Bryggesoftware: Brewing Day

Dette spørsmålet har jo vært oppe før. Men får man importert beer.xml filer fra Beersmith nå? Var det ikke noe krøll med hvordan BS formaterte filene eller noe?

Jepp, det går absolutt ann, men som sagt så er det et par ting i eksporten til BeerSmith som jeg ikke kan gjøre så mye med.

De to jeg husker i farta er at fargen som skrives ut i <COLOR> felter skal etter speccen være SRM (tror jeg), men i Beersmith så skriver den ut hva enn du har valgt å se i innstillingene. Altså har du valgt SRM i programmet så kommer det riktig, men har du valgt EBC så kommer det da feil verdi i filen, som jo er litt uheldig.

Det andre gjelder f.eks. ting som Whirlfloc hvor man har satt antallet til 0.5 stykk i Beersmith, så kommer dette ut i filen med <AMOUNT>0.50000</AMOUNT> uten at det er angitt noen enhet som da vil si gram. Forrige gang jeg prøvde selv, hvis du velger 0.5 stykk Whirlfloc i Beersmith, eksporterer oppskriften, og deretter importerer den igjen så står det 500g i den oppskriften du får når du importerer.

Ellers tror jeg at det stort sett skal fungerer greit. Formatet er ikke spesielt bra definert og tenkt gjennom, så det har veldig mye begrensninger.
 
Jeg sliter litt med att få inn "riktige" data før min bb30. Noen som kan hjelpe meg? har en BB30 basic

Hvis du går på Equipment og velger Import så ligger det en ferdig profil for bb30 der som du kan benytte. Jeg kan ikke gå god for alle verdiene der, for jeg har ikke en slik enhet selv, men jeg googlet litt for å få satt opp verdiene som står i denne profilen slik den er nå. Du kan jo iallefall bruke den som et utgangspunkt, og så justerer litt hvis det er noe som ikke treffer helt. Tipper det blir litt forskjell for de som har bb30 også selv med samme maskin, siden prosessen sikkert utføres litt forskjellig for alle :)
 
Hvis du går på Equipment og velger Import så ligger det en ferdig profil for bb30 der som du kan benytte. Jeg kan ikke gå god for alle verdiene der, for jeg har ikke en slik enhet selv, men jeg googlet litt for å få satt opp verdiene som står i denne profilen slik den er nå. Du kan jo iallefall bruke den som et utgangspunkt, og så justerer litt hvis det er noe som ikke treffer helt. Tipper det blir litt forskjell for de som har bb30 også selv med samme maskin, siden prosessen sikkert utføres litt forskjellig for alle :)
takk, skall undersøke saken nærmere :)
 
Jeg klarer ikke å få dette problemet når jeg tester selv. Kan du fortelle meg hvilken oppskrift du oppdaget dette, slik at jeg kan prøve det samme? På min oppskrift endret jeg fra 4.54 til 4.544 som bumpet opp OG med 1 poeng, og dermed gikk også ABV opp som forventet.
Litt sen oppfølging, men
Screenshot 2018-05-05 at 20.01.15.png
Minimal maltjustering gir kunstig endring i ABV
Screenshot 2018-05-05 at 20.01.28.png

Samme under
Screenshot 2018-05-05 at 20.01.51.png

Screenshot 2018-05-05 at 20.02.00.png

Har opplevd større forskjeller, men fant ikke det nå.
 
Hei, og takk for en meget fin software. Det er et par ting jeg har noen spørsmål til:

Jeg brygger no-sparge med en BB60 basic. Vedlagt bilde viser "Summary" over mine data. Her er kommer "Sparge water" opp med 9.24 liter. Jeg brygger som sagt no-sparge, og oppsettet i softwaren er deretter. Men det jeg har vanskeligst med å forstå er forholdet mellom "Pre-boil gravity" og "Mash efficiency". Forskjellen i SG mellom "Estimated" og "Actual" er minimal, mens "Mash efficiency" er redusert med nesten 10%. Er dette riktig? Samtidig misset jeg overraskende mye på OG, selv om "Total evaporation" er akseptabel. Finnes det en forklaring på dette? Oppskriften er også lagt ved lengre ned.
mvh Charles Johannessen
summary.jpg
Oppskrift:
recipie.jpg
 
Siden temperatur ved whirlpool har stor innvirkning på både bitterhet (IBU) og hvilke aromaer som trekkes ut (@Miguel har vel et eget mantra her om å ha WP på 60 C), så hadde det vært fantastisk om dette var en funksjon i programmet.

Sånn det er nå setter jeg WP til 0 minutter for å unngå at IBU regnes med, da jeg foretar WP på temp lavere enn trekkes ut fra. (WP vill jo ved høyere temp også påvirke IBU fra sene tilsetninger). Temp og Bitt. cont. linket ville vært veldig bra. Alt er å velge bitt. util. selv. Uansett kjekt å vite tempt man tenker å ha WP på.
Screenshot 2018-05-20 at 13.44.51.png
 
Morro at jeg ble tagget samme sekund som jeg gikk inn i tråden.

Uansett. Akkurat køpt meg lisens.

Etterlyser g/l co2. ikke vare volumer co2. Det burde vel være greit å implementere.

Og. Skulle legge til humle, dette er dumt spørsmål, men hvordan gjør jeg det. Bare under ingredients" Fant ikke noe da jeg søkte på "tett", så gikk jeg i ingredients tabben og så ar jeg ikke har noen lokale humler, så gikk jeg på global, fant tettnanger, men må denne importeres til lokale? Uansett så for å se hva som skjedde så trykket jeg delete, og nå finner jeg ikke tettnang noe sted.

