Amundsen Apocalyptic Thunder Juice NEIPA

Skal prøve denne merkelige oppskriften og første gang NEIPA.
Ser at det et flere som stusser over høy FG. Men i min oppskrift fra Bryggselv sier den 1.017-19. Så da er den kanskje justert med årene...
Det jeg forbereder før start et vannjustering.
Lest litt rundt vannjustering på NEIPA, helt fersk på vannjustering men tenker å tilsette 15 g. Kalsiumsulfat og 11 gram kalsimklorid på mesk.
Men er dette tilstrekkelig med tanke på ønsket pH 5,2-5,4?
Og når i prosessen skal jeg ha ønsket pH?
Leste også at mannen bak denne øllen bruker melkesyre (4,5ml)
Skal forøvrig brygge 25 Ltr. Og har Farris / eiken vann i springen.

Du bør nok helst ha syre for å justere pH best mulig. Med et så lyst øl så vil du trenge utrolig mye kalsium for å senke pH til ønsket nivå at det ikke vil være spes gangbart, hvis vannet er "vanlig" vel å merke.

Nå kjenner jeg ikke til farris-vannet utenom flaske fra butikken. Men på flaske så smaker det utrolig mineralsk/salt iallefall, jeg vil anta at en del er tilsatt, eller er det slik? Hvis det er slik det smaker fra kilden så vil jeg anta at det er utrolige mengder klorid, type 550ppm+ (min gjetning) samt en god del natrium, en del hundre PPM (300+?) der og vil jeg gjette.

Og du bør nok ha en god overvekt av klorid fremfor sulfat i en NEIPA. Men gjerne i rundt 150-250 PPM området som max. Mange NEIPA'er synes jeg selv smaker salt pga overdreven vannjustering. Folk som har brygget med et excel-ark i steden for med smaksløkene.

Så hvis vannet har samme mineralsammensetning som det man smaker på flaske, vil jeg faktisk si at det er passe uegnet til å brygge øl med.
 
Sist redigert:
Farrisvann i springen er overflatevann fra innsjøen med samme navn, og er et vanlig vann i norsk sammenheng. Farris på flaske er vann som er filtrert naturlig gjennom steinmassene under Bøkeskogen gjennom mange år. Dette samles så opp på den gamle fabrikken "i bunnen av bakken". Dette vannet har et høyt mineral og saltinnhold.
 
Da får vi kjøpe inn melkesyre eller no..
Bør jeg tilsette syre i vannet før mesk eller er det kanskje det samme?
Bør skyllevannet tilsettes noe?

Selv ville jeg gått for fosforsyre. Hvis du ikke får tak i det lokalt så har Petit 1L flasker vet jeg med en god prosent (flaska mi er så brukt og gammel at jeg ikke ser teksten lengre, så lenge har den vart).

Ofte tilsetter man i skyllevann ja, for å ikke øke pH unødvendig raskt under skylling.

Tilsett når du vil (tror jeg), jeg tilsetter til meskevannet etter å ha kalkulert på forhånd.
 
Du kan bruke et par prosent syremalt (acidulated malt) som del av basismalten i stedet for syre. Om du bruker såpass med kalsiumklorid som @Miguel foreslår, så burde det holde, gitt at vannet ditt er normalt bløtt norsk overflatevann.

Det kan forøvrig være en ide å tilsette halvparten av kalsiumkloridet i koken. Mye av kalsiumet (40?) blir felt ut i mesken.
 
Du kan bruke et par prosent syremalt (acidulated malt) som del av basismalten i stedet for syre. Om du bruker såpass med kalsiumklorid som @Miguel foreslår, så burde det holde, gitt at vannet ditt er normalt bløtt norsk overflatevann.

Det kan forøvrig være en ide å tilsette halvparten av kalsiumkloridet i koken. Mye av kalsiumet (40?) blir felt ut i mesken.

Jeg fikk presentert en formel av AJD for en tid siden, hvor jeg spurte om akkurat denne utfellingen. Jeg skjønte ikke en dritt av formelen, men hovedpoenget var at noe av kalsiumet feller ut, mens sulfatet eller kloridet blir med over til kok. Så dvs at man får med smaksdelene til kok, men ikke pH (kalsiumet) til kok.
 
Jeg fikk presentert en formel av AJD for en tid siden, hvor jeg spurte om akkurat denne utfellingen. Jeg skjønte ikke en dritt av formelen, men hovedpoenget var at noe av kalsiumet feller ut, mens sulfatet eller kloridet blir med over til kok. Så dvs at man får med smaksdelene til kok, men ikke pH (kalsiumet) til kok.

Stemmer med hva jeg har lest, også. En del av kalsiumet binder seg til fosfationer, og felles ut. (Det er derfor jeg er litt skeptisk til fosforsyra nå - sjøl om jeg er klar over at det i teorien ikke skal være noe problem.) Så ja, poenget er for det meste å ta vare på kalsiumet, som det jo er for lite av i norsk vann, og som har betydning for bl.a. munnfølelsen - og som du sier for pH i koken.

Men du mister jo en prosentdel av kloridet som tilsettes i mesken, også, som er lik den prosentdelen av vørteren som blir igjen i meskekjelen og masken. Det blir vel fort en sjettedel?

Jeg har brygga en NEIPA nylig, der jeg delte på den måten, og den holder seg i alle fall tåkete og fin. Så kalsiumet - som bidrar til et klarere øl under normale forhold - har ikke "ødelagt" den effekten:p.
 
Stemmer med hva jeg har lest, også. En del av kalsiumet binder seg til fosfationer, og felles ut. (Det er derfor jeg er litt skeptisk til fosforsyra nå - sjøl om jeg er klar over at det i teorien ikke skal være noe problem.) Så ja, poenget er for det meste å ta vare på kalsiumet, som det jo er for lite av i norsk vann, og som har betydning for bl.a. munnfølelsen - og som du sier for pH i koken.

Men du mister jo en prosentdel av kloridet som tilsettes i mesken, også, som er lik den prosentdelen av vørteren som blir igjen i meskekjelen og masken. Det blir vel fort en sjettedel?

Jeg har brygga en NEIPA nylig, der jeg delte på den måten, og den holder seg i alle fall tåkete og fin. Så kalsiumet - som bidrar til et klarere øl under normale forhold - har ikke "ødelagt" den effekten:p.

Ja men selv om du har lav brygghuseffektivitet etter mesk (legge igjen i mesken bl.a) så vil du jo få samme forholdsmessige mengde Cl til kok pr mengde vørter, så det har jo egentlig ingenting å si. Forholdet er det samme. Et godt tips synes jeg er å tilsette i kok og, noe både du og jeg har gjort lenge, men ikke alle her inne har gjort det. Se hva som skjer og ta det derfra.
 
Og hvordan bør dette deles opp? Si at man skal ha 3 gram av hver av CaCl2 og CaSO4... ⅓ av hver i mesk, skyllevann og kok? Eller ½ av hver i mesk og kok?
 
Og hvordan bør dette deles opp? Si at man skal ha 3 gram av hver av CaCl2 og CaSO4... ⅓ av hver i mesk, skyllevann og kok? Eller ½ av hver i mesk og kok?

Jeg skyller ikke så jeg har ikke tenkt noe på det. Men greia er jo at smaksgreiene blir med over til kok, sulfatet og kloridet, det er selve kalsiumet du ikke får med alt over. Syre er iallefall greia som bør tilsettes til skyllevannet så du har en buffer der når du skyller, hvis du trenger en buffer vel å merke.

Det finnes ingen fasit, men i beste fall noen "best practice", men det betyr ikke at "best practice" smaker best for deg. Svaret mitt er så kjipt at du bør brygge mer for å så finne ut av hva som funker best for deg selv, hvis du skal snegle deg inn på en ballpark-vann-greie.
 
Syre (bruker vinsyre) har jeg både i mesk og skyllevann. Klorid og sulfat har jeg hittil bare hatt i mesken. Skal prøve å dele opp neste gang, men da bør jeg kanskje ha i mente det @Finn Berger skrev (40% felles ut), og øke noe a la tilsvarende.
 
Syre (bruker vinsyre) har jeg både i mesk og skyllevann. Klorid og sulfat har jeg hittil bare hatt i mesken. Skal prøve å dele opp neste gang, men da bør jeg kanskje ha i mente det @Finn Berger skrev (40% felles ut), og øke noe a la tilsvarende.

Det er vel bare en lett tilgjengelig kilde som har sagt opp til 40% av kalsiumet ikke blir med. Husk at klorid og sulfat blir med over, men ikke 100% av kalsiumet.
 
Det er vel bare en lett tilgjengelig kilde som har sagt opp til 40% av kalsiumet ikke blir med. Husk at klorid og sulfat blir med over, men ikke 100% av kalsiumet.
Japp, fikk med meg det :) Får lese litt mer på Troester sine sider også.
 
Sist redigert:
Du kan bruke et par prosent syremalt (acidulated malt) som del av basismalten i stedet for syre. Om du bruker såpass med kalsiumklorid som @Miguel foreslår, så burde det holde, gitt at vannet ditt er normalt bløtt norsk overflatevann.

Det kan forøvrig være en ide å tilsette halvparten av kalsiumkloridet i koken. Mye av kalsiumet (40?) blir felt ut i mesken.

Syremalt får jeg lokalt, fosforsyre må evt. Bestilles. Om jeg kjøper syremalt kvernet, hva slags holdbarhet kan jeg regne med? Vil den erstatte kalsiumsulfat og kalsiumklorid eller bør jeg gå ned på mengde og måle pH og etterdosere med syremalt til ønsket pH er nådd. Forstår at det ikke er noen direkte fasitsvar på dette emnet men kjedelig å bomme totalt når jeg først har begynt med vannjustering. Skal huske å ta med 50% kalsiumklorid i kok.
Takker for gode svar og erfaringer.
 
Syremalt får jeg lokalt, fosforsyre må evt. Bestilles. Om jeg kjøper syremalt kvernet, hva slags holdbarhet kan jeg regne med? Vil den erstatte kalsiumsulfat og kalsiumklorid eller bør jeg gå ned på mengde og måle pH og etterdosere med syremalt til ønsket pH er nådd. Forstår at det ikke er noen direkte fasitsvar på dette emnet men kjedelig å bomme totalt når jeg først har begynt med vannjustering. Skal huske å ta med 50% kalsiumklorid i kok.
Takker for gode svar og erfaringer.

Du kan sikkert kjøpe det du regner med å trenge til et halvt års forbruk. Hvis du kan vakumpakke det i mindre porsjoner, skulle det i alle fall ikke være noe problem, men det går sikkert bra med enklere løsninger. Jeg vil ikke si at det ville være greit med større mengder basismalt, men her er det snakk om noe du ikke bruker mye av i hvert brygg, så om det ikke beholder topp kvalitet, spiller det vel liten rolle.

Det erstatter jo ikke saltene, som har andre formål enn bare å senke pH. Ellers er det vanskelig å si noe generelt uten å vite noe om vannet ditt. Men det er kanskje vanlig norsk overflatevann?

Om jeg sier at du bruker et par prosent syremalt i oppskrifta, og så ei teskje salt(er) - kalsiumklorid og/eller kalsiumsulfat - i mesken og ei kok, så burde det funke greit til 25 l lyst øl med vanlig norsk vann. Mørke øl skulle ikke trenge noe syremalt. Du vil kanskje tvert i mot trenge å heve pH noe, med litt kalk eller natron. Natron er greiest, men du får saltsmak hvis du bruker mye av det. (Jeg tør ikke gå særlig over 1 ts, men det er mulig det er litt feigt.)

Har du mulighet til å måle pH, er det jo greit å bare prøve seg fram. Etterjustering bør du helst gjøre med syre. Ei lta flaske laktol (mjølkesyre) er kjekt å ha. Ikke bruk saltene for å styre pH. Sjøl om du kan finjustere med litt, ville jeg unngått det. De er der for å justere smaken - og gi nok kalsium.
 
Du kan sikkert kjøpe det du regner med å trenge til et halvt års forbruk. Hvis du kan vakumpakke det i mindre porsjoner, skulle det i alle fall ikke være noe problem, men det går sikkert bra med enklere løsninger. Jeg vil ikke si at det ville være greit med større mengder basismalt, men her er det snakk om noe du ikke bruker mye av i hvert brygg, så om det ikke beholder topp kvalitet, spiller det vel liten rolle.

Det erstatter jo ikke saltene, som har andre formål enn bare å senke pH. Ellers er det vanskelig å si noe generelt uten å vite noe om vannet ditt. Men det er kanskje vanlig norsk overflatevann?

Om jeg sier at du bruker et par prosent syremalt i oppskrifta, og så ei teskje salt(er) - kalsiumklorid og/eller kalsiumsulfat - i mesken og ei kok, så burde det funke greit til 25 l lyst øl med vanlig norsk vann. Mørke øl skulle ikke trenge noe syremalt. Du vil kanskje tvert i mot trenge å heve pH noe, med litt kalk eller natron. Natron er greiest, men du får saltsmak hvis du bruker mye av det. (Jeg tør ikke gå særlig over 1 ts, men det er mulig det er litt feigt.)

Har du mulighet til å måle pH, er det jo greit å bare prøve seg fram. Etterjustering bør du helst gjøre med syre. Ei lta flaske laktol (mjølkesyre) er kjekt å ha. Ikke bruk saltene for å styre pH. Sjøl om du kan finjustere med litt, ville jeg unngått det. De er der for å justere smaken - og gi nok kalsium.

Takk for godt utfyllende svar Finn Berger! Noterer meg dine erfaringer med store bokstaver. Takk så mye ☺
 
Tar opp denne tråden igjen, da jeg nylig har brygget en variant av denne oppskriften. Halverte laktosen, og brukte S-04 (ikke tid til fersk gjær og starter denne gangen). OG på 1.060, men gikk helt ned til 1.009. I BS og Brewfather skulle den stoppet på 1.014, så den ble dessverre litt tynn.

Største overraskelse er vel egentlig en litt udefinerbar bismak. Nærmeste jeg kommer å beskrive den er "svette". Høres jo jævlig ut, men den ødelegger faktisk mindre enn en skulle tro. Mistenker at det er humlen som er skyld i både høy utgjæring og svettemaken. Noen som fikk noe lignende på denne oppskriften?
 
Hel-fersk på vannjustering, og skal brygge denne igjen da den er blitt en favoritt. Denne gangen med kontroll på PH og salter. Med Oslo-vann fra Oset, hva ville dere justert med som et utgangspunkt? Foreløpig har jeg funnet dette:
CaS04 1,2 g/10l
CaCl2 3,0 g/10l
MgS04 0,4 g/10l
Tenker å bruke lactose for å treffe PH. 5,2 - 5,4 passe for denne?
Alle innspill mottas med takk.
 
Tilbake
Topp