Ekstrakt brygging

Ut av boksen så er svaret nei. Du bytter ut smak mot alkohol. Du tilsetter enkle sukkerarter som vil ha null restsødme (smak), og du har allerede så og så mye smak i ølet, du vil tynne det ut både kroppen og smaken. Jeg ville bare tatt det for det det er, fordi jeg er mer glad i smak enn en rus.
Sant nok, og det blir likevel ikke lettøl
 
Karbonering på flasker, tilsetter 18x6 gr som sukkerlake i omstikkingskar, hvor lenge bør det stå i 23-24 grader?
 
Ut av boksen så er svaret nei. Du bytter ut smak mot alkohol. Du tilsetter enkle sukkerarter som vil ha null restsødme (smak), og du har allerede så og så mye smak i ølet, du vil tynne det ut både kroppen og smaken. Jeg ville bare tatt det for det det er, fordi jeg er mer glad i smak enn en rus.

Nå hadde alle munkene på Westmalle blitt dypt fornærmet... Du øker ikke kun alkohol ved å putte i mer sukker. Du får et øl som er lettere enn et tilsvarende øl med kun malt og mye restsødme. Du får et tørrere øl og du får selvfølgelig også mer gjærpreg enn et øl uten det ekstra sukkeret som er tilsatt. Hos Westmalle (Tripel) er SG 1.062 før sukkeret tilsettes (opptil 20% av sammensetningen). Ølet gjærer til 1.008 og de sitter igjen med et øl som er utrolig lettdrikkelig og fullt av deilig gjærpreg (på ca 10%).

I IPA har også sukker sin plass i min bok. Foretrekker IPA tørr og med lavt maltpreg, men ønsker et som har en viss ABV styrke for at det skal tåle mer humle uten å virke ubalansert.

Ølet før og etter sukker vil jo ha samme kropp, man fjerner jo ikke noe av sukkerprofilen fra malten som er mesket.
 
Nå hadde alle munkene på Westmalle blitt dypt fornærmet... Du øker ikke kun alkohol ved å putte i mer sukker. Du får et øl som er lettere enn et tilsvarende øl med kun malt og mye restsødme. Du får et tørrere øl og du får selvfølgelig også mer gjærpreg enn et øl uten det ekstra sukkeret som er tilsatt. Hos Westmalle (Tripel) er SG 1.062 før sukkeret tilsettes (opptil 20% av sammensetningen). Ølet gjærer til 1.008 og de sitter igjen med et øl som er utrolig lettdrikkelig og fullt av deilig gjærpreg (på ca 10%).

I IPA har også sukker sin plass i min bok. Foretrekker IPA tørr og med lavt maltpreg, men ønsker et som har en viss ABV styrke for at det skal tåle mer humle uten å virke ubalansert.

Ølet før og etter sukker vil jo ha samme kropp, man fjerner jo ikke noe av sukkerprofilen fra malten som er mesket.

Men der er sukkeret en del av oppskriften. Å bruke sukker som en fix-it fordi man har bommet eller vil pimpe en oppskrift med mer alkohol synes jeg ikke er helt topp selv iallefall. OG 1.043 er jo ikke det fyldigste man kommer borti, og så tilsette enda mer sukker? Og Nottingham er jo ikke akkurat en belgisk gjær som kaster fra seg masse fenoler og estere selv om den får enkle sukkerarter. Den er veldig nøytral og vil nok for det meste bare lage mer alkohol uten spes bonus fra estere.

Ølet vil vel ikke ha samme kropp? Du fjerner ikke restsødme, men du tilfører mer "tynnhet". som å blande olje og vann, det blir tynnere enn bare oljen.
 
og sider smak i verste fall
Jeg trodde den myten var "debunked"? Jeg vet den dukker opp på mye amerikanske hjemmebryggerforum fra tidlig på 2000 tallet. Spesielt da i kombinasjon med at folk kjøpte Coopers og byttet ut sukkeret i oppskriften med DME og opplevde fyldigere øl. De settene smaker jo som cider i utgangspunktet...

Jeg ser uansett ikke helt hvordan en øl blir tynnere av å tilsette sukker? Om du bytter ut malt med sukker i en gitt oppskrift så vil jo ølet bli tynnere fordi man har fjernet noe, men om du tilfører sukker i tillegg så virker det rart at sukkeret gjør ølet tynnere...

