Oxycaps

Håkon Bugge

Norbrygg-medlem
Hei,

Er det noen som har erfaring eller meninger om Oxycaps? Dette er flaskekapsler som er foret med ett belegg som absorberer molekyler av oksygen som befinner seg i flaskens headspace. Too good to be true?
 
Det er gjort tester (som jeg selvsagt ikke har for hånden nå) - og det fungerer. Noen mener at de også spiser mycene, slik at de ikke er egnet til humlesterke øl. Selv har jeg bare positive erfaringer, har brukt oxy-kapsler i fem år. Poster test om jeg finner den igjen.
 
Jeg har en pose liggende som jeg ikke har brukt grunnet en del research på det.

Det jeg vil si kort og godt er gjerne prøv de, men f.eks Sierra Nevada sluttet å bruke de, (jeg mailet litt med de om oxycaps).

De tar ikke bare oksygen men «alt». De skal visstnok «scalpe» (google scalping liner hops) mye mer enn vanlige korker. Myrcenen er det første som ryker, det er olja som får et (humle)øl til å oppleves som «friskt».
 
Sist redigert:
Et viktig poeng er at de aktiveres ved kontakt med vann. Det betyr at de ikke må ligge i bløt i Starsan på forhånd, -det resulterer bare i oksygenfri starsan!
Harald
 
Kanskje en bedre løsning er å ha en batch under stormgjæring når du skal flaske, fange opp CO2 og fylle flaskene med denne fra gjæringskaret? CO2 har vel vesentlig høyere tetthet enn luft.
 
Her er det mye å lese for den som er interessert: http://cdn.intechopen.com/pdfs-wm/38354.pdf

Her er noe om scalping: http://www.worldbrewingcongress.org/congress/Abstracts/Pages/040.aspx

Jeg er ikke fan av humlebomber, og har ikke registrert noen negativ innvirkning på øl med midlere og lavere humlearoma. Tvert i mot har vi høstet mye lovord og premier i konkurranser for øl flasket med oxy-kapsler.

Kan du fortelle mer om egne opplevelser med fordeler, eventuelle ulemper og andre erfaringer med disse kapslene?
 
Kanskje en bedre løsning er å ha en batch under stormgjæring når du skal flaske, fange opp CO2 og fylle flaskene med denne fra gjæringskaret? CO2 har vel vesentlig høyere tetthet enn luft.
Jeg bruker en beergun med CO2-purging istedetfor tappestav når jeg karbonerer naturlig. I tillegg vil gjæren forbruke noe av oksygenet i headspace (det er i hvert fall det anekdotene sier). Og på toppen av dette Oxy-kapsler. Når jeg tapper ferdig katbonert øl fra fat, passer jeg på å korke på skum. Det gjør også de store bryggeriene: Når flaskene/boksene kommer bort til kork/lokk-påsettingen får de en liten sprut med varmt vann slik at de skummer opp.
 
Kan du fortelle mer om egne opplevelser med fordeler, eventuelle ulemper og andre erfaringer med disse kapslene?
De jeg har kjøpt (fra Bottlemark med print og generiske fra eBay) oppfører seg kliss likt vanlige korker. Dypper dem bare i Starsan rett før bruk, det er eneste forskjellen. Har ikke gjort noen tester der jeg har sammenliknet oxy mot vanlige, men det er jo absolutt en idé. Det burde vel gjøres med et humlerikt øl. Scalping-effekten har jeg aldri merket noe til, men avviser ikke at den kan være reell. Det jeg har sett at studier tyder ellers på at bokser (som har mikron-tynn lining) er vesentlig snillere enn kapsler (oxy og andre) når det gjelder aroma-apsorbsjon.
 
Oksygenkapsler er finfint for folk som flasker med mye oksygenopptak. Anbefalte slike korker til en bekjent som alltid hadde oksidert øl etter en liten måned (Han flasket med omstikking, bøtter og flaskefyller). Ble mye bedre med slike korker. Med beergun er det bare tull, dog. Korker man på skum er min erfaring at ølet får like god holdbarhet som fatet det kom fra.
 
Tilbake
Topp