Tips til saisongjær anyone?

Så det samme. 550 er nok mest aktuell, men ser at Nøgne Ø bruker 400 i sin saison ifølge "Ølbrygging fra hånd til munn"
Nøgne Ø bruker stort sett bare WLP007 og WLP400 til alt de produserer. Som hjemmebryggere trenger vi ikke begrense oss like mye. Saisonen som vant NM i helgen (klassen for Belgisk) var laget med WLP565. Hadde en god prat med Andreas Rosén som brygget den. Gjæret kun ut til 1006 omtrent. At noen her på forumet har funnet ut at den kanskje kan ha distaticus-potensiale gjør den jo ikke til et livsfarlig monster.
 
Nøgne Ø bruker stort sett bare WLP007 og WLP400 til alt de produserer. Som hjemmebryggere trenger vi ikke begrense oss like mye. Saisonen som vant NM i helgen (klassen for Belgisk) var laget med WLP565. Hadde en god prat med Andreas Rosén som brygget den. Gjæret kun ut til 1006 omtrent. At noen her på forumet har funnet ut at den kanskje kan ha distaticus-potensiale gjør den jo ikke til et livsfarlig monster.
For meg drar den ned til 1006-1008. Er mer livredd Belle Saison.
 
Hvis det er første saison ville jeg vel fokusert på å bruke en saison gjær..? 550 er ikke det, og ihvertfall ikke 400..
Har aldri hatt problemer med 565 eller 566, jeg har også blandet dem..
Belle saison har gitt meg trøbbel og vanvittige vaskejobber..
Neste jeg skal prøve blir Wyeast 3711 - også denne er blitt rakket litt ned på i det siste, men den skal visstnok lage veldig godt øl..
Minst like viktig som hvilken gjær er hvilken temperatur, og hvor lenge man tør å la øllet sitte på gjærkaken - gjerne på høy temperatur.
Jeg har utfordret disse grensene litt i det siste, etter endel mailing med en bryggerimester i Belgia - og det lover bra..! :)
Tappet første batch av et slikt eksperiment i helgen, skal ikke være bombastisk, men smaken på øllet jeg tappet var ekstremt bra..!
 
Min endte opp på 1012. Tingen med diastaticus er at et lite antall celler med de egenskapene kan blomstre opp etter en tid, så man kan risikere flaskebomber hvis man lar stå for lenge. To-parts intervju her.
https://itunes.apple.com/no/podcast/master-brewers-podcast/id1156748005?mt=2&i=1000398369778
https://itunes.apple.com/no/podcast/master-brewers-podcast/id1156748005?mt=2&i=1000398828406

Krysskontaminering kan jo skje, men med flittig vasking bør det gå bra. Kanskje supplere med iodophor.
 
Min personlige favoritt er WLP590 French Saison. Denne oppgis også å ha diasticus-trekk, da. Tenker likevel her at vi på dette forumet kanskje er blitt vel paranoide. Normal vasking og renhold er tydeligvis mer enn tilstrekkelig, ettersom jeg har brukt samtlige gjærtyper nevnt i denne tråden lenge før jeg en gang hadde hørt ordet "diasticus" uten å noen gang oppleve et problem i etterkant. Jeg gjør den frekke antakelsen at jeg ikke er alene om dette?
 
Det er vel ingen her som har oppfordret til paranoia, men det er fornuftig å være informert om spesielle egenskaper til "arbeiderne" våre.
 
For å oppsummere:
Dersom en rengjør og desiniserer utstyret godt etter bruk er det liten fare med å brukes disse gjærtypene?
Stakk innom Bakke Brygg, (som desverre har opphørssalg i dag og i morra) og kjøpte det som var igjen av saisongjær, nemlig to pakker wlp590.

(I tillegg til mye annet nyttig og unyttig stasj selvfølgelig...)
 
For å oppsummere:
Dersom en rengjør og desiniserer utstyret godt etter bruk er det liten fare med å brukes disse gjærtypene?
Stakk innom Bakke Brygg, (som desverre har opphørssalg i dag og i morra) og kjøpte det som var igjen av saisongjær, nemlig to pakker wlp590.

(I tillegg til mye annet nyttig og unyttig stasj selvfølgelig...)
Aldri prøvd denne, blir spennende å høre hvordan dette blir.. :)
Basert på egne erfaringer, kan jeg ikke se noen fare med noe av dette.. Forutsatt gode rutiner på vasking og desinfisering, men dette gjelder jo alle aspekter innen brygging.. Belle Saison er den eneste gjæren jeg har hatt trøbbel med. Denne har tilsynelatende overlevd i brukte flasker og gjæret videre på nye brygg på samme flaske - resultatet er at øllet kommer rimelig fort ut av flasken, og at det ikke smaker veldig godt.. :)
 
Tilbake
Topp