BB Automatic 60

Isolering hjelper veldig. Men nå skal jeg nitpicke litt :) du bør feste de stroppene øverst og nedert på isoleringen. Ellers så er det fri tilgang for varmeveksling "etter" stroppene, da isoleringen vil bule litt ut fra kjelen, som du ser at den gjør øverst på kjelen i bildet du postet.


Takk for tips, skal prøve det..
 
Om du fortsatt har BB30’n, bruk den til å varme skyllevann. Om du også har den gamle pumpa er den glimrende til å pumpe skyllevann via sprederen i lokket på 60’n (legge lokket over silkaret ved skylling).
 
Spørsmål om BBA60:
Skal den stå på program 2 når man kjøler? I henhold til displayet ser det da ut som om effekten er på 60-80%, samt at tallet nede til venstre i displayet er 65 grader...
 
Spørsmål om BBA60:
Skal den stå på program 2 når man kjøler? I henhold til displayet ser det da ut som om effekten er på 60-80%, samt at tallet nede til venstre i displayet er 65 grader...
Nei, når det skal kjøles blir varmeelementene automatisk slått av. Man har vanligvis bryteren stående på Program 1 under hele bryggeprosessen, da den skifter til fra fase I (mesk) til II (utmesk/lautering) og III (kok) automatisk.
(Jeg skulle dog ønske at lyset i displayet fortsatt var på ;-))
 
Ok, så bryteren med * , ** og *** indikerer ikke hvor i prosessen man er, de er separate program som inneholder alle prosessene?
 
Kort forklart, så brukes Pos * når du mesker med maltrøret i.

Om du bruker silbunn i stedet, så må prosessen stoppes etter lautering (Phase II) så man får tappet og skylt ut i 2-3 gjærkar til man har tappet/skylt til kokevolum. Så må gryta tømmes for malt og rengjøres før vørteren helles tilbake. Dette bruker man Pos ** til, da den stopper prosessen etter fase II. Når vørteren er tilbake stilles bryteren til Pos *** før man trykker på start knappen, og vørteren varmes nå opp til kok.
 
Det viktigste med denne maskinen (og BB30A) er å unngå å bruke pumpa til annet enn sirkulering ved nedkjøling. Sirkulerer du med pumpe under utmesk må du røre opp mesken før du løfter røret for å få godt utbytte. Du vil også få ujevne temperaturer i maltsenga om du kun bruker pumpe for å heve temperaturen til utmesk. Jeg ligger på tre siste brygga på 85% effektivitet etter at jeg kutta ut pumpa og heller sirkulerte med litermål via kranen, og rørte med meskespade. Snakker om erfaringene med bruk av silekaret.
 
Jeg er i fasen nå med å bytte ut BIAB kjelen med en bryggemaskin og tanken har ramlet innom BB60A. Var med en kompis i helgen som har denne maskinen og på bege bryggene synes jeg vi fikk utrolig dårlig utbytte. Vi sitkulerte under mesken og rørte litt i mesken underveis. Skulle havne på 1.070 men havnet på 1.053. Hvordan får man bedre utbytte med disse maskinene?
Jeg lurer også på om det er mulig å løfte maskinen når den er full (uten silkarr men bare vørter) jeg har nemlig ikke kjølemuligheter på balkongen så jeg må løfte karret inn. Er håndtakene sterke nok?
 
Jeg er i fasen nå med å bytte ut BIAB kjelen med en bryggemaskin og tanken har ramlet innom BB60A. Var med en kompis i helgen som har denne maskinen og på bege bryggene synes jeg vi fikk utrolig dårlig utbytte. Vi sitkulerte under mesken og rørte litt i mesken underveis. Skulle havne på 1.070 men havnet på 1.053. Hvordan får man bedre utbytte med disse maskinene?
Jeg lurer også på om det er mulig å løfte maskinen når den er full (uten silkarr men bare vørter) jeg har nemlig ikke kjølemuligheter på balkongen så jeg må løfte karret inn. Er håndtakene sterke nok?

Godt utbytte er ganske lett på Beer Brew maskinene, med mindre du har for mye malt. Hva var grain bill på brygget ditt? Etter mitt skjønn er maskinen cirka et kilo overspesifisert. Det går bra med 7 kilo i BB30 og 14 kilo i BB60. Jeg har hevet silekaret med rustfrie knagger fra biltema på beina. Rør godt ut, til du får en jevn grøt uten klumper, og jevn temperatur i hele mesken. La den stå en time etter du har rørt ut. Pumpa er ikke et fullgodt alternativ til å få jevn temperatur som å røre. Ikke stol på temperaturmåleren i displayet, den måler temperatur i vannet i bunn, ved siden av varmeelementet. Bruk et langt termometer kombinert med et du kan måle toppen av mesken med. Som jeg skriver et par poster lenger opp, er det essensielt å røre godt i mesken før du hever silekaret. Pumpa kan skape kanaler i maltsenga og du får ikke skylt like effektivt om du sirkulerer med denne og heiser opp uten å røre. Du får ikke like ren vørter til gjæringskaret, men partiklene bunnfeller raskt og øla blir like klar til slutt. Du merker det på avrenningshastigheten. Hvis alt er bra, kan du tilføre cirka en halv til én liter skyllevann i minuttet før du ser at maltsenga ikke renner av mer, og du bare fyller opp silekaret over mesken med mer vann. Ikke ha mer enn 2-3 centimeter vann over malten i silekaret.

En full BB60 veier rundt 70 kilo og jeg hadde aldri funnet på å løfte den etter håndtakene. Både av frykt for alvorlige brannskader og for å ødelegge kjelen.
 
Tilbake
Topp