Og så ønsker jeg meg (med mindre det finnes og jeg er blind) en dilution-funksjon. Jeg brygger f.eks innimellom til dobbel styrke, for å så vanne ut i gjæringsdunken.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Hei, og takk for en meget fin software. Det er et par ting jeg har noen spørsmål til:

Jeg brygger no-sparge med en BB60 basic. Vedlagt bilde viser "Summary" over mine data. Her er kommer "Sparge water" opp med 9.24 liter. Jeg brygger som sagt no-sparge, og oppsettet i softwaren er deretter. Men det jeg har vanskeligst med å forstå er forholdet mellom "Pre-boil gravity" og "Mash efficiency". Forskjellen i SG mellom "Estimated" og "Actual" er minimal, mens "Mash efficiency" er redusert med nesten 10%. Er dette riktig? Samtidig misset jeg overraskende mye på OG, selv om "Total evaporation" er akseptabel. Finnes det en forklaring på dette? Oppskriften er også lagt ved lengre ned.
mvh Charles Johannessen
Vis vedlegget 36844
Oppskrift:
Vis vedlegget 36845

Dobbeltsjekk utstyrprofilen din for no sparge og at du faktisk har brukt den profilen på brygget. Jeg får opp ikke noen tall for skylling under brygget når jeg velger utstyrsprofilen min som også er nosparge.
 
Og så får jeg internal server terror når jeg prøver å eksportere en oppskrift. Er det mulig man kunne laget custom eksporterte oppskrifter som blir printable? F.eks at man kan huke av hva man vil ha med? Ofte så vil man bare ha med grainbill og humle f.eks.
 
Morro at jeg ble tagget samme sekund som jeg gikk inn i tråden.

Uansett. Akkurat køpt meg lisens.

Etterlyser g/l co2. ikke vare volumer co2. Det burde vel være greit å implementere.

Og. Skulle legge til humle, dette er dumt spørsmål, men hvordan gjør jeg det. Bare under ingredients" Fant ikke noe da jeg søkte på "tett", så gikk jeg i ingredients tabben og så ar jeg ikke har noen lokale humler, så gikk jeg på global, fant tettnanger, men må denne importeres til lokale? Uansett så for å se hva som skjedde så trykket jeg delete, og nå finner jeg ikke tettnang noe sted.

Og så ønsker jeg meg (med mindre det finnes og jeg er blind) en dilution-funksjon. Jeg brygger f.eks innimellom til dobbel styrke, for å så vanne ut i gjæringsdunken.
Når jeg lager en oppskrift og skriver Tett i ingridients kommer Tettnanger opp som humlepellet. Kan ikke tro jeg har lagt til noe der som gjør at det er bare hos meg det dukker opp.
Ah jo! Har du «aktiv» jordklode og mann? Tror det er listen den søker gjennom når du velger ingredients. De kan trykkes på for å gå fra grået ut til sort.
 
Når jeg lager en oppskrift og skriver Tett i ingridients kommer Tettnanger opp som humlepellet. Kan ikke tro jeg har lagt til noe der som gjør at det er bare hos meg det dukker opp.
Ah jo! Har du «aktiv» jordklode og mann? Tror det er listen den søker gjennom når du velger ingredients. De kan trykkes på for å gå fra grået ut til sort.

Jeg fant tett til slutt, men slettet den jeg fant for å se hva som skjedde (den som var global (i jordkloden), og nå er tettnanger borte vekk. Antar jeg jeg ikke har klart å slette den gobale instansen av tettnanger, men får den ikke opp.

Gidder du prøve å legge til tettnanger fra jordkloden hos deg?
 
1EC65A44-393A-465C-91CC-31BAD86C0213.jpeg 10D87542-A5DA-42FB-991E-ABFD20A87E21.jpeg 1EC65A44-393A-465C-91CC-31BAD86C0213.jpeg Jeg forstod egentlig ikke helt det spørsmålet der @Miguel.
Ellers ligger fortsatt humlen i humlefanen på global listen som mitt første screenshot prøver å vise.
Men her er muligens en bedre forklaring på det jeg mente i posten ovenfor.
Du må «aktivere» den lille jordkloden (trykke på) i oppskriftsmodulen, rød ring og pil.
 
Vis vedlegget 36973 Vis vedlegget 36974 Vis vedlegget 36973 Jeg forstod egentlig ikke helt det spørsmålet der @Miguel.
Ellers ligger fortsatt humlen i humlefanen på global listen som mitt første screenshot prøver å vise.
Men her er muligens en bedre forklaring på det jeg mente i posten ovenfor.
Du må «aktivere» den lille jordkloden (trykke på) i oppskriftsmodulen, rød ring og pil.
Den er aktivert. Humla er søkk vekk. Kan jo bare lage en egen men det er en annen sak.
 
Ser ut til at jeg har klart å slette en global ting, som vises lokalt, hvis det gir mening. Det var dumt av meg. Får bare legge den til manuelt.
 
Nei altså, jeg har klart å slette den hos meg, altså at den ikke skal vises lengre, selv om den kommer fra den globale delen av databasen.
 
Da sier noe meg at den globale delen ikke er så global, siden jeg har den mener jeg. Men kanskje den «kommer tilbake» neste sync med serveren eller noe slikt?
 
Jeg tror faktisk for lenge siden at jeg selv ba om en slags feature som jeg selv kan lide litt av nå. Husker ikke helt greia men husker jeg mente at det er helt irrelevant for meg å se "generiske" malt-typer, da jeg bare bruker malttyper jeg selv har lagt inn. Så kanskje jeg nå ser på en slags hybrid-løsning på alt sammen.
 
Tilbake
Topp