Porter på i gjæringstank i opptil fem uker

Jeg har planer om å brygge en porter denne uken, nærmere bestemt en Black Cat Spiced Porter fra bryggselv. https://www.bryggselv.no/allgrain/1...d-porter-julekrydret-porter-allgrain-25-liter

Forventet resultat:
OG: ~1.062
FG: ~1.012
~30 IBU
ABV: ~6,5%
8 EBC
Effektivitet: 75%
Malt:
4,75 kg Crisp Finest Maris Otter, 5,5 EBC
650g Best Munich Malt, 15 EBC
450g Crisp Black Malt, 1300 EBC
300g Crisp Crystal 150, 150 EBC
300g Crisp Chocolate Malt, 1000 EBC
Totalt: 6,45 kg
Humle:
Humletilsetning 1: 25g Hallertau Mittelfrüh, 60 min.
Humletilsetning 2: 25g Centennial, 15 min.
Humletilsetning 3: 12g Hallertau Mittelfruh, 2 min.
Gjæring:
18-20°C i 14 dager



Jeg gjærer i en fermentasaurus plassert i et gjæringsskap der jeg har mulighet til å fjernstyre temperaturen.
Spørsmålet er om det vil gi noen dårlige smaker ved å la denne stå i gjæringskaret i opptil fem uker grunnet litt uklare reiseplaner. Og dersom jeg kan la den stå såpass lenge, burde jeg etter f.eks etter tre uker(da jeg ikke får målt SG) senke temperaturen eller bare la den stå på 20 °C til frem til CC noen dager før tapping.
 
Det går nok bra uansett. Dersom du ikke gjærer under trykk, så vil du skape undertrykk ved nedkjøling. Det er sannsynligvis ikke noe problem, men du får en eller flere innoverbulker i Fermentasaurusen. Jeg hadde nok satt på kjøling etter ca 3 uker som du foreslår, og kommet hjem til meget klart fint øl.
 
Det går nok bra uansett. Dersom du ikke gjærer under trykk, så vil du skape undertrykk ved nedkjøling. Det er sannsynligvis ikke noe problem, men du får en eller flere innoverbulker i Fermentasaurusen. Jeg hadde nok satt på kjøling etter ca 3 uker som du foreslår, og kommet hjem til meget klart fint øl.

Takk for superraskt svar, jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal gjære under trykk enda. Vurderer eventuelt å la den gjære som normalt med vanlig gjærlås også sette på trykklokket når det er gått en uke, kan sette på en "spunding valve" da og eventuelt få noen til å stikke innom og koble på en sodastreamflaske med regulator på noen få psi for å opprettholde trykket i tanken under CC etter tre uker.
 
Jeg har ikke sett på det, men jeg tror ikke det skal så stort overtrykk til for å hindre at nedkjølingen skaper undertrykk. Nå er heller ikke noen innoverbulker i Fermentasaurusen noe stort problem. Jeg har laget det flere ganger uten at noen skade har skjedd.
 
Tilbake
Topp