Jeg bruker ofte sukker i øl (hvitt sukker eller kandis), ikke for å øke mengden børst, men for mange andre grunner. Brukes typisk i IPA, pale ale, alt av belgisk, imperial stout.
 
Jeg trodde den myten var "debunked"? Jeg vet den dukker opp på mye amerikanske hjemmebryggerforum fra tidlig på 2000 tallet. Spesielt da i kombinasjon med at folk kjøpte Coopers og byttet ut sukkeret i oppskriften med DME og opplevde fyldigere øl. De settene smaker jo som cider i utgangspunktet...

Jeg ser uansett ikke helt hvordan en øl blir tynnere av å tilsette sukker? Om du bytter ut malt med sukker i en gitt oppskrift så vil jo ølet bli tynnere fordi man har fjernet noe, men om du tilfører sukker i tillegg så virker det rart at sukkeret gjør ølet tynnere...

Jeg bruker ofte sukker i øl (hvitt sukker eller kandis), ikke for å øke mengden børst, men for mange andre grunner. Brukes typisk i IPA, pale ale, alt av belgisk, imperial stout.

Det er ikke noe galt i å bruke sukker i en oppskrift, helst hvis det er en del av oppskriften opprinnelig, for da er det tatt høyde for at x % av ekstraktet er sukker. Men hvis du har brygget f.eks Pliny så har jo den en robust OG, samt en del sukker, men jeg vil ikke si den spes fyldig ifht andre øl med samme OG eller FG. Den blir lettere og mer easy drinkingpå tunga, bare at det smaker mer alkohol i tillegg.

Alkohol er tynnere enn vann. Det har lavere SG. Men også søtere, men tynnere først og fremst. Hvis du har rent vann, dytter oppi litt sukker og gjær, så vil SGen på vannet bli lavere enn vannet i utgangspunktet. Du tilfører noe som til syvende og sist gjør det tynnere. Som jeg mente med å tilsette vann til olje (blir ikke helt riktig siden da øker du volumet forsåvidt) Så slik jeg ser det at hvis du har en allerede tynn øl, og har oppi mer sukker, så vil tettheten til ølet synke, noe. Samtidig så øker du mengden alkohol, og det smaker i beste fall søtt, er det nok av det så smaker det alkohol, og uten nok kropp (og smak) fra før av så pusher man grenser synes jeg, for både smak og kropp, ifht hva ølet egentlig skal være. Du tynner ut både smak og munnfølelse.

Cider "smak" kan evt komme av opplevelse, fremfor direkte smak.
 
Sist redigert:
Jeg trodde den myten var "debunked"? Jeg vet den dukker opp på mye amerikanske hjemmebryggerforum fra tidlig på 2000 tallet. Spesielt da i kombinasjon med at folk kjøpte Coopers og byttet ut sukkeret i oppskriften med DME og opplevde fyldigere øl. De settene smaker jo som cider i utgangspunktet...

Jeg ser uansett ikke helt hvordan en øl blir tynnere av å tilsette sukker? Om du bytter ut malt med sukker i en gitt oppskrift så vil jo ølet bli tynnere fordi man har fjernet noe, men om du tilfører sukker i tillegg så virker det rart at sukkeret gjør ølet tynnere...

Jeg bruker ofte sukker i øl (hvitt sukker eller kandis), ikke for å øke mengden børst, men for mange andre grunner. Brukes typisk i IPA, pale ale, alt av belgisk, imperial stout.
Tilsetter du sukker i starten av gjæringen eller underveis?
 
Jeg putter stort sett i koken. Untatt kandissirup, det har jeg rett i gjærkaret når jeg har i gjæren.

Sier ikke at koken er galt, men det er faktisk flere fordeler å ha det i gjæringskaret når gjæringen begynner å gi seg. Har brent meg noen ganger på å ha det i koken, men da med engelske stammer.
 
Sier ikke at koken er galt, men det er faktisk flere fordeler å ha det i gjæringskaret når gjæringen begynner å gi seg. Har brent meg noen ganger på å ha det i koken, men da med engelske stammer.

I de øla som ikke er kandissiruptype så er det så lite sukker at det går bra for meg :).
 
Jeg satte et Mangrove Jack's Golden Lager-sett for et par uker siden. Jeg byttet ut den medfølgende MJ California Common-gjæren med et par poser US-05, og gjæret lavt og kontrollert. Ølet blir fint og krystallklart, men har den vanlige "ekstrakt/cider"-ish smaken. Satser på at det blir bedre etter noen ukers/måneders lagring.
 
Tilbake
Topp