Light Lager oppskrift, ala Bud/Miller/Coors

Sku gjerne hatt en vellprøvd oppskrift og en del gode tips til å lage en krisp, tørr lager, lett på smaken og abv på 2,5 - 3,5%. Ser for meg at den er veldig lys og høyt karbonert. Drikker en del øl tidlig på dagen i helgene og trenger noe jeg kan drikke mer av og fortsatt være kjørbar utover dagen :) Ser endel av oppskriftene på nett bruker enzymer for å få ned FG. Burde jeg gjøre det?
PS, Humlehoder trenger ikke komme med negative kommentarer nå :D
 
Tror vel ikke du burde søke en lav FG. Det betyr jo høy utgjæring og mer alkohol i ølet. Tvert i mot burde du gå for en høy FG.
Laget et greit lettøl i 2016. Mesket på 72 grader. Det endte vel på 2,8 % om jeg husker riktig.
 
Tror vel ikke du burde søke en lav FG. Det betyr jo høy utgjæring og mer alkohol i ølet. Tvert i mot burde du gå for en høy FG.
Laget et greit lettøl i 2016. Mesket på 72 grader. Det endte vel på 2,8 % om jeg husker riktig.
Huh... det gikk liksom mot alt jeg har lest til nå, spennende :) Alle oppskrifter til nå sier mesk lavt for å få høy utgjæring, og bruker mais eller ris i oppskrifta. Vil ikke en høy FG gå imot ideen om å få en krisp/tørr smak? Trenger ikke være mye smak i denne... Tenk lysegul farris :p blir vell bannlyst fra forumet for å komme med et slikt ønske :oops:
 
Tja, hvis du ønsker en tørr amerikansk type, må du nok lavt ned på FG. Men det går automatisk når du legger deg på en lav OG. Trenger ikke noen enzymer. Dessverre blir ølet utrolig tynt, siden du ikke kan legge deg på en OG høyere enn 1.030 omtrent. Med en utgjæring til FG 1.005 er alkoholen på ca 3,2 %. Dette er vanskelig å få godt til som hjemmebrygger. Det blir lett oppvaskvann, dessverre.

Jeg la med opp mot Munkholm – en mer malt- og humlerik øl.
 
Enig med @Holmentoppen i at dette er øl som det er vanskelig å få til. En engelsk "mild" er et smakfullt alternativ. Eller en "ordinary bitter", kanskje, om du vil ha litt mer humle.
 
Tja, hvis du ønsker en tørr amerikansk type, må du nok lavt ned på FG. Men det går automatisk når du legger deg på en lav OG. Trenger ikke noen enzymer. Dessverre blir ølet utrolig tynt, siden du ikke kan legge deg på en OG høyere enn 1.030 omtrent. Med en utgjæring til FG 1.005 er alkoholen på ca 3,2 %. Dette er vanskelig å få godt til som hjemmebrygger. Det blir lett oppvaskvann, dessverre.
Jeg la med opp mot Munkholm – en mer malt- og humlerik øl.

Nå har det seg slik at jeg drikker en del Munkholm, står gjerne opp i 9-10 tia på søndager, setter på nattes opptak av UFC stevne og blir i sofaen til i 3-4 tia på ettermiddagen. Om jeg skal fungere resten av dagen så passer det ikke med IPA :p Drikk vann vil vell noen si men når hovedsponsor alltid er Modelo eller Bud så blir man jo voldsomt øltørst :rolleyes:

har også lest at det er vansklig å lykkes med slike øl fordi smaken er såpass lett at småfeil ikke har noe å gjemme seg bak...
 
5 lb American - Pale 2-Row
5 lb Pale 2-Row 37 1.8 74.1%
0.25 lb American - Caramel / Crystal 10L
0.25 lb Caramel / Crystal 10L 35 10 3.7%
1.5 lb Flaked Rice1.5 lb Flaked Rice 40 0.5 22.2%
6.75 lb Total

0.75 oz Domestic Hallertau Hops Pellet 3.9 Boil 30 min
0.25 oz Domestic Hallertau Hops Pellet 3.9 Boil 5 min

10.125 qt Protein Rest Infusion 135 F 60 min
3.375 qt Saccharification Sparge 151 F 60 min

-- Sparge Sparge 170 F 10 min

1ml Beano Other Primary --
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
Fant denne som heter "Bud Like" på brewersfriend. Tenker å lage meg en lignende oppskrift.

Hvordan bruker man flaket ris? Meske som vanlig?
Beano er vell en type enzym tipper jeg, noen som har erfaring med slikt? Brukes vell en del i lav-karbo øl?
 
Du må meske risen, ja. Den har ikke egne ezymer, så den er avhengig av enzymene fra malten. Så vidt jeg vet, er ris nokså uproblematisk; du trenger ingen ekstra meskesteg. Flaket ris kan du bruke uten å koke den først, siden den er varmebehandlet.

Jeg har aldri prøvd å brygge med ris, så dette er bare basert på hva jeg har lest. Og jeg har ikke lest så mye om det, heller:).
 
5 lb American - Pale 2-Row
5 lb Pale 2-Row 37 1.8 74.1%
0.25 lb American - Caramel / Crystal 10L
0.25 lb Caramel / Crystal 10L 35 10 3.7%
1.5 lb Flaked Rice1.5 lb Flaked Rice 40 0.5 22.2%
6.75 lb Total

0.75 oz Domestic Hallertau Hops Pellet 3.9 Boil 30 min
0.25 oz Domestic Hallertau Hops Pellet 3.9 Boil 5 min

10.125 qt Protein Rest Infusion 135 F 60 min
3.375 qt Saccharification Sparge 151 F 60 min

-- Sparge Sparge 170 F 10 min

1ml Beano Other Primary --
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
Fant denne som heter "Bud Like" på brewersfriend. Tenker å lage meg en lignende oppskrift.

Hvordan bruker man flaket ris? Meske som vanlig?
Beano er vell en type enzym tipper jeg, noen som har erfaring med slikt? Brukes vell en del i lav-karbo øl?
Den oppskriften vil (om den er 5 gallon) gi en alkohol på ca 3,5 % ved en FG på 1.009. (OG=1.036).
Beano er som du sier et enzym. Når man lager lavkarboøl bruker man enzym for å få en god utgjæring. Så tilsetter man en et sukkeralkohol (sukrin) for munnfølelse/sødme. Øl på FG under 1.000 blir i overkant tørre. Man kan tilsette f.eks. melkesukker i stedet, men det inneholder kalorier. Hvis du tilsetter enzym i denne oppskriften, havner du fort på butikkstyrke øl.
 
Den oppskriften vil (om den er 5 gallon) gi en alkohol på ca 3,5 % ved en FG på 1.009. (OG=1.036).
Beano er som du sier et enzym. Når man lager lavkarboøl bruker man enzym for å få en god utgjæring. Så tilsetter man en et sukkeralkohol (sukrin) for munnfølelse/sødme. Øl på FG under 1.000 blir i overkant tørre. Man kan tilsette f.eks. melkesukker i stedet, men det inneholder kalorier. Hvis du tilsetter enzym i denne oppskriften, havner du fort på butikkstyrke øl.
Mangetakk! Begynner å forstå hvorfor det sies at slike øl er vansklige å få til.

Om jeg kan få til et brygg med lav alkohol, max 3,5 %, meget tørr frisk smak (liten munnfølelse) så blir jeg strålende fornøyd. Om det er lavkarbo i tillegg så blir husdragen fornøyd. tenker å starte med en oppskrift på corona-klone og endre oppskrifta til OG på 1.30ish og se hva resultatet blir.

Om dette ikke blir verdens beste øl så er ikke det undergangen, jeg har plenty med smakfullt øl på boden :)
 
Om utgangspunktet er en pilsneroppskrift, og målet er et øl med lav alkoholprosent (=lav OG), så kan det kanskje være en ide å meske på litt høyere temperatur slik at FG ikke blir fryktelig lav. Da får du mer munnfølelse og mindre alkohol.
 
