Ølsett

Finn Berger

Moderator
Ølsett har åpenbart blitt en kjempesuksess. Og sjøl om jeg skjønner poenget med settene - det er enkelt og greit å kjøpe ei pakke med alt - er det likevel et fenomen som undrer meg.

Nå veit jeg ikke hvor mye dyrere det blir, men i forhold til hva det koster når du har et eget maltlager, og driver med gjenbruk av gjær, må det da bli vesentlig mye dyrere? Nå blir det jo likevel billig øl i forhold til det du kjøper, så om en ikke brygger så mye, kan jeg forstå at settene likevel virker som et greit alternativ.

Verre er det at settene ikke er tilpasset systemet ditt - det er umulig, selvfølgelig - og jeg ser jo at mange sliter med å treffe OG eller volum. Når du sjøl styrer mengden av ingrediensene, baserer du deg på kjennskap til systemet ditt, og må lære deg det ordentlig. Du får en helt annen kontroll på bryggeprosessen på den måten.

Gitt at økonomi for mange er underordnet, skjønner jeg likevel ikke at så mange ser ut til å brygge med sett. Det er jo så mye moro med det å styre prosessen sjøl.

For ordens skyld: Jeg mener ikke at det er "galt" å bruke sett, eller at folk ikke brygger "på ordentlig" når de gjør det. Men ... ja, jeg skjønner ikke helt at det har så svært omfang.
 
Jeg har et stort maltlager (på lager), og jeg ser helt klart fordelen med bryggesett når jeg midlertidig bor i leilighet...
 
Du kan kalle ølsett en gateway drug som gjør det enkelt for de fleste å starte med allgrain.

Spørsmålet jeg tenker også bør stilles er den moralske problemstillingen om hvorvidt det er greit å stille opp på PF- og flaskekonkurranser med øl brygget fra sett.
 
Helt greit med ølsett, så kan man lage øl man har sansen for, ferdig oppveid.
Å bruke det i konkuranser er en annen ting, litt på grensen.

Men til selvbrygging, helt topp.
 
Jeg har en bryggekompis som kun brygger ferdige sett. Og bommer alltid på verdiene selvsagt. Men han bommer jo konsekvent, så selv om han ikke bryr seg vet jeg hva jeg kan forvente å få i glasset [emoji41]

Enkelte syns bare det er kjekt å brygge og drikke «eget» øl uten å trenge å tenke.

Jeg er selvsagt veldig skeptisk til dette, men lurer på om det er det som heter mangfold.
 
Jeg bor i en forholdsvis liten leilighet og har ikke mulighet til å ha et lager, for meg blir bryggselv lageret og jeg bor 10min unna. Derfor helt tullete å ha maltlager hjemme. Verre for de som bor langt unna utsolgs plass(?).

Jeg brygget set før som jeg ber bryggselv skalere ned, dvs da får jeg riktig mengde malt til riktig system (BIAB). Nå har jeg begynt å lage/justere oppskrifter jeg finner som jeg ber de knuse for meg. Neste steg før evt maltlager for meg blir malt mølle.

Noe jeg synes er lurt med set siden jeg brygger mindre batcher er at når jeg skal brygge feks Ink&Dagger som har 4 humlesorter, husker ikke alle på strak arm, så kjøper jeg 100g av hver og har til fremtidige brygg. For mitt bruk er dette et ‘viktigere’ lager enn et malt lager.
 
Jeg bor i en forholdsvis liten leilighet og har ikke mulighet til å ha et lager, for meg blir bryggselv lageret og jeg bor 10min unna. Derfor helt tullete å ha maltlager hjemme. Verre for de som bor langt unna utsolgs plass(?).

Jeg brygget set før som jeg ber bryggselv skalere ned, dvs da får jeg riktig mengde malt til riktig system (BIAB). Nå har jeg begynt å lage/justere oppskrifter jeg finner som jeg ber de knuse for meg. Neste steg før evt maltlager for meg blir malt mølle.

Noe jeg synes er lurt med set siden jeg brygger mindre batcher er at når jeg skal brygge feks Ink&Dagger som har 4 humlesorter, husker ikke alle på strak arm, så kjøper jeg 100g av hver og har til fremtidige brygg. For mitt bruk er dette et ‘viktigere’ lager enn et malt lager.

Jeg gjør egentlig det samme som deg. Hadde mølle og maltlager før, men fant ut at det er ikke verd arbeidet. Jeg mailer oppskriftene mine til Vestbrygg og får de kvernet med kverningsgraden jeg ønsker. Enklere blir det ikke. Og humlene havner i frysen som hos alle andre når man kjøper 100 gramsposer.
 
Jeg har lurt på dette jeg også, hvorfor ferdige sett har blitt så populært.
Første gangen jeg så det på en bryggebutikk skjønte jeg ikke vitsen, så lenge jeg kunne gå bort til disken og bestille akkurat det samme til lavere pris. Og jeg tenkte at dette vil aldri slå an... så feil kan man ta.
 
Jeg har lurt på dette jeg også, hvorfor ferdige sett har blitt så populært.
Første gangen jeg så det på en bryggebutikk skjønte jeg ikke vitsen, så lenge jeg kunne gå bort til disken og bestille akkurat det samme til lavere pris. Og jeg tenkte at dette vil aldri slå an... så feil kan man ta.

Tenker det er fin inngangsport til brygging for en som bare vil prøve seg uten å tenke så mye på det. Litt som Fjordland for de som skal begynne å lage mat (ta den med en klype salt vær så snill). Tror også det handler om at man ikke vet om at det finnes butikker med store maltlager (Bryggselv, Vestbrygg og alt hva de heter). De selges jo på Gulating der folk som vil ha noe annet en Tubjørg Grønn går og de får kanskje inngangen i brygging der?
 
Jeg har et stort maltlager (på lager), og jeg ser helt klart fordelen med bryggesett når jeg midlertidig bor i leilighet...

Skjønner det, men den situasjonen er jo, som du sier, midlertidig.

Ok, det er et steg å gå til innkjøp av mølle, og å legge seg opp et maltlager. Men et alternativ til settene er jo å få kvernet malt til ei oppskrift, etter sjøl å ha tilpasset den til eget bryggeri. Jeg veit ikke om det blir særlig billigere? - men da er den i alle fall skreddersydd til din brygging.

Et poeng med settene - og det ville jeg si er den store fordelen - er at du får akkurat den humla du trenger. Det skjønner jeg - særlig hvis man er veldig oppsatt på å bruke akkurat den humla som originalen har. En kan fort ende opp med veldig mye humle om en skal kjøpe inn alt. Men jeg ser ikke det som noe stort problem, egentlig. Jeg har et brukbart utvalg, og finner alltids alternativer til det jeg eventuelt ikke har.
 
Ølsett kan sikkert være greit å starte med for mange. Som helt fersk vet man ofte lite om eget oppsett og hvilke verdier man vil treffe. Ofte er selve bryggeprosessen nok å konsentrere seg om de første gangene, og det er greit å ikke måtte sette seg inn i dette med å designe, eller skalere, oppskrifter også. Enkelte er fornøyd bare med å kunne lage eget øl og ser vel sånn sett gleden ved ølsett.

Når det er sagt har jeg aldri selv prøvd ølsett, men gjør som @1Morten og mailer oppskrift til Vestbrygg som kverner ferdig. Slik klarer jeg meg fin fint uten både mølle og maltmager. Humlelageret begynner dog å bli litt for stort!
 
For min del er mye av gleden knytta til å lage mine egne oppskrifter, i mindre grad gjennomføringa av arbeidet med å realisere disse. For min del fjerner sett over halvparten av moroa, og siden det meste av gleden ved arbeidet med brygginga er knytta til det å realisere planene lagt i oppskrifta ville det egentlig bare stått igjen ganske kjedelig arbeid. Andre kan ha helt andre aspekter ved brygginga de finner glede i, så jeg antar settene fyller et behov for disse?
 
Lett å begynne med. Få kontroll på prossesen. Ikke alle brygger for å bli superflinke. For mange er det godt nok å lage godt øl fra andres oppveide oppskirfter. Jeg har selv brygget flere av settene til Vestbrygg. Bra saker.

Ikke alle vurderer maltlager og kvern.

Eg har flere ganger kjøpt sett fordi jeg har hatt mulighet til å brygge spontant samme dag, eller neste dag. Veldig greit med sett da.
Dessuten, om du betaler 299/399,- og får ut 20-25 liter øl, så er der veeeeldig få som klager på prisen da:rolleyes:

Har i senere tid eskalert til ferskgjær og egne oppskrifter, men hadde nok ikke gjort det, hadde jeg ikke begynt med sett.
 
De selges jo på Gulating
Ok, så lenge de selges på andre steder enn bryggebutikker kan jeg forstå det.

Men et alternativ til settene er jo å få kvernet malt til ei oppskrift, etter sjøl å ha tilpasset den til eget bryggeri. Jeg veit ikke om det blir særlig billigere?
Der jeg handler koster det ikke noe ekstra å få malten kvernet. Når man kjøper malt til en og en oppskrift blir det ikke like billig som å kjøpe 25kg sekker, men det er ikke stor forskjell.

Synes det er en stor fordel å slippe å ha sekker med malt og kvern hjemme. Ulempen er at jeg ikke har full kontroll over kverninga.
 
Syntes det er kjekt og ha sekker med malt, poser med humle i fryseren, slurry i kjøleskapet og mølle hjemme. Veldig lett og brygge spontant når man har tid på den måten. Men det er vel ikke noe gæli med sett uansett. Du mister jo muligheten til å lage ditt helt egne øl da...
 
Ok, så lenge de selges på andre steder enn bryggebutikker kan jeg forstå det.


Der jeg handler koster det ikke noe ekstra å få malten kvernet. Når man kjøper malt til en og en oppskrift blir det ikke like billig som å kjøpe 25kg sekker, men det er ikke stor forskjell.

Synes det er en stor fordel å slippe å ha sekker med malt og kvern hjemme. Ulempen er at jeg ikke har full kontroll over kverninga.

Tvert i mot, det er en stor fordel å ha sekker med malt, og ei kvern hjemme:). Og en katt. Ulempen er at jeg ikke har full kontroll over katta. På den annen side; det er derfor jeg heller vil ha katt enn bikkje.
 
Jeg synes det er greit med ferdige sett som nybegynner. Så får man testet utstyret sitt og ser hvordan det virker.
Jeg for min del hadde ett brygg med en kompis på hans utstyr (det var et ferdigsett). Ble litt hektet, så fikk tak i noe rimelig fra Netthandel. Samt investerte i en del utstyr og laget et lite gjæringskap hvor jeg kan regulere temperaturen. Har nå brygget 5 ferdige sett (og brygget i dag mitt første egenkomponert brygg).
Men ser helt klart fordelen med ferdig sett hvis en starter helt på skratch. Og vil nok fortsette med en del sett selv til jeg blir noe varmere i trøya:D
 
Tvert i mot, det er en stor fordel å ha sekker med malt, og ei kvern hjemme:). Og en katt. Ulempen er at jeg ikke har full kontroll over katta. På den annen side; det er derfor jeg heller vil ha katt enn bikkje.

Fordelen med ikke å ha full kontroll over katta, er at den kan gå fritt rundt og ta knekken på ei luremus eller to som spiser av sekkene dine. Kattens morderiske og anarkistiske lynne har mange fordeler, spesielt for bryggere. :)
 
Lett å begynne med. Få kontroll på prossesen. Ikke alle brygger for å bli superflinke. For mange er det godt nok å lage godt øl fra andres oppveide oppskirfter. Jeg har selv brygget flere av settene til Vestbrygg. Bra saker.

Ikke alle vurderer maltlager og kvern.

Eg har flere ganger kjøpt sett fordi jeg har hatt mulighet til å brygge spontant samme dag, eller neste dag. Veldig greit med sett da.
Dessuten, om du betaler 299/399,- og får ut 20-25 liter øl, så er der veeeeldig få som klager på prisen da:rolleyes:

Har i senere tid eskalert til ferskgjær og egne oppskrifter, men hadde nok ikke gjort det, hadde jeg ikke begynt med sett.

Sett er ganske nytt - kan ikke huske om de fantes for tre år siden, da jeg begynte. De var i alle fall aldri noe alternativ for meg. Og dermed var det egentlig gitt at om jeg skulle brygge så mye som jeg hadde lyst til, måtte jeg skaffe kvern, malt og humle - for jeg kunne ikke kjøre inn til Oslo for hvert brygg. Så mølla kom ganske kjapt i hus.

Det var vel ikke snakk om å brygge for å bli superflink, men om å få godt øl i kjelleren. Og så var det moroa ved å prøve å få styring på det jeg dreiv med.

Sjølsagt er det helt greit å brygge sett for å få øl - når man ellers ikke er spesielt opptatt av prosessen. Men om man er interessert nok til å investere i mye dyrt utstyr, så synes jeg det er litt snålt om ikke maltmølle er en del av det. (Mølla er vel den enkeltanskaffelsen jeg har betalt mest for, tror jeg - av det jeg har nå.)

Og spontanbrygging blir jo ikke noe problem:). (Vel, du må jo ha gjær som er klar til å gå på jobb, da.)
 
Tilbake
Topp