Ekstrakt brygging

Står jo i beskrivelsen at 120g i totalt 1 liter gir ca oe på 37. Dvs. man trenger 20% mer av dette enn sukker. 100g sukker i totalt 1liter gir det samme. Eller på annen måte.... 120/37 = 3,24, dvs du trenger 3,24g maltekstrakt per oe per liter.
 
Men tilbake til spørsmålet... For å kunne regne ut trenger man å vite vanninnholdet i ekstrakten (eller som Birhanen skrev, selve ekstraktinnholdet). Hvis vi sier at de 3 kg med maltekstrakt inneholder 80% sukker, er det 3,8 kg sukker på totalt 25 liter som gir 56-58 ish alt ettersom man regner 2,6 eller 2,7g sukker per GU (oe°).

1kg i 10 liter skal gi 1.030. Trenger vel ikke vite vanninneholdet da? Sykler jeg?
 
Nei for såvidt ikke. For min egen del er det lettere å regne med hva jeg har av sukker, og så regne ut derfra. Så derfor viste jeg det. Men du har iofs rett ja :cool:
 
Nei for såvidt ikke. For min egen del er det lettere å regne med hva jeg har av sukker, og så regne ut derfra. Så derfor viste jeg det. Men du har iofs rett ja :cool:

Du vet jo hva du har av sukker gitt SG'en som ble presentert, men du vet ikke hvor mye av det som ikke er sukker, som egentlig er irrelevant, vel? :)
 
når 1 kg til 10 liter gir 1030

Kopiert tekst, ikke min feite skrift.
Vi leser vel det forskjellig antagelig. Jeg leser 1 kg og så opp til 10 liter. Andre leser 1 kg og så tilsatt 10 liter. Forskjellen slår ut i beregningen. Men jeg skal ikke hevde at min tolkning er den rette.
 
Vi leser vel det forskjellig antagelig. Jeg leser 1 kg og så opp til 10 liter. Andre leser 1 kg og så tilsatt 10 liter. Forskjellen slår ut i beregningen. Men jeg skal ikke hevde at min tolkning er den rette.

Aha. Jeg har bare lest og tolket det rett ut. at en kilo i ti liter vann gir den og den SG'en. Hvis det er en kilo i ti liter vann, eller en kilo til det blir ti liter vann har jeg ikke tenkt på, og tenker at den lille forskjellen ikke er så veldig viktig sett ut fra hvordan spørsmålet ble formulert.
 
Aha. Jeg har bare lest og tolket det rett ut. at en kilo i ti liter vann gir den og den SG'en. Hvis det er en kilo i ti liter vann, eller en kilo til det blir ti liter vann har jeg ikke tenkt på, og tenker at den lille forskjellen ikke er så veldig viktig sett ut fra hvordan spørsmålet ble formulert.
Det kan være at han ikke trenger den nøyaktigheten. Det er snakk om en forskjell på 0,63L i volum.
 
Han mener han har en vørter på 1,030. Dvs at han har 30/4 Brix som er 7,5 vektprosent sukker. Da veier hele vørtersatsen 13 kg dersom sukkermengden er 1 kg. 1 kg sukker er 0,63 L og 12 kg vann er 12 liter. Dvs at han har et vørtervolum på ca. 12,6 L. Dermed må det vel være noe vann i denne kiloen som inngår.
 
Han mener han har en vørter på 1,030. Dvs at han har 30/4 Brix som er 7,5 vektprosent sukker. Da veier hele vørtersatsen 13 kg dersom sukkermengden er 1 kg. 1 kg sukker er 0,63 L og 12 kg vann er 12 liter. Dvs at han har et vørtervolum på ca. 12,6 L. Dermed må det vel være noe vann i denne kiloen som inngår.

Nå spør jeg for å være nysgjerrig. Men hvis man har ti liter vann, og tilsetter 1kg sukker, hvordan kan det bli 13 kg? Jeg antar at det er jeg som ikke skjønner dette. Eller også hvis han hadde hatt 10l - 0.63l, for å nå ti liter med 1kg sukker? Er vi ikke på 10 liter?
 
Et naturlig spørsmål. Jeg fristilte meg fra vannmengden (vi er jo ikke helt sikker på hvor mye som er brukt og om ekstraktet på 1 kg innholder vann). Og spurte meg bare spørsmålet « hvor stor vørtersats må han ha om han har 1 kg sukker og måler en OG på 1,030.»
 
Det kan være at han ikke trenger den nøyaktigheten. Det er snakk om en forskjell på 0,63L i volum.
Skrev vel at jeg toppet opp til 25 liter, det var vel en liten forskjell på ekstrakt og pulver også, men er vel liten den også
 
Sist redigert:
Skrev vel at jeg toppet opp til 25 liter, det var vel en liten forskjell på ekstrakt og pulver også, men er vel liten den også
Da skulle saken være grei. Dine 10 L veier 10300 gram. Vektprosent er 0,075 som gir 773 gram. Dvs at 1 kg ekstrakt inneholder 227 g vann.
 
Tilbake
Topp