"Tommelfingerregel" ang. tilsetning av humle

YngveKL

Norbrygg-medlem
Altså, som tittelen sier, finnes det noen "regler" på den %-vise tilsetningen av humle i et brygg? Finnes det noen oversikt? Det jeg tenker på er f .eks.: Tysk pils, 40 IBU: 60% av IBU ved 60 min., 30% ved 30 min, 7% ved 15 min. og resten ved 5 min.
Altså dette var jo bare "oppspinn" fra min side, men finnes det noen slik informasjon noe sted?
 
Det finnes noen slike "retningslinjer" for faktisk tysk pils. Du kan jo også lese om NEIPA-bryggere som sier at f.eks 30% går i WP og 70% som tørrhumle (dette fant jeg opp nå), så det er litt sånn løse greier du kan bruke som "inngangsinfo" for noen stiler. Men den beste retningslinjen er egentlig din egen smak ut fra måten du selv brygger på. Selv synes jeg det å oppgi g/l, og toppe opp til target IBU er en fin måte å formidle humlebruk på.
 
Jo veldig enig i det med g/L. Men om man skulle prøve seg på en ukjent stil, så vil det bli stor forskjell på ølet om 70%@60+30%@15 og motsatt... Det er jo retningslinjer for "alt annet" innen ølbrygging :cool:
 
Jo veldig enig i det med g/L. Men om man skulle prøve seg på en ukjent stil, så vil det bli stor forskjell på ølet om 70%@69+30%@15 og motsatt... Det er jo retningslinjer for "alt annet" innen ølbrygging :cool:

Da ville jeg sett på mange oppskrifter, gjerne sett hvis du finner oppskrifter fra bryggeriene (da det er mye rart ute på public oppskrift-databaser), og sett etter en rød tråd.
 
Ja, det er vel kanskje det enkleste :)

Men også, å tolke de oppskriftene du ser riktig ifht hvordan du selv gjør det. (ofte er det WP-humle som må tolkes riktig hvis du leser fra et bryggeri som lager f.eks 50HL-batcher., mtp bitterhet. Fra batch nummer to og utover justerer du , du trenger bare finne et utgangspunkt.
 
Det der med gr/l skjønner jeg ikke. OK, det gir ei ramme. Men som Yngve sier, så blir det vilt ulike øl etter som hvordan man fordeler humla på de ulike tilsettingene. Er det noe jeg ikke har fått med meg? (Når noe er i vanlig bruk, er det vel tegn på at det funker:).)

Dette tror jeg ikke det er noen snarvei til, egentlig. Du må finne ut hva som funker for deg i den ølstilen du skal brygge. Og noen fasit finnes rett og slett ikke. Sjøl den smaleste ølstil - hvilken nå det måtte være - har rom for en del variasjon.

Men det er klart det finnes rammer. Og du spør vel om hvordan du finner noe å holde deg til når du får lyst til å prøve deg på en stil som er ny for deg. Det beste jeg kan komme på, er å skaffe Brewing Classic Styles av Jamil Zainasheff - og eventuelt andre bøker med oppskrifter av folk som har litt greie på det. Det du finner på nettet, kan være så mye rart, som Miguel sier. BCS er i alle fall omfattende og systematisk, og gir info om, og oppskrifter til, 80 ulike stiler. Den forholder seg til BJCP, altså de amerikanske stildefinisjonene (som forøvrig er oppdatert siden denne boka kom ut, men det er ikke så farlig). Gordon Strong, som er hovedmannen bak disse definisjonene, har også ei fin bok med oppskrifter, Modern Homebrew Recipes.

Oppskrifter fra bryggerier har den fordelen at du kan smake resultatet, og vurdere ut fra det. Men - igjen som Miguel sier - de må "oversettes" til hjemmebryggerforhold. Står det @ flameout, så får du veldig mye mindre effekt - både av alfasyra og av aromastoffene - av den humla enn bryggeriet hvis du hiver i og kjøler ned for full fart, siden bryggeriet bruker mye lenger tid på å kjøle ned de store volumene de brygger. Da må du enten stoppe kjølinga enn viss tid på et visst temperatursteg, eller hive i humla litt før koket avsluttes. Det første blir vel det som treffer best.
 
Du kan jo også lese om NEIPA-bryggere som sier at f.eks 30% går i WP og 70% som tørrhumle (dette fant jeg opp nå), så det er litt sånn løse greier du kan bruke som "inngangsinfo" for noen stiler.

10 min:WP:dry = 1:1,6:2,56
 
Hei
for å lage feks en pale ale eller apa med 30ibu så ser jeg at det er veldig mange måter å gjøre det på, la oss si Alpha 10 på humlen

tid 30 15 5 0 & 20 10 20 50g
tid 60 10 0 & 20 20 60g
tid 30 5 0 & 25 35 40g
tid 60 0 & 30 70g
tid 30 1 & 30 70g
tid 60 30 20 10 5 0 & 5 10 10 20 20 35g
alt dette gir ca 30+ IBU
alle disse vil vel gi forskjellig smak og aroma men bitterheten vil være ca lik.
hvordan velger man hva som er best? dette for å få mest ut av 100g med humle om det er målet.
 
Det spørs litt, selv om generaliseringen over stemmer passe greit for APA/IPA med amerikanske humler.

f.eks hvis du vil ha "korrekt" smak (smak og behag hva som er korrekt, men mye skjer under kok) fra en tysk humle i en tysk lager, så vil du kanskje la de koke en stund.

Hvis du bare har humle i WP eller DH, i en IPA så mister du noe kompleksitet, hvis det er det du er ute etter så er det korrekt. Hvis du vil ha mer "layers" i smaken så bør du koke litt, f.eks.

Det spørs hva hva slags ølstil du lager, og hva slags preg du vil ha, når de forskjellige humlene bør gå inn. Enkleste måten er å finne ut av det selv. Det har også mye å si hvor hardt du koker f.eks gitt at prosessen etter koking er lik.

Hvis du lager samme f.eks lager (siden det er der du merker forskjellen størst) og koker ene batchen hardt med 30 min humle, og andre løst med 30 min humle, så vil du merke forskjell gitt at du har lite oksygenopptak senere i prosessen. Dette er ikke overførbart til amerikanske humleøl, da humler i disse ølene har en helt annen oljekomposisjon og preget fra humla er forventet at skal være "frisk", iallefall annerledes enn i lagere f.eks.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp