Skal prøve denne merkelige oppskriften og første gang NEIPA.
Ser at det et flere som stusser over høy FG. Men i min oppskrift fra Bryggselv sier den 1.017-19. Så da er den kanskje justert med årene...
Det jeg forbereder før start et vannjustering.
Lest litt rundt vannjustering på NEIPA, helt fersk på vannjustering men tenker å tilsette 15 g. Kalsiumsulfat og 11 gram kalsimklorid på mesk.
Men er dette tilstrekkelig med tanke på ønsket pH 5,2-5,4?
Og når i prosessen skal jeg ha ønsket pH?
Leste også at mannen bak denne øllen bruker melkesyre (4,5ml)
Skal forøvrig brygge 25 Ltr. Og har Farris / eiken vann i springen.
Du bør nok helst ha syre for å justere pH best mulig. Med et så lyst øl så vil du trenge utrolig mye kalsium for å senke pH til ønsket nivå at det ikke vil være spes gangbart, hvis vannet er "vanlig" vel å merke.
Nå kjenner jeg ikke til farris-vannet utenom flaske fra butikken. Men på flaske så smaker det utrolig mineralsk/salt iallefall, jeg vil anta at en del er tilsatt, eller er det slik? Hvis det er slik det smaker fra kilden så vil jeg anta at det er utrolige mengder klorid, type 550ppm+ (min gjetning) samt en god del natrium, en del hundre PPM (300+?) der og vil jeg gjette.
Og du bør nok ha en god overvekt av klorid fremfor sulfat i en NEIPA. Men gjerne i rundt 150-250 PPM området som max. Mange NEIPA'er synes jeg selv smaker salt pga overdreven vannjustering. Folk som har brygget med et excel-ark i steden for med smaksløkene.
Så hvis vannet har samme mineralsammensetning som det man smaker på flaske, vil jeg faktisk si at det er passe uegnet til å brygge øl med.
Sist redigert: