1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Freerise pils

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Ølergodt, 14 Aug 2018.

1. jab

jab
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det blir noe mer estere enn ved kald temp type 10c. 8c er vel mer mot ekstrem siden. Men fortsatt mye mindre enn US05 som tross alt gir er en ganske fruktig type øl. En del norske pils syntes jeg personlig er ganske fruktig, og kan minne om en varmgjæret 34/70.

2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg synes mye norsk pils minner mer om en diffus bananasplitt. Jeg synes (av den lille erfaringen, men tukler ikke mye) at 34/70 på høy temp gir rett og slett en helt fantastisk uryddig greie. Hadde den holdt seg til en smak som ble forsterket så greit, type us-05, men synes at 3470 gir et helt hav av random feilsmak for en lager å være, på høy temp. Er verre enn en ale på "riktig" temp synes jeg, for de er mer ryddige i det de spytter ut.

Det er som at med en ale på 20C er som å holde seg fast til et tau, men med 3470 (som sagt bare testet opp til 14 eller hva det var) er som å holde seg fast til masse frynser.

3. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Karbonrerer du denne som mild også? Spør fordi jeg ikke liker dem som orginal lav karbonert og lunken, men kald og friskt karbonert. Stilbrudd men sånn er jeg skrudd sammen.

Finn Berger og Oddvar Demmo liker dette.
  4. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

kjøpte Flaket Mais fra brewshop og 5 min. ris fra Nærmat.
    Har ikke prøvd noe slikt før men håper jentene liker dette ølet.

5. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Man trenger ikke ty til mais for å brygge Cream Ale.

6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, jeg gjør som deg; karbonerer den "normalt". Men det skal vel sies at jeg normalt ikke karbonerer så hardt. Når det gjelder temperatur, så tenker jeg at den "åpner seg" mer når den blir litt varmere enn kjøleskapkald. Men definitivt ikke lunken.

7. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da jeg brygget samme øl på samme oppskrift, gikk mesteparten på fat, men jeg karbonerte også noen på flasker. Fatølet fikk "riktig" karbonering, mens bjørnungene fikk et karboneringsdrops pga latskap.

Og det er forskjell. Jeg synes milden smaker bedre når den ikke er så "stikkende" karbonert og ikke er kjøleskapskald, så jeg foretrekker faktisk å røre ut litt av kullsyren av ølet fra flaske. Og rundt 8-10 grader fungerer fint.

RETBergen og Finn Berger liker dette.
  8. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da er det nok jeg som i mitt hode har blandet sammen og innbilt meg at cream ale, steam beer og California common er det samme.

Finn Berger liker dette.
  9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tror jeg la meg på 1,7 volumes (g/L). Må begynne å ta med dette i notatene, så jeg får et bedre grunnlag å vurdere på. SLURV:(. Før, da jeg karbonerte med sukker, ville jeg nok ha gått ned mot 3,5 gr per liter i dette ølet. Men det gir stadig en del kullsyre.

10. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Steam Beer er vel det samme som California Common, men førstnevnte er vel et varemerke (brand).

11. Jens Kristian

Jens Kristian
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Et annet råd til trådstarter kan være å anskaffe en Fermentasaurus eller lignende for å gjære under trykk. Da skal det gå greit å lage et pilslignende øl ved f.eks 1 bar og 20 grd.C.

Del denne siden