Ekstrakt brygging

10 L x 1030 g/L = 10 300 g
30 Oe/4 = 7,5 Brix = 0,075 vektfraksjon
10 300 g x 0,075 = 773 g sukker
Innmålt maltekstrakt = 1000 g
Vannmengde i maltekstrakt:
1000 - 773 = 227 g vann per kg maltekstrakt.
 
Du kan sette dunken kaldt slik den er. Da vil en del av gjæren bunnfelle og eventuelt tørrhumle.
10 grader på et døgn er ikke noe som gjør at gjæren vil ta skade av, og det vil være mer enn nok gjær i ølet til å karbonere.

At arbeidsområdet for gjæren er 14-21 grader betyr at den skal jobbe der når den forbruker sukkeret i vørteren. Men å utføre en kort CC (ColdCrash) på 10 grader går helt fint.

Når ølet skal karbonere på flaske må du sette de på 14-21 grader til gjære har brukt karboneringssukkeret.
 
Takk for info LarsUlv,:)

Nå viser det seg at min 15 liter store batch har toppet alt, jeg brukte ekuanot, og den ble fantastisk

Brukte denne
Terje J, 20g @30min, 25g @5min, 25g "@ flameout, 30g tørrhumle, blir ca 50 IBU på 15

Nå øker jeg til 23 liter og har 100 gram ekuanot igjen, i tillegg har jeg 50 gram amarillo, og 25 gram simcoe,

Hvordan bør jeg gjøre dette for å få den mest mulig lik forrige?
 
Takk for info LarsUlv,:)

Nå viser det seg at min 15 liter store batch har toppet alt, jeg brukte ekuanot, og den ble fantastisk

Brukte denne
Terje J, 20g @30min, 25g @5min, 25g "@ flameout, 30g tørrhumle, blir ca 50 IBU på 15

Nå øker jeg til 23 liter og har 100 gram ekuanot igjen, i tillegg har jeg 50 gram amarillo, og 25 gram simcoe,

Hvordan bør jeg gjøre dette for å få den mest mulig lik forrige?

Tenk gram humle per liter.
 
Ser ut som den stopper på 1018, er det bra eller?
Startet med 1065, er kanskje for høyt nivå å starte med, skulle vannet den ut , da ville den gjæret mer ut?

det er en rug-IPA

Lurer enda på om det er lurt å stikke den om før jeg kjøler den ned før flasking..
 
Sist redigert:
hva risikerer jeg om jeg stikker om til ett nytt kar før jeg kjøler det ned i 12 timer, for så å flaske med drops?
 
IPA stått 2 uker i kjøleskap , har gjærsmak, var tabbe , jeg kjølte den ikke ned og fikk veldig mye grums over ved omstikking, satte silen helt i bunn så den tettet seg flere ganger, vil det bli bedre , noe jeg kan gjøre med det?
 
Nå kjenner jeg ingen gjærsmak. testet på kjerringa også, hun kjente ingen gjærsmak, er det mulig at den bare måtte luftes?
 
Brukte nottingham første gang og det ble perfekt, og vil bruke humlepose, generell grums drar vel også med gjærsmak?
 
Tilbake
Topp