Metallisk/kjemisk umsak i flere øl

Tenker du da infeksjon i motstrømskjøler eller korrosjon/skade?

Vi kan utelukke sollys/UV. Gjæres mørkt, fersk humle brukt oppevart i fryser.
Motstrømskjøleren kan være en potensiell villgjær og infeksjonskilde. Denne er vanskelig å inspisere og har det satt seg noe dritt i kuplinger etc, så ligger dette å godgjør seg i det fuktige miljøet som det alltid vil være tilstede under lagring. Foreslår: av med kuplinger, inspiser og vask med syre og lut. Har det satt seg en skikkelig infeksjon er det ikke alltid nok å kjøre igjennom med kokende vann (eller mesk). Har du en vanlig spiralkjøler så kan du prøve et brygg med den for å teste.
 
Et raskt oppslag i "How to Brew":
http://howtobrew.com/book/section-4/is-my-beer-ruined/common-off-flavors skrev:
Metallic flavors are usually caused by unprotected metals dissolving into the wort but can also be caused by the hydrolysis of lipids in poorly stored malts.

Malten kan altså være en mulig synder. Siden malten har vært den samme og alle ølene fra denne maltsekken har hatt samme problem, gjetter jeg at vi har problemet der. Jeg stiller meg tvilende til at en infeksjon kan manifestere seg så fort som du forteller.
 
Ble kuleventilen demontert? Min erfaring er at det kan være mye dritt bak kula i kuleventiler.
 
Et raskt oppslag i "How to Brew":


Malten kan altså være en mulig synder. Siden malten har vært den samme og alle ølene fra denne maltsekken har hatt samme problem, gjetter jeg at vi har problemet der. Jeg stiller meg tvilende til at en infeksjon kan manifestere seg så fort som du forteller.

Enig, Maris Otter er hovedmistenkt og bør settes i varetekt til saken er løst.
 
Her var mange forslag. Jeg kan informere om at bryggemaskinen nå er i demontert og hver enkelt del grundig vasket for seg. Det blir belgisk wit med pilsner til neste brygg! Jeg kan holde tråden oppdatert.
For morro skyld satte jeg en prøveøl for ei uke siden hvor jeg kokte opp litt spraymalt i ei 10L gryte og tilsatte noe gammelt tørrgjær til hveteøl. Ølet ble satt på det nye gjærkaret og har ikke tilsvarende usmak!
 
Hvis du har litt slurry liggende (eller en nypakke hvis du vil bruke det) så kan du lage to testvørter hvor en uten MO er kontrollvørteren. Mesk i en termos eller en kjele eller noe og tilsett litt gjær og se hvis du plukker opp noe i marisen mot vanlig pale f.eks.
 
Hvis du har litt slurry liggende (eller en nypakke hvis du vil bruke det) så kan du lage to testvørter hvor en uten MO er kontrollvørteren. Mesk i en termos eller en kjele eller noe og tilsett litt gjær og se hvis du plukker opp noe i marisen mot vanlig pale f.eks.
God ide!
 
Hvor bor OP`? Kanskje du har noen medbryggere som en ikke alt for fjern nabo som også kan hjelpe med å feilsøke.
 
Jeg er gankse sikker på at jeg ikke beskriver dette korrekt ettersom lukten var vanskelig å beskrive. Jeg og en annen brygger mener begge at det er noe «metallisk», men langt verre enn det man får fra eks butikkpilsner i blandt. Merk også at jeg får ingen annen aroma. Jeg har god kontakt med en kommersiell brygger som jeg kan høre om kan ta en mer proff bedømming. Evt kan jeg sende til en norbryggdommer!
 
Hallo igjen.
En oppdatering fra sist.

Brygget wit med pilsnermalt, satte på rustfritt gjæringskar, samme problem. Vi kan utelukke malten.

Satte en «jukseøl» på rustfritt gjærkar (7 liter spraymalt kokt på kjele for å utelukke grainfather). Samme problem, denne ble i tillegg sur.

Fikk tilbakemelding fra Norbryggdommer på ølet som startet denne tråden, pale ale gjæret på plastdunk. Fenolisk plasterlim aroma, brent elektronikk smak, stammer mest sannsynlig fra villgjær. Ble oppfordret til å være aktsom mot motstrømskjøleren.

Kjøpte ny motstrømskjøler, og gummikoblinger til GF. Alt bryggeutstyr blir vasket grundig i pbw, star san på alt av gjærutstyr.

Satte samme pale ale på plastgjæringkar. Denne har nå samme problem.

Det kan virke som om jeg har gått på en infeksjonssmell, som har bredt seg til alt av utstyr. Etter det jeg har lest funker vanlig pbw og star san dårlig på villgjær. Utblandet klorin skal derimot være tingen! Mitt spørmål er:
*Kan man bruke utblandet klorin på rustfritt utstyr? Gjæringskar og corny kegs? Noen erfaringer? Finnes det andre midler? Er i dette tilfellet redd for å skade overflaten.
*Funker kok for å fjerne villgjærinfeksjon? Tenker da på mindre deler. Hvor mye, hvor lenge?
*Andre gode tips?
 
Sist redigert:
Hmmm... Vi hadde en annen tråd som tok for seg "Starsan vs Klorin+Eddik", tror ikke noen ble overbevist om at Starsan ikke tar (vill)gjær. Kan jo prøve Klorin og eddik da, 80 ppm er det du trenger, samt 30 sek. kontakttid. Det var vel @Finn Berger som hadde litt info rundt dette :)
 
Har saumfart forumet og funnet fram til samme oppskrift. Tenker jeg styrer unna det heksebrygget, og holder meg til klorin i vann ;)
 
@Vegard Ø Nei hvorfor det? Brukte K+E på nest siste brygget jeg, til flaskeskylling etc. Fungerer fint det. 8 ml klorin i 5 liter vann, så i med samme menge vanlig eddik. Brukte det så til å sanitere gjæringskaret :)
 
Hmmm... Vi hadde en annen tråd som tok for seg "Starsan vs Klorin+Eddik", tror ikke noen ble overbevist om at Starsan ikke tar (vill)gjær. Kan jo prøve Klorin og eddik da, 80 ppm er det du trenger, samt 30 sek. kontakttid. Det var vel @Finn Berger som hadde litt info rundt dette :)

Tør ikke sikkert om dette kan brukes.

I følge Palmer kan du bruke en blanding med 4 ml klorin pr liter vann til rustfritt stål dersom du ikke lar det stå mer enn 20 minutter i kontakt med stålet - hvilket er minimumskontakttida. (How to Brew, s.26) Han anbefaler å skylle etterpå.

Den blandinga jeg bruker, har bare 5 ml klorin pr 3 liter - men den har i tillegg 5 ml 7% eddik til de samme 3 literne, hvilket senker pH og gjør klorinen ekstremt mye mer effektiv. Det skal holde med en kontakttid på 30 sekunder. Men kanskje eddiken også gjør klorinen mer aggressiv mot stålet? Jeg aner ikke, så dette må en kjemisk kyndig person uttale seg om.

Vær forøvrig forsiktig med denne blandinga. Blander du feil, så du får for lav pH, er den farlig.(Klorgass.) Bland ikke eddik og klor direkte med hverandre, bare i vannet. Og alltid klor i vannet først, deretter eddik.

Jeg har god tro på denne blandinga, forøvrig. Jeg mener den hjalp meg ut av mitt infeksjonshelvete.
 
Tilbake
Topp