S189/WLP885 diastaticus advarsel

Noen som har oversikt over og opprette en egen tråd med gjærtypene med diastaticus? Eks. "Gjærtyper med bekreftede diastaticus gener"...
 
@Finn Berger tar sikkert på seg den jobben. :D

Men det har jeg da alt gjort:): https://forum.norbrygg.no/threads/lallemand-vaer-forsiktig-med-belle-saison.37073/page-3#post-443578

Når det gjelder panikk-faktoren knyttet til ordet "diastaticus", tror jeg vi skal se litt på hva slags fysiske egenskaper gjærtypene som bære dette genet, har. Jeg tenker på hvor gode de er til å danne biofilm. Belle Saison er så skummel fordi den setter seg så forbasket godt fast over alt.

WLP566, f.eks., har jeg ikke hatt noe problem med - i alle fall ikke de to siste gangene jeg har brukt den. Men det er jo kjekt å vite at det er grunn til særlig aktsomhet.

Akkurat den har jeg ikke så lyst til å kutte ut - skjønt for meg gir den ikke et veldig forskjellig øl fra wlp565. Men ellers vil jeg vel ikke velge de gjærtypene som bærer d-genet om det finnes like gode alternativer som ikke gjør det.
 
Og jeg som fikk S189 i posten for er par dager siden.
De får legges i posen nødløsning og vente på sin siste time.
Skifter nå til Lallemand tørrgjær hvor detter er mulig. Men 34/70 blir nok fortsatt på hylla.
 
Tilbake
Topp