Jeg har brygget noen ølsett siste 6 måneder . Jo mørkere ølet er jo enklere er det å lykkes føler jeg , er dette korrekt at mørke øltyper er lettere å få til? Brygger jeg en lysere type synes jeg at den smaker noe gjær , hva gjør jeg feil . Siste brygging gjæret ut til 1007 fra 1050 på rundt 8 dager . Satte ølet kaldt ( 3-4 C ) i 1-2 døgn før jeg tappet dette på corneliusfat . Satte 1 bars trykk på det . Nå 3 uker etter at dette var tappet opp blir det mere og mere gjærsmak , den var der til å begynne med men er mye mere nå . Ølet har veldig fin farge og er helt klart men lukter litt gjær . Jeg bruker sukker og medfølgende gjær og ettersom jeg liker ølet sterkt har jeg tilsatt 1 flaske Moss maltekstrakt i tillegg til sukker mengden . Når jeg setter til kullsyre skal dette stå med konstant trykk hele tiden eller skal jeg når ølet har rett kullsyre mengde slå dette av og kun tilsette når jeg tapper ? Ølet har stått med kullsyre trykk på 1 bar hele tiden og jeg merker at jeg blir veldig "sur" i magen av å drikke dette. Jeg vasker med PBW , skyller godt og bruker Starsan på spray flaske . Mange spørsmål