Freerise pils

Hei bryggere!
Sliter litt med plass i gjæringsskapet (ja jeg vet løsningen er et kjøleskap til men det er uaktuelt :(). Lurer derfor på om det er mulig å pitche gjær på 8C for å så la den freerise til romtemp og la den stå den tiden den trenger, har ispindel.

På forhånd takk.
 
Hei bryggere!
Sliter litt med plass i gjæringsskapet (ja jeg vet løsningen er et kjøleskap til men det er uaktuelt :(). Lurer derfor på om det er mulig å pitche gjær på 8C for å så la den freerise til romtemp og la den stå den tiden den trenger, har ispindel.

På forhånd takk.

Det har jeg vondt for å tro blir godt. Den vil komme til å stige temmelig fort, og dermed produsere plenty med usmaker.

Har du ingen mulighet til å få satt dunken noe kjøligere enn vanlig romtemperatur? Hvis ikke ville jeg heller prøvd å pitche på romtemperaturen, eller en grad under, og så prøvd å holde den så stabil som mulig på romtemperaturen. Bruk w34/70. Det skulle ikke ikke undre meg om det blir relativt greit øl av det.
 
Sist redigert:
Hei bryggere!
Sliter litt med plass i gjæringsskapet (ja jeg vet løsningen er et kjøleskap til men det er uaktuelt :(). Lurer derfor på om det er mulig å pitche gjær på 8C for å så la den freerise til romtemp og la den stå den tiden den trenger, har ispindel.

På forhånd takk.
Jeg tror (og vet etter å ha testet) at en ren alegjær på lav temperatur gir et bedre øl enn om man bruker en lagergjær på samme temperatur. Det er mange ulike strains – og noen fungerer antagelig bedre enn andre – men det er god tommelfingerregel. US05 gjør en finfin jobb om du klarer å holde den under 18-19 grader. W34/70 står oppført med en høy toleranse, men jeg har testet ”tvillingen” WLP830 på 20 grader. Gikk i sluket etter 3 måneders lagring.
 
Jeg tror (og vet etter å ha testet) at en ren alegjær på lav temperatur gir et bedre øl enn om man bruker en lagergjær på samme temperatur. Det er mange ulike strains – og noen fungerer antagelig bedre enn andre – men det er god tommelfingerregel. US05 gjør en finfin jobb om du klarer å holde den under 18-19 grader. W34/70 står oppført med en høy toleranse, men jeg har testet ”tvillingen” WLP830 på 20 grader. Gikk i sluket etter 3 måneders lagring.

Det er vel fare for at du har rett. Jeg hadde denne i bakhodet, men ser at det er snakk om gjæring på 17 grader. @Sarge har vel gode erfaringer med det, tror jeg.
 
Jeg tror (og vet etter å ha testet) at en ren alegjær på lav temperatur gir et bedre øl enn om man bruker en lagergjær på samme temperatur. Det er mange ulike strains – og noen fungerer antagelig bedre enn andre – men det er god tommelfingerregel. US05 gjør en finfin jobb om du klarer å holde den under 18-19 grader. W34/70 står oppført med en høy toleranse, men jeg har testet ”tvillingen” WLP830 på 20 grader. Gikk i sluket etter 3 måneders lagring.
Takk for svar, klarer nok ikke å holde den noe særlig under 21-22, bor i 50kvm leilighet uten kjeller el. Er det da håpløst med en lager? Samboeren er veldig glad i Love in a Canoe fra bryggselv, mais og pils, men dette må kanskje vente til det er plass i kjøleskapet?
 
Pfft. Vinner sikkert ingen konkurranser, men jeg vil si at min aletemperaturgjærede "pils" med W-34/70 er et godt øl.
 
Alternativt kan du jo prøve å lage en ale med pilsmalt gjæret på (forholdsvis) lav temperatur. For eksempel wlp001/us-05 som starter på 15 grader. Det vil kunne gi et lyst og lettdrikkelig øl selv om det ikke er en lager.
 
Enkleste er jo som andre har sagt bare bruke en ale-gjær. Er vel ingen vits i å prøve å lage en lager når det ikke blir smakende som en lager i det hele tatt.
 
Enkleste er jo som andre har sagt bare bruke en ale-gjær. Er vel ingen vits i å prøve å lage en lager når det ikke blir smakende som en lager i det hele tatt.
Men det er jo ingen ale-gjær som gjør jobben på samme måte som W-34/70.
 
W34/70 står oppført med en høy toleranse, men jeg har testet ”tvillingen” WLP830 på 20 grader. Gikk i sluket etter 3 måneders lagring.
Det kan godt hende at økt tempetatur generelt akselerer en del prosesser med konsekvensen at ølet får kortere holdbarhet.
 
Takk for svar, klarer nok ikke å holde den noe særlig under 21-22, bor i 50kvm leilighet uten kjeller el. Er det da håpløst med en lager? Samboeren er veldig glad i Love in a Canoe fra bryggselv, mais og pils, men dette må kanskje vente til det er plass i kjøleskapet?

Tror du skal glemme lageren. En engelsk golden ale på pilsnermalt, og med US-05 tørrgjær - som @Jørgen O foreslår - er noe du har en rimelig sjanse til å få til. Eller kanskje like gjerne med Maris Otter. Her har du en oppskrift på noe som i alle fall ikke blir vondt, og som samboer'n antakelig ikke vil synes er så ille:

Malt til 25 liter med ca. butikkstyrke:
5,5 kg Maris Otter (eller pilsnermalt)
0,2 kg syremalt
Humle (IBU 35)
25 gr Target 11,5% @ 60 (eller tilsvarende, f.eks. Northern Brewer eller Magnum)
10 gr Fuggles 4% @ 10
10 gr EKG 5% @ 10
10 gr Fuggles 4% @ WP (10 minutter på 90 grader)
10 gr EKG 5% @ WP (10 minutter på 90 grader)
Gjær
US 05.

Meske på 65 grader i en time. Dekstrinasjonssteg på 72 i 20 min og utmesk på 77 hvis du gidder:). Men det holder strengt tatt med timen på 65.

Kan du holde temperaturen litt under 20 i starten, er det fint. (Sette gjæringskaret i et kar med isvann eller legge et vått laken over eller noe sånt. Har aldri prøvd, men det skal visst funke.) Karboner med 5-6 gr sukker pr. liter.
 
Sist redigert:
Et hot tips er å brygge en lervig lucky jack. Dette er en ale med pilsmalt og forsiktig aroma humle. Er en fin gateway ale for folk som sverger til pils. Nydelig lett og frisk. Kjøp en boks og prøv den.
 
Tilbake
Topp