Ekstrakt brygging

Teorien min var at jo mere bunnfall som blir med over i flaskene jo mer sjanse for gjærsmak, men dette har jeg ikke peiling på.
Er nottingham en gjær som er safe å bruke?
https://www.bryggselv.no/lallemand/210001/nottingham-11g-tørrgjær-til-ølbrygging

Nottingham er en arbeidshest på linje med us-05. Den er ganske nøytral og tåler mye skittkasting.

Aha. Ja det er det jo, jo mer du har med av enten gjær, grus eller humle, jo større sjanse er det for å smake det. Men MJ synes jeg gjennomgående har en greie med gjærsmak. Har ikke prøvd alle dog (som jeg egentlig skulle men slo fort fra meg det da jeg fikk inn resultatene av det jeg hadde gjort). Men jeg har bare brukt fat, men i det hele tatt, gjærsmak er fellesnevneren min for gjær derfra, synes jeg. Og da har jeg også smakt underveis hele veien hver gang. Det gir seg, men tja..nei takk.
 
Nottingham er en arbeidshest på linje med us-05. Den er ganske nøytral og tåler mye skittkasting.

Aha. Ja det er det jo, jo mer du har med av enten gjær, grus eller humle, jo større sjanse er det for å smake det. Men MJ synes jeg gjennomgående har en greie med gjærsmak. Har ikke prøvd alle dog (som jeg egentlig skulle men slo fort fra meg det da jeg fikk inn resultatene av det jeg hadde gjort). Men jeg har bare brukt fat, men i det hele tatt, gjærsmak er fellesnevneren min for gjær derfra, synes jeg. Og da har jeg også smakt underveis hele veien hver gang. Det gir seg, men tja..nei takk.
Nå har det stått i kjøleskap i 2 uker, på slanke vossevannflasker, når man heller kommer man veldig fort i bunnen og roter opp, men det er mulig det går seg til, må verttall tømme flasken i en omgang, (0.8 liter) men det var tabbe at jeg ikke reagerte på all slam som ble med over. Ikke kjølte jeg det ned heller, men lærer etterhvert
 
Nå har det stått i kjøleskap i 2 uker, på slanke vossevannflasker, når man heller kommer man veldig fort i bunnen og roter opp, men det er mulig det går seg til, må verttall tømme flasken i en omgang, (0.8 liter) men det var tabbe at jeg ikke reagerte på all slam som ble med over. Ikke kjølte jeg det ned heller, men lærer etterhvert
Tenk hvor kjedelig alt blir når du er "utlært"? :) Men jeg tror uansett St du bør skippe Vossa flaskene, og bruke ølflasker :)
 
Tenk hvor kjedelig alt blir når du er "utlært"? :) Men jeg tror uansett St du bør skippe Vossa flaskene, og bruke ølflasker :)
Det var greit med vosseflasker, vid i toppen så det var bare å bruke måleskje til sukkerlaken, og greie å rengjøre, mange fordeler, slipper korking. Nei blir nok ikke utlært i dette, men kan jo bli ekspert på ekstraktbrygg på vosseflasker :)
 
Da vil ikke den billigste fra 2015 ha en slik forpakning?

Men en forpakning så den ikke er dårlig på noen måte må den vel ha,

kjøper jeg 1 kilo er det halve prisen
Riktig. Men humle taper seg over tid, så den er nok ikke like fresh.
 
Hadde den ligget uåpnet i original pakka ville jeg ikke tenkt på det. Men ompakket siden 2015, og har den ligget i fryser eller i kjøleskap? Hadde jeg fått svar om kjøleskap så nei takk. Fryser er tingen. Nylig ompakket og ligget i fryser? Ja greit.
 
Hadde den ligget uåpnet i original pakka ville jeg ikke tenkt på det. Men ompakket siden 2015, og har den ligget i fryser eller i kjøleskap? Hadde jeg fått svar om kjøleskap så nei takk. Fryser er tingen. Nylig ompakket og ligget i fryser? Ja greit.
Regner jo med den er pakket i 2015, en vakumpakke må det vel være uten at jeg vet, orginalpakke fra 2015, hvordan pakket de før disse nye nitrogenposene?
 
Regner jo med den er pakket i 2015, en vakumpakke må det vel være uten at jeg vet, orginalpakke fra 2015, hvordan pakket de før disse nye nitrogenposene?

ikke flushing med nitrogen antar jeg. For alt du vet har den pakka ligget uåpnet til i fjor f.eks og så blitt pakket om. Det er når man først bryter originalpakka at klokka tikker.
 
Hvorfor i all verden skulle de pakke den om?

Humle kommer i enten 5, 10 eller 15(?) kg pakker fra produsenten, kanskje større kvanta og. Disse blir pakket om et sted til 100g etc.

BS pakker om til 100g selv iallefall ser det ut som fra den videoen med de nye pakkene, om ikke det er outsourcet.
 
Ja nå ble jeg i tvil, for sove på den før jeg bestiller, den nitrogenpakken jeg kjøpte sist var fortreffelig, for 23 liter IPA må jeg vel ha 150 gram, kanskje mer? da må jeg ha 500 gr, da må jeg skuffe kompisen som er blitt lovet det samme veldig billig hehe
Er ikke så lett og mye feiling , testet amarillo som tørrhumle, synes ikke veldig om den, men hvis jeg ender med å bestille 100 grams poser kunne jeg testet noe annet i tillegg, citra og summit, kanskje, det blir ett skudd i blinde, men det må man vel gjøre i blant?

anbefalinger ?
 
Forskjellen er kanskje mest spitz-opplegg. Er det "bare for en kompis" så kjøp 2015 og brygg i vei. Men så det er sagt, 2015 var et utrolig dårlig år i ialefall WA, vet ikke hvis Ekuanot kommer derfra.
 
Forskjellen er kanskje mest spitz-opplegg. Er det "bare for en kompis" så kjøp 2015 og brygg i vei. Men så det er sagt, 2015 var et utrolig dårlig år i ialefall WA, vet ikke hvis Ekuanot kommer derfra.
hva betyr WA? det er seint og jeg har ikke peiling, det er en amerikansk humle
 
Tilbake
Topp