulfat som nevnt tidligere.
 
Ser bra ut, regner med at det smakte bra også! Personlig er jeg veldig glad i denne oppskriften:

image.jpeg
 
Sist redigert:
Den ble svært god! Et av mine beste brygg. Stor suksess også blant helt "objektive" smaksvenner.

For meg har problemet vært at kølsch'en har blitt litt for fruktig. Jeg vil ha den så nær pils som mulig, samtidig som den skal ha det der nesten umerkelige som skiller den fra pils og gjør den til en ale - tross alt. Passer det med din?
 
For meg har problemet vært at kølsch'en har blitt litt for fruktig. Jeg vil ha den så nær pils som mulig, samtidig som den skal ha det der nesten umerkelige som skiller den fra pils og gjør den til en ale - tross alt. Passer det med din?
Ja jeg synes den ble veldig pils-lik. Du kan sikkert få gjæret den enda mer ut hvis du endrer mesketempen litt.
 
Skal følge et meskeskjema jeg har fra Gordon Strong (Modern Homebrew Recipes): 55/10 - 63/45 - 70/20 - utmesk. (Dessuten legger jeg inn et kvarter på 42, som hever effektiviteten litt.) Hovedsteget ligger jo litt lavere enn ditt, uten at jeg helt vet betydningen av den forskjellen.
 
For meg har problemet vært at kølsch'en har blitt litt for fruktig. Jeg vil ha den så nær pils som mulig, samtidig som den skal ha det der nesten umerkelige som skiller den fra pils og gjør den til en ale - tross alt. Passer det med din?

Min erfaring, riktignok basert på kun to batcher med kölsch, er at den blir crispere og mindre fruktig med noen ukers kaldlagring.
 
Min erfaring, riktignok basert på kun to batcher med kölsch, er at den blir crispere og mindre fruktig med noen ukers kaldlagring.

Jo, lagring har helt klart hjulpet, så jeg blir ikke fortvilet om det er noe merkbar fruktighet når ølet er ferskt. Men det kan bli bedre, så jeg jakter litt på "hvordan få en reinest mulig smak". Lav gjæringstemperatur vil være et standardråd, men jeg gjæret den siste på 18 grader, og det er faktisk den mest vellykkede. Nå skal jeg likevel gå ned til 16 igjen; det er jo det folk bruker, har jeg inntrykk av - og det må vel være fordi det blir best da. Sjøl om 18 faktisk er Whitelabs' minimum.
 
Jeg synes den lille fruktigheten fra 029 er litt av sjarmen med Kølsch. Selv om whitelabs oppgir 18 grader som nedre grense, er den helt rå på 15-16 grader også. Min siste gjæret ned til 1008. Ble meget bra.
 
I det lille jeg har smakt av kølsch, har jeg måttet lete hardt etter fruktigheten. I følge Zainasheff - i Brewing Classic Styles - skal den helst ikke være tilstede som noe særlig mer enn en innbilning :))!), og jeg er enig. Ikke dermed sagt at det ikke går an å like en fruktig kølsch, men jeg er ute etter å få den veldig nær en pils nå.
 
Jo, lagring har helt klart hjulpet, så jeg blir ikke fortvilet om det er noe merkbar fruktighet når ølet er ferskt. Men det kan bli bedre, så jeg jakter litt på "hvordan få en reinest mulig smak". Lav gjæringstemperatur vil være et standardråd, men jeg gjæret den siste på 18 grader, og det er faktisk den mest vellykkede. Nå skal jeg likevel gå ned til 16 igjen; det er jo det folk bruker, har jeg inntrykk av - og det må vel være fordi det blir best da. Sjøl om 18 faktisk er Whitelabs' minimum.
Interessant råd fra en profesjonell Kölsch brygger med tips til hjemmebryggeren, se de to siste spørsmål og svar.
Les hele intervjuet for historien etc. bak
http://dafteejit.com/2016/06/interview-with-franz-pozelt-about-kolsch/

Ser at anbefalt gjæringstemperatur er omtrent lik som jeg oppfatter er konsensus i vår egen tråd om samme brygg
https://forum.norbrygg.no/threads/kan-vi-snakke-om-koelsch.14376/page-6#post-286912
 
Sist redigert:
Interessant råd fra en profesjonell Kölsch brygger med tips til hjemmebryggeren, se de to siste spørsmål og svar.
Les hele intervjuet for historien etc. bak
http://dafteejit.com/2016/06/interview-with-franz-pozelt-about-kolsch/

Ser at anbefalt gjæringstemperatur er omtrent lik som jeg oppfatter er konsensus i vår egen tråd om samme brygg
https://forum.norbrygg.no/threads/kan-vi-snakke-om-koelsch.14376/page-6#post-286912

Flott artikkel. Takk:).

Min siste er nå nede på 1.010 (fra 1.050), og har gjæret på 17 grader. Virker veldig lovende; helt rein og fin i smaken. Null svovel, null fusel - og så vidt jeg kan kjenne, fint lite fruktighet.
 
Jeg er på jakt etter min første kölsch oppskrift selv og lurer litt på om dere med kloke hoder og erfaring har noe innspill på hvilket malt man "bør velge?

Pilsner er selvsagt, men bør jeg ha hvete og/eller vienna?
(Er det noe favoritt her?)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp