Ekstrakt brygging

Ja ok, ser det var lav innhøsting i 2015, men denne er vel også ganske ny humlesort?
Og ja det er visst i nord vest den er dyrket

https://www.hopbreeding.com/

Lav inhøsting betyr som regel at planten ikke har trvdes så godt generelt. Feks så var cascade, amarillo og Columbus (De jeg har smakt derfra fra 2015 crop) i mine øyne sub-optimale.(jeg tracker innimellom humlene jeg bruker tilbake til hvor de er dyrket, noen ganger er de fra Idaho f.eks ). Smakte aldri ekuanot fra den høstingen desverre.
 
Ja nå ble jeg i tvil, for sove på den før jeg bestiller, den nitrogenpakken jeg kjøpte sist var fortreffelig, for 23 liter IPA må jeg vel ha 150 gram, kanskje mer? da må jeg ha 500 gr, da må jeg skuffe kompisen som er blitt lovet det samme veldig billig hehe
Er ikke så lett og mye feiling , testet amarillo som tørrhumle, synes ikke veldig om den, men hvis jeg ender med å bestille 100 grams poser kunne jeg testet noe annet i tillegg, citra og summit, kanskje, det blir ett skudd i blinde, men det må man vel gjøre i blant?

anbefalinger ?
Mulig jeg kjøper bare 100 gram pakker, noen av disse som også er å anbefale om jeg skulle teste en alternativ pose?
 
Ja som kan toppe EUKANOT :)

som kan toppe den ja. Da sier jeg pass, er mange andre humler der ute, men som jeg ikke har erfaring men som ville vært iallefall en god sparring partner. Ekuanot er litt sinnsyk. Men ikke langt unna citra mtp intensitet. El Dorado, Galaxy kanskje? Mosaic er et kapittel for seg selv, Selv om dette kan kanskje bli litt søtt? Ekauanot er ikke spes søt føler jeg.
 
som kan toppe den ja. Da sier jeg pass, er mange andre humler der ute, men som jeg ikke har erfaring men som ville vært iallefall en god sparring partner. Ekuanot er litt sinnsyk. Men ikke langt unna citra mtp intensitet. El Dorado, Galaxy kanskje? Mosaic er et kapittel for seg selv, Selv om dette kan kanskje bli litt søtt? Ekauanot er ikke spes søt føler jeg.

Kan prøve en med citra også som tørrhumle , har fått så mye skryt av eukanot at jeg må ikke langt bort fra den, kjøper en halvkilo billig for bitterhet kanskje, er vel tørrhumling som en 2015 mod kan forringe smaken?
 
25 liter forventet OG 1055 , hvis jeg skal bruke 160 gram eukanot 13% alfasyre , hvordan bruke humlen inkl tørrhumle for en prima IPA? :)
evt bør jeg bruke mer humle? (50-60 IBU)
 
Bulgarias bidrag i mgp fremføres av gruppen
Equinox

:)


 

Vedlegg

  • A1F3A8A7-9DE5-42CE-9ABE-3CAA035E8081.jpeg
    A1F3A8A7-9DE5-42CE-9ABE-3CAA035E8081.jpeg
    216,4 KB · Sett: 25

Kokte opp 5 kg maltekstakt, med vann tilsatt, ekuanot 13%: 50 gr @40 min, 25 gram @10 min, 25 gram @0 min. OG 1072.
2 pakker Nottingham tørrgjær løst opp i lunket vann, ristet god i dunken før gjæren ble rørt ut i dunken, 25 liter, 20 grader, det skal bli 80 IBU.
Vil tørrhumle med 80-120 gram med samme humle, usikker enda.
Optimalt hadde jeg brukt noe hvete, spraymalt.

Vil smake rug-IPA i dag, den ble veldig mørk, blir spennende.
 
Dagens nøtt !!!! :D

2,3 kg maltekstrakt som gir 1,032 utblandet i 10 liter, hvor mye vann skal jeg tilsette for å oppnå 1,055 ?

30 gr Nugget @ 30 min
15 gr idaho @5 min
20 gr ekuanot @ 0

18 liter 1,055

tørrhumle sitra/ simcoe?
 
Er det ikke bare å finne forholdstallet det da?
Vann = 10 x 32/55
Går ut fra at de 2,3 kiloene ikke blandet i de 10 litrene.
For den nøtta blir vanskeligere :)
 
Jeg forstår ikke helt spørsmålet, men for å oppnå 1.055 på 18 liter trenger du 3,4 kg LME eller 2,9 kg DME
 
Leser at det er mulig å ha i sukkerlake etter stormgjæring, hvor mye sukker bør det være for å tilsvare og fra 1,043 til 1,055 ?
 
Tilbake
Topp