Saison

Den blir tørr nok uten sukker, men med så lav OG kan den kanskje kan bli litt tynn. Hvis jeg skulle velge, ville jeg brukt pils/hvetemalt/carahell i 80/15/5. Litt mer fruktig honningaktig smak i carahell istedenfor karamell, som jeg mener kræsjer med de humlesortene. Hvetemalt gir proteinfylde.
 
Syns du 1.056 er lav OG, kan jo hive på mer malt selvfølgelig. Opp til 1.065 kanskje? Godt innspill med carahell, var den malttypen jeg var i tvil om hva som ville bli best. Men treffer ikke fargen med den, etter ølstilen? Blir litt for lys? Men smaken er jo viktigere enn fargen. Var disse maltsortene jeg hadde i reolen i garasjen. Kan jo dra innom LHBS og kjøpe det som mangler.
 
Ok, jeg så feil, så på preboil. Da kan det hende hvete ikke trengs for å gi fylde, men det skader sikkert ikke heller.

Det bli lyst, ja. Litt justering med munich vil hjelpe.
 
Hva tror guruene på forumet om denne? Tanken var en frisk og tørr øl som man blir lett svimmel av i solveggen.

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/652618/saison

Hvis jeg skulle brygge en saison som var frisk og tørr, og som man kunne bli lett svimmel av i solveggen, ville jeg prøvd å komme så nær Saison Dupont som mulig. Bedre kan jeg ikke forestille meg at det kan bli. Og Dupont bruker 100% pilsnermalt.

Og Saaz eller East Kent Goldings. Men bare bruk de amerikanske humlene dine, du:rolleyes:!
 
Enig med Finn. Amerikansk humle er ikke noe god kombinasjon med saison... Jeg hadde kjørt Styrian Goldings eller Saaz.

Sukker er ikke nødvendig da saisongjær stort sett eter alt og man ender med et for tynt øl, bytt det heller ut med basemalt :). Jeg hadde droppet hvete også, syntes det har for lite smak og ølet kan bli altfor lett for hvertfall min gane. 100% pils malt eller pale malt er ikke dumt nei. Nå skal det sies at jeg har brygget mye kjip knusktørr saison med sukker og hvete i begynnelsen av min bryggekarriere da mange andres oppskrifter inneholder det, helt til jeg fant ut at 100% av et eller annet bygg basemalt var tingen for å bedre balanse.
 
Takk for input, karer, det er en helt ny ølstil for meg dette. Hadde håpt å få brukt noe av det jeg hadde i hus, legger merke til allerede at råvarer hoper seg opp, og må få unna litt. Har både saaz og ekg i fryseren.
 
Jeg kan forsåvidt være enig i synet på sukker og hvete,
men å si at saison med amerikansk humle er tull, er bare tull
 
Sist redigert:
Jeg kan forsåvidt være enig i synet på sukker og hvete,
men å si at saison med amerikansk er tull, er bare tull
Jeg sa ikke det var tull :p. Det er selvfølgelig bare min egen mening at den komboen ikke er god ;). Men heldigvis er det mange ganer med ulike preferanser. Jeg syntes bare at de mest radikale Am. humlene gir en kamp mellom gjærpreg og humle som ingen av de vinner, det amerikanerne kaller "muddled". Kanskje snillere Am. humle, som Cascade, hadde fungert i min munn :).
 
Jeg sa ikke det var tull :p. Det er selvfølgelig bare min egen mening at den komboen ikke er god ;). Men heldigvis er det mange ganer med ulike preferanser. Jeg syntes bare at de mest radikale Am. humlene gir en kamp mellom gjærpreg og humle som ingen av de vinner, det amerikanerne kaller "muddled". Kanskje snillere Am. humle, som Cascade, hadde fungert i min munn :).

Noe sånt, kanskje? Dette er til 20 IBU i en 25 liters batch med amerikansk blonde ale, OG 1.046. Her vil ikke humla dominere; det blir ganske diskret, så gjæren får skinne gjennom, vil jeg tro. (Det er fra denne oppskrifta, fra Jake Houlihan i brülosofteamet.)

13 gr Northern Brewer @ 60
10 gr Cascade @ 25
10 gr Cascade @ 10
10 gr Columbus @ 10
10 gr Cascade @ 5
 
Har ingen av de humlene, hehe..

Sikkert ikke så farlig. Citra og Amarillo er jo fryktelig godt sammen, så jeg skjønner at du vil bruke dem. Det er mer sjølve skjemaet jeg tenker ville være fint. Den blonde alen blir ikke druknet i humle, i alle fall (jeg har brygget den en gang tidligere), og den har jo en mye "sartere" gjær som skal få lov å være med. Så det skulle bli en fin balanse mellom det belgiske (gjæren) og det amerikanske (humla) med det skjemaet. Citra/Amarillo vil nok rope litt høyere enn Cascade, men det skulle ikke bli mye mer bråk.

Den Mittelfrühen du har på 15 der, tror jeg har dårlige sjanser for å trenge gjennom, forresten.

Jaja - nå driver jeg og pusher mine preferanser. Det er jo hva du ønsker deg, som teller:). Jeg skal brygge en saison sjøl nå til helga, og begynner å lure alvorlig på å teste ut det jeg foreslår her:p.
 
Tanken var å balansere ut litt med mittelfrüh. Men til flere svar jeg får her og flere bryggeblogger jeg leser tenker jeg mer på å finne en "nullpunkts referanse" som jeg kan dra videre til mine egne preferanser. Trur denne første saison derfor blir mindre avansert enn først tenkt, og nå er nok tanken å gå for pilsner med east kent golding. Hvordan høres det ut med litt havregryn i gristen for skummet sin del?
 
Om du ikke får kongeskum med kun pilsmalt og enstegsmesk så er noe gæli :)

Men støtter forenklingen av oppskriften. Det enkle er ofte det beste :cool:.
 
Om du ikke får kongeskum med kun pilsmalt og enstegsmesk så er noe gæli :)

Men støtter forenklingen av oppskriften. Det enkle er ofte det beste :cool:.

Det er mer til (veldig) godt skum enn en enstegsmesk da. Men ja det skal holde.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Tilbake
Topp