Hei bryggere!
Sliter litt med plass i gjæringsskapet (ja jeg vet løsningen er et kjøleskap til men det er uaktuelt ). Lurer derfor på om det er mulig å pitche gjær på 8C for å så la den freerise til romtemp og la den stå den tiden den trenger, har ispindel.
På forhånd takk.
Jeg tror (og vet etter å ha testet) at en ren alegjær på lav temperatur gir et bedre øl enn om man bruker en lagergjær på samme temperatur. Det er mange ulike strains – og noen fungerer antagelig bedre enn andre – men det er god tommelfingerregel. US05 gjør en finfin jobb om du klarer å holde den under 18-19 grader. W34/70 står oppført med en høy toleranse, men jeg har testet ”tvillingen” WLP830 på 20 grader. Gikk i sluket etter 3 måneders lagring.Hei bryggere!
Sliter litt med plass i gjæringsskapet (ja jeg vet løsningen er et kjøleskap til men det er uaktuelt ). Lurer derfor på om det er mulig å pitche gjær på 8C for å så la den freerise til romtemp og la den stå den tiden den trenger, har ispindel.
På forhånd takk.
Jeg tror (og vet etter å ha testet) at en ren alegjær på lav temperatur gir et bedre øl enn om man bruker en lagergjær på samme temperatur. Det er mange ulike strains – og noen fungerer antagelig bedre enn andre – men det er god tommelfingerregel. US05 gjør en finfin jobb om du klarer å holde den under 18-19 grader. W34/70 står oppført med en høy toleranse, men jeg har testet ”tvillingen” WLP830 på 20 grader. Gikk i sluket etter 3 måneders lagring.
Takk for svar, klarer nok ikke å holde den noe særlig under 21-22, bor i 50kvm leilighet uten kjeller el. Er det da håpløst med en lager? Samboeren er veldig glad i Love in a Canoe fra bryggselv, mais og pils, men dette må kanskje vente til det er plass i kjøleskapet?Jeg tror (og vet etter å ha testet) at en ren alegjær på lav temperatur gir et bedre øl enn om man bruker en lagergjær på samme temperatur. Det er mange ulike strains – og noen fungerer antagelig bedre enn andre – men det er god tommelfingerregel. US05 gjør en finfin jobb om du klarer å holde den under 18-19 grader. W34/70 står oppført med en høy toleranse, men jeg har testet ”tvillingen” WLP830 på 20 grader. Gikk i sluket etter 3 måneders lagring.
Nei, den er ikke brygget enda, forhører meg først for å ikke ende opp med søppelEr det pils som allerede står i gjærskapet? Hvor lenge har den stått der?
Godt å høre, hva mener du med "aletemperatur"?Pfft. Vinner sikkert ingen konkurranser, men jeg vil si at min aletemperaturgjærede "pils" med W-34/70 er et godt øl.
Men det er jo ingen ale-gjær som gjør jobben på samme måte som W-34/70.Enkleste er jo som andre har sagt bare bruke en ale-gjær. Er vel ingen vits i å prøve å lage en lager når det ikke blir smakende som en lager i det hele tatt.
Det kan godt hende at økt tempetatur generelt akselerer en del prosesser med konsekvensen at ølet får kortere holdbarhet.W34/70 står oppført med en høy toleranse, men jeg har testet ”tvillingen” WLP830 på 20 grader. Gikk i sluket etter 3 måneders lagring.
Takk for svar, klarer nok ikke å holde den noe særlig under 21-22, bor i 50kvm leilighet uten kjeller el. Er det da håpløst med en lager? Samboeren er veldig glad i Love in a Canoe fra bryggselv, mais og pils, men dette må kanskje vente til det er plass i kjøleskapet?
Men det er jo ingen ale-gjær som gjør jobben på samme måte som W-34/70.
Et hot tips er å brygge en lervig lucky jack. Dette er en ale med pilsmalt og forsiktig aroma humle. Er en fin gateway ale for folk som sverger til pils. Nydelig lett og frisk. Kjøp en boks og prøv den.