Om utgangspunktet er en pilsneroppskrift, og målet er et øl med lav alkoholprosent (=lav OG), så kan det kanskje være en ide å meske på litt høyere temperatur slik at FG ikke blir fryktelig lav. Da får du mer munnfølelse og mindre alkohol.

Mer munnfølelse er ikke i utgangspunktet noe jeg er ute etter. Det må gjerne være tørt. Jeg synest butikkkjøpt lettøl ofte ikke fremstår friskt nok og mistenker det skyldes noe høy FG. Ser for meg en FG på 1.006-1.008. med utgangspunkt i 1.030 vil det gi meg et øl på rundt 3.0%. Tenker det får være utgangspunktet også får jeg se i fremtiden hvor lavt jeg kan ha OG.
 
Glem ris og adjunkt i sånn tynnøl. Det blir smakløst og vannete. 100% malt. Hadde mesket litt høyere. Friskt blir det uansett med OG 1.030.
 
Jeg har en oppskrift på en mexicansk lager som er av den lettdrikkelige sorten. Har både vunnet bryggekonkurranser og fått anerkjennelse ellers. Men den er noe høyere på abv med 4.6%. Den inneholder noe ris. Mesker på 65 grader. OG 1.046 og FG 1.010.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Sku gjerne hatt en vellprøvd oppskrift og en del gode tips til å lage en krisp, tørr lager, lett på smaken og abv på 2,5 - 3,5%. Ser for meg at den er veldig lys og høyt karbonert. Drikker en del øl tidlig på dagen i helgene og trenger noe jeg kan drikke mer av og fortsatt være kjørbar utover dagen :) Ser endel av oppskriftene på nett bruker enzymer for å få ned FG. Burde jeg gjøre det?
PS, Humlehoder trenger ikke komme med negative kommentarer nå :D
Jeg har en oppskrift på en mexicansk lager som er av den lettdrikkelige sorten. Har både vunnet bryggekonkurranser og fått anerkjennelse ellers. Men den er noe høyere på abv med 4.6%. Den inneholder noe ris. Mesker på 65 grader. OG 1.046 og FG 1.010.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Jeg har en oppskrift på en mexicansk lager som er av den lettdrikkelige sorten. Har både vunnet bryggekonkurranser og fått anerkjennelse ellers. Men den er noe høyere på abv med 4.6%. Den inneholder noe ris. Mesker på 65 grader. OG 1.046 og FG 1.010.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Vil du dele oppskrift?
 
Vil du dele oppskrift?

Selvsagt kan jeg dele:

Oppskrift meksikansk lager – Cerveza

Utgangspunktet er 75% effektivitet. Bryggeutstyr: Bratberg 30L.
Batch størrelse 25L
SG før kok: 1.041
OG: 1.046
FG: 1.010
ABV: 4,6%
IBU: 24
EBC: 7

Jeg justerer vannet slik:
Gips CaSO4: 1 gram pr. 10 liter vann (både i meskevann og skyllevann)
Kalsiumklorid CaCl2: 2 gram pr. 10 liter vann (både i meskevann og skyllevann)

Malt:
Pilsner malt: 4,2 kg
Carapils: 0,3 kg
Maisflak: 0,5 kg

Humle:
Northern Brewer 20g 75 min
Crystal 20g 60 min
Crystal 30g 10 min

Mesking: 60 minutter ved 65 grader, 10 min utmesk ved 77 grader

Skylle med 77 grader vann til kokevolum: 28-29 liter
Koking: 75 min
Klaring: Irish Moss 15 min før kokeslutt
Gjærnæring 15 min før kokeslutt

Gjær: Ferskgjær WLP 940 Mexican Lager
Gjæring: 2-3 uker ved 12 grader
Husk diacetylrast. Temp heves til ca 17 grader i ca 3 dager etter omtrent 1 uke.

Coldcrash ned til 2 grader og tilsetter klaringsmiddel Isingglass.
Karboneres på flaske med 6 gram sukker pr. liter

Modning: 4 uker ved ca 3 grader

Lykke til!

Edit: Ser at jeg skrev i mitt første svar at den inneholder ris. Det er ikke riktig. Den inneholder (selvsagt) mais som er med og gi en noe lettere maltkropp.
 
Tilbake
Topp