Finn Berger
Moderator
Om du ikke får kongeskum med kun pilsmalt og enstegsmesk så er noe gæli
Men støtter forenklingen av oppskriften. Det enkle er ofte det beste .
Enig på begge punkter. Men noen tilsetninger kan hjelpe, uten at det forstyrrer enkelheten i oppskrifta. Carapils (dekstrinmalt) er ikke så dumt, og 200 gram forstyrrer ikke smaken, mener jeg. Også ville jeg sørge for lav pH i mesken, 5,2. I følge Kai Troester mener Kunze - den tyske forskeren - at det er bra for skumfastheten, ved siden av det meste ellers. Så syremalt må også være lov - og hva som ellers trengs. Kalsium er også bra for skum (og mer til), så noe kalsiumklorid/-sulfat kan med fordel strøs i. I Farmhouse Ales av Phil Markowski anbefales å bruke bare kalsiumsulfat. (s.159)
Hvetemalt er vel ellers "innafor" - og ganske vanlig. (Det er nokså meningsløst å diskutere hva som er "riktig" i en saison. Det er vel egentlig en av de mer utflytende - og egentlig konstruerte - ølstilene.) Jeg ser at Phil Markowski bruker 10% i eksemplet på en "klassisk" oppskrift i Farmhouse Ales (s.181).
Siden jeg nå begynte å grave i Farmhouse Ales (jeg skal som sagt brygge saison sjøl i morgen): Dupont bruker bare bitterhumle i kok, og en skikkelig porsjon ved flameout. Jeg tenker å legge IBU fra bitterhumla på 25, og hive oppi 40 gram med en blanding av EKG og Fuggles ved kokeslutt. Kjøle fort ned til 70, og stå der 20 minutter før jeg kjøler videre.