Freerise pils

Har selv aldri fått det "cleane" preget på høy temp. Kanskje gjort noe feil. Men clean har jeg aldri fått til. Men aldri prøvd så høyt som 20C, har gått til 14 såvidt jeg husker, og syntes at det var effent. Nå sammenligner jeg ikke mot Ale, men mer mot type 8C-gjæring med samme stamme. Føler vanvittig mye ren malt blir maskert.
Det blir noe mer estere enn ved kald temp type 10c. 8c er vel mer mot ekstrem siden. Men fortsatt mye mindre enn US05 som tross alt gir er en ganske fruktig type øl. En del norske pils syntes jeg personlig er ganske fruktig, og kan minne om en varmgjæret 34/70.
 
Det blir noe mer estere enn ved kald temp type 10c. 8c er vel mer mot ekstrem siden. Men fortsatt mye mindre enn US05 som tross alt gir er en ganske fruktig type øl. En del norske pils syntes jeg personlig er ganske fruktig, og kan minne om en varmgjæret 34/70.

Jeg synes mye norsk pils minner mer om en diffus bananasplitt. Jeg synes (av den lille erfaringen, men tukler ikke mye) at 34/70 på høy temp gir rett og slett en helt fantastisk uryddig greie. Hadde den holdt seg til en smak som ble forsterket så greit, type us-05, men synes at 3470 gir et helt hav av random feilsmak for en lager å være, på høy temp. Er verre enn en ale på "riktig" temp synes jeg, for de er mer ryddige i det de spytter ut.

Det er som at med en ale på 20C er som å holde seg fast til et tau, men med 3470 (som sagt bare testet opp til 14 eller hva det var) er som å holde seg fast til masse frynser.
 
Det var nok en cream ale. Det har jeg brygget noen ganger - ikke fordi jeg er så glad i det heller sjøl, men folk rundt meg liker det visst:).

Like rundt hjørnet nå skal Gahrs berømte mild brygges nok en gang. Det er også et øl som mange som er ferske ikke-pilsdrikkere antakelig kunne like. Den oppskrifta er en innertier - det er vi vel enige om;).

Karbonrerer du denne som mild også? Spør fordi jeg ikke liker dem som orginal lav karbonert og lunken, men kald og friskt karbonert. Stilbrudd men sånn er jeg skrudd sammen.
 
kjøpte Flaket Mais fra brewshop og 5 min. ris fra Nærmat.
Har ikke prøvd noe slikt før men håper jentene liker dette ølet.
 
Karbonrerer du denne som mild også? Spør fordi jeg ikke liker dem som orginal lav karbonert og lunken, men kald og friskt karbonert. Stilbrudd men sånn er jeg skrudd sammen.

Nei, jeg gjør som deg; karbonerer den "normalt". Men det skal vel sies at jeg normalt ikke karbonerer så hardt. Når det gjelder temperatur, så tenker jeg at den "åpner seg" mer når den blir litt varmere enn kjøleskapkald. Men definitivt ikke lunken.
 
Nei, jeg gjør som deg; karbonerer den "normalt". Men det skal vel sies at jeg normalt ikke karbonerer så hardt. Når det gjelder temperatur, så tenker jeg at den "åpner seg" mer når den blir litt varmere enn kjøleskapkald. Men definitivt ikke lunken.

Da jeg brygget samme øl på samme oppskrift, gikk mesteparten på fat, men jeg karbonerte også noen på flasker. Fatølet fikk "riktig" karbonering, mens bjørnungene fikk et karboneringsdrops pga latskap.

Og det er forskjell. Jeg synes milden smaker bedre når den ikke er så "stikkende" karbonert og ikke er kjøleskapskald, så jeg foretrekker faktisk å røre ut litt av kullsyren av ølet fra flaske. Og rundt 8-10 grader fungerer fint.
 
Da jeg brygget samme øl på samme oppskrift, gikk mesteparten på fat, men jeg karbonerte også noen på flasker. Fatølet fikk "riktig" karbonering, mens bjørnungene fikk et karboneringsdrops pga latskap.

Og det er forskjell. Jeg synes milden smaker bedre når den ikke er så "stikkende" karbonert og ikke er kjøleskapskald, så jeg foretrekker faktisk å røre ut litt av kullsyren av ølet fra flaske. Og rundt 8-10 grader fungerer fint.

Tror jeg la meg på 1,7 volumes (g/L). Må begynne å ta med dette i notatene, så jeg får et bedre grunnlag å vurdere på. SLURV:(. Før, da jeg karbonerte med sukker, ville jeg nok ha gått ned mot 3,5 gr per liter i dette ølet. Men det gir stadig en del kullsyre.
 
Steam Beer er vel det samme som California Common, men førstnevnte er vel et varemerke (brand).
 
Et annet råd til trådstarter kan være å anskaffe en Fermentasaurus eller lignende for å gjære under trykk. Da skal det gå greit å lage et pilslignende øl ved f.eks 1 bar og 20 grd.C.
 
Tilbake
Topp