Ølsett , synes det smaker gjær av ferdig produkt.

Jeg har brygget noen ølsett siste 6 måneder . Jo mørkere ølet er jo enklere er det å lykkes føler jeg , er dette korrekt at mørke øltyper er lettere å få til? Brygger jeg en lysere type synes jeg at den smaker noe gjær , hva gjør jeg feil . Siste brygging gjæret ut til 1007 fra 1050 på rundt 8 dager . Satte ølet kaldt ( 3-4 C ) i 1-2 døgn før jeg tappet dette på corneliusfat . Satte 1 bars trykk på det . Nå 3 uker etter at dette var tappet opp blir det mere og mere gjærsmak , den var der til å begynne med men er mye mere nå . Ølet har veldig fin farge og er helt klart men lukter litt gjær . Jeg bruker sukker og medfølgende gjær og ettersom jeg liker ølet sterkt har jeg tilsatt 1 flaske Moss maltekstrakt i tillegg til sukker mengden . Når jeg setter til kullsyre skal dette stå med konstant trykk hele tiden eller skal jeg når ølet har rett kullsyre mengde slå dette av og kun tilsette når jeg tapper ? Ølet har stått med kullsyre trykk på 1 bar hele tiden og jeg merker at jeg blir veldig "sur" i magen av å drikke dette. Jeg vasker med PBW , skyller godt og bruker Starsan på spray flaske . Mange spørsmål :)
 
Jeg har brygget noen ølsett siste 6 måneder . Jo mørkere ølet er jo enklere er det å lykkes føler jeg , er dette korrekt at mørke øltyper er lettere å få til? Brygger jeg en lysere type synes jeg at den smaker noe gjær , hva gjør jeg feil . Siste brygging gjæret ut til 1007 fra 1050 på rundt 8 dager . Satte ølet kaldt ( 3-4 C ) i 1-2 døgn før jeg tappet dette på corneliusfat . Satte 1 bars trykk på det . Nå 3 uker etter at dette var tappet opp blir det mere og mere gjærsmak , den var der til å begynne med men er mye mere nå . Ølet har veldig fin farge og er helt klart men lukter litt gjær . Jeg bruker sukker og medfølgende gjær og ettersom jeg liker ølet sterkt har jeg tilsatt 1 flaske Moss maltekstrakt i tillegg til sukker mengden . Når jeg setter til kullsyre skal dette stå med konstant trykk hele tiden eller skal jeg når ølet har rett kullsyre mengde slå dette av og kun tilsette når jeg tapper ? Ølet har stått med kullsyre trykk på 1 bar hele tiden og jeg merker at jeg blir veldig "sur" i magen av å drikke dette. Jeg vasker med PBW , skyller godt og bruker Starsan på spray flaske . Mange spørsmål :)
Hva slags ølsett? All grain? Ekstrakt?
 
Jeg aner ølsett fra Europris her... ;)

Edit: svar kom mens jeg skrev ja

Skipp sukker, kjøp ekstra spraymalt, kjøp annen gjær i en brygge butikk
 
Gjærlukt blir borte over tid dersom du har lav nok temp. Smak blir også rundere over tid. Etterat ølet er karbonert kan du senke trykket til 10 psi dersom du har nok mottrykk i tappelinjene dine.
 
Gjærsmak er vel normalt et resultat av dårlig/manglende tålmodighet?
La ølet gjære ferdig, og la det modnes noen dager etterpå.
Øl skal ikke smake gjær. (Ingenting skal vel smake gjær?)
Brygg to sett neste gang.
Drikk det ene mens det andre modnes.......
 
Å brygge øl er ikke som å koke poteter desverre.. du kan ikke bare følge en oppskrift måle litt og tro det er ferdig på 7-8 dager. det er mange prosseser her som må bli ferdig. Og det er levende oranismer som holder på å jobbe, litt feil temp og de blir litt slappe og trenger litt tid eller de finner ikke roen og legger seg til ro. Gi dem tid, sier oppskriften 2 uker, la det stå 3. Det er ikke noe å stresse med. Jo bedre forhold og lenger tid du gir gjæren, desto bedre øl er min erfaring
 
Sto igjen to flasker fra det jeg brygget til jul og det smakte jo veldig bra til påske så dette med lagring og modning er jeg klar over. Tar ølet noen skade av å stå lenge i gjærskapet på konstant 22 C ? Er det greit å lagre øl på gjæringsdunken med bunnfall/gjær for modning eller må det over på flasker/fat for modning ?
 
Modning gjøres best på fat eller flaske. Tingen med å gi den tid i gjæringskaret er att gjæren jobber forsatt etter att du har nådd FG, da skal det ryddes opp ting skal på plass før gjæren mett og god leger seg ned på bunnen. Da kan du tappe, vaske gjæren og takke for god jobb... Den liker musikk... og att du snakker litt med den. (ikke vask den gjæren fra europris...) har forstått att flere gjenbruker tørrgjar nå, noe som var apsolut fy fy for ett år siden, men det er de samme folka som sa det var fyfy som nå predikerer det høyt å gjenbruke... Neste gang kjøp deg en pose med skikkelig gjær, fersk eller tørr, da kan du gjenbruke.
 
Modning gjøres best på fat eller flaske. Tingen med å gi den tid i gjæringskaret er att gjæren jobber forsatt etter att du har nådd FG, da skal det ryddes opp ting skal på plass før gjæren mett og god leger seg ned på bunnen. Da kan du tappe, vaske gjæren og takke for god jobb... Den liker musikk... og att du snakker litt med den. (ikke vask den gjæren fra europris...) har forstått att flere gjenbruker tørrgjar nå, noe som var apsolut fy fy for ett år siden, men det er de samme folka som sa det var fyfy som nå predikerer det høyt å gjenbruke... Neste gang kjøp deg en pose med skikkelig gjær, fersk eller tørr, da kan du gjenbruke.

Nå er ikke hukommelsen min all verden, men jeg kan ikke huske at noen snakket stygt om å gjenbruke tørrgjær. Og i alle fall ikke jeg - og jeg mener at du egentlig ikke bør bruke tørrgjæren uten å sette en starter, heller.

Nå håper jeg bare du ikke finner en gammel uttalelse der jeg går hardt ut mot gjenbruk av tørrgjær:confused:.
 
Nei hukommelsen din er ikke helt å stole på.. men la gå... gidder ikke søke gjennom kilometervis med tråder for å ha rett... men det var ikke bare deg jeg tenkte på.. men å sette starter på en tørrgjær har jo ingenting for seg. Da er det jo mye billigere å kjøpe ett pure pitch rør og bare tømme det i. Jeg har mer tro på levende krabater enn noen som er frysetørret... tenk Toro suppe vs suppe med orndlige grønsaker... her er jeg på tynn is, men sånn tenker jeg og kommer til å forsette sånn
 
Nei hukommelsen din er ikke helt å stole på.. men la gå... gidder ikke søke gjennom kilometervis med tråder for å ha rett... men det var ikke bare deg jeg tenkte på.. men å sette starter på en tørrgjær har jo ingenting for seg. Da er det jo mye billigere å kjøpe ett pure pitch rør og bare tømme det i. Jeg har mer tro på levende krabater enn noen som er frysetørret... tenk Toro suppe vs suppe med orndlige grønsaker... her er jeg på tynn is, men sånn tenker jeg og kommer til å forsette sånn

Jeg ville ikke bruke ferskgjær uten å sette starter, heller. Jeg tror rett og slett at gjæren - og dermed ølet - blir bedre av å ha vært gjennom noen runder med formering. Det påstår i alle fall folk med rimelig god greie på det, som Espen Lothe, Gahr Smith-Gahrsen og Kjetil Jikiun. (Og det stemmer med min egen magre erfaring med å bruke gjæren direkte versus det å sette starter.; de få gangene jeg ikke har brukt starter, synes jeg ikke gjæringen har forløpt like greit. Men akkurat det har liten betydning som bevis.)

Bruker du s-05 får du lett produsert ferskenpreg, og det blir det visst mindre av om den får jobbe seg gjennom en generasjon eller to.

Men sjølsagt får du godt øl med gjær pitcha direkte. Jeg har smakt veldig godt øl med 05 kasta rett i dunken, jeg. Så det er ikke en stor sak. Men det er det der med mange små detaljer som til sammen kan skape en merkbar forskjell.

Posesuppe behøver ikke være så gæ'ernt:). Og tørrgjær er jeg ikke skeptisk til; har diverse brygg nå som stammer fra en pose w-34/70, og pilsen fra den er ikke dårligere enn pilsen fra WLP833.

Jeg lager startervørter sjøl, så en stor starter koster meg neppe mer enn en tier. Da har jeg veldig billig gjær. Jeg kjøper ikke så mange pakker/poser i løpet av et år.
 
Jeg bare elsker kranglefanter... og om kranglefanten er en lærer... å herliga london som de sier i Stavanger.. Neida, alle får finne sine måter å brygge på.. det heter pure pitch for at du kan putte den rett i dunken... med brygging så er det like mye meninger som det er bryggere, du må velge din vei og stå for det. Og den er ca 70% feil, garantert. Om Espen Lothe, Gahr Smith-Gahrsen og Kjetil Jikiu... mener noe betyr jo det en del, men ett ledende firma innen gjær kan da ikke ha helt feil de heller... da hadde de ikke vært ledende særlig lenge.
 
Laget en 45 liters starter med 6 pk US 05 for 14 dager siden så nå er det snart tid for å høste gjær til neste brygg
 
Mener jeg hadde litt gjærsmak på et ekstrakt brygg, et av de første jeg satt.
Da var det nok tålmodigheten som var grunnen.

La ølet gjære seg ferdig, 2-3 uker før du overfører til fat/flasker.
La det få tiden det trenger i alle prosesser, ventetiden blir som regel verdt det!
 
For at dette forumet skal bli et sted for alle så er vel ikke negative, spydige og nedlatende kommentarer ikke veien å gå? Har vi ikke vært igjennom den diskusjonen noen ganger før?
 
Tilbake
Topp