Oksidering av øl -Hva er skadelig?

ADale

Norbrygg-medlem
Hvor fort oksiderer det?

Hvor mye luft må være tilgjengelig for at det skal gjøre skade?

Her om dagen glemte jeg å purge fatet etter at det gjærede ølet var overført...Etter ca 1 uke kom jeg på det og purget i 10-15 sekunder (med sikkerhetsventilen). Fatet var helt fullt, ca 2-3 cm luftlomme på toppen. Så er det nok mengde og tid til å ha gjort mye skade på ølet mitt? Noen som har noen referanser/erfaringer rundt dette?
 
Det er definitivt ikke skadelig!
Det vil påvirke smaksutviklingen av ølet. Om ølet blir "bedre" eller "dårligere" - og i hvilken tidshorisont, er avhengig av både øltype smakspreferansene til oss som liker å smake mens vi drikker.
Oksydasjon er ikke bare et spørsmål om hvor mengden O2. Du må også ha noe som oksyderes, og aromakomponentene i humle oksyderes lett. Humlerike øl som NEIPA vil de fleste mene forringer seg raskt. Da er det ingen grunn til å utsette drikkingen.

Du kan bremse utviklingen ved å oppbevare ølet kaldt.

Men mange, meg selv inkludert setter pris på litt oksidasjon -eller modning som jeg liker å kalle det.
Noen av de mest oppløftende stundene som ølbrygger har jeg hatt mens jeg har prøvesmakt 2-3 år gammelt, gjerne mørkt, øl som har blitt "glemt" i kjelleren fordi det har vært litt skarpt i kantene eller ubalansert de første ukene/månedene!
 
Ja. Mente ikke å skrive "skadelig" dig, men det skjønte du sikkert. Det er snakk om en Milk stout, dette. Den oppbevares for øyeblikket på 8 grader i påvente av karboneringen. Mener du jeg bør lagre den enda kaldere etter det inntil jeg skal drikke den ?
 
Etter at jeg gikk over til fat har jeg egentlig aldri opplevet oksidert øl. Men nå går stort sett fatene unna på max 2 måneder... Kald temperatur har nok mye og si for å bremse reaksjonene ganske kraftig...
 
Etter at jeg gikk over til fat har jeg egentlig aldri opplevet oksidert øl. Men nå går stort sett fatene unna på max 2 måneder... Kald temperatur har nok mye og si for å bremse reaksjonene ganske kraftig...
Men har du glemt å purge fatet før da??
 
Noe jeg har fått litt tro på, er at lyst øl med en del mellommørkt krystallmalt er ekstremt mye mer utsatt for aldring. Så den malttypen har jeg kuttet ut nå.

Og mens mørke øl kan tåle litt oksydering, så er det aldri noe pre for de lettere lyse ølene. De blir fort ødelagt.
 
Nå er det jo slik at når vi snakker om oksidering av øl så snakker man om ppm nivåer. Man vil aldri greie å få disse nivåene av oksygen i headroom selv med mange purgeinger. Nå er det riktignok ppm optatt i ølet som er viktig. Men så lenge det er levende gjær i ølet så vil gjæra forbruke oksygenet som finnes. Så er det vel et kappløp mellom gjær og oksidasjonsprosessen i ølet. Noe oksygen vil nok reagere med humlesyoffer og annet med tiden uansett.
 
Nå er det jo slik at når vi snakker om oksidering av øl så snakker man om ppm nivåer. Man vil aldri greie å få disse nivåene av oksygen i headroom selv med mange purgeinger. Nå er det riktignok ppm optatt i ølet som er viktig. Men så lenge det er levende gjær i ølet så vil gjæra forbruke oksygenet som finnes. Så er det vel et kappløp mellom gjær og oksidasjonsprosessen i ølet. Noe oksygen vil nok reagere med humlesyoffer og annet med tiden uansett.
Man må visstnok dra i ventilen 20 ganger for å tynne ut oksygen ned mot null. Ellers er det ppb (milliard) som måles. 50 ppb regnes som meget bra i kommersiell sammenheng. Flaskekorker slipper inn ca 2 ppb i døgnet, så det tar ikke mange månedene før flaskeøl taper seg. Et godt trykksatt fat er nok et mye bedre alternativ om man klarer å tømme det for oksygen før overføring.
Noe jeg har fått litt tro på, er at lyst øl med en del mellommørkt krystallmalt er ekstremt mye mer utsatt for aldring. Så den malttypen har jeg kuttet ut nå.
Det har jeg ikke hørt før? Har ikke merket at mine mellommørke øl skulle være spesielt utsatt. Du har kanskje noe dokumentasjon?
 
Man må visstnok dra i ventilen 20 ganger for å tynne ut oksygen ned mot null. Ellers er det ppb (milliard) som måles. 50 ppb regnes som meget bra i kommersiell sammenheng. Flaskekorker slipper inn ca 2 ppb i døgnet, så det tar ikke mange månedene før flaskeøl taper seg. Et godt trykksatt fat er nok et mye bedre alternativ om man klarer å tømme det for oksygen før overføring.

Det har jeg ikke hørt før? Har ikke merket at mine mellommørke øl skulle være spesielt utsatt. Du har kanskje noe dokumentasjon?

En eller flere av de amerikanske guruene. På en eller flere beersmithpodcaster og/eller brewstrong. Skal prøve å finne tilbake til det, men har det ikke i hodet nå.
 
Mørke malttyoper oksiderer raskere, spesielt røstede typer. Men noen ganger så er det til det gode, andre ganger not so much.

Av de hjemmebryggede ølene jeg har smakt av andre så så mtp oksidering så har det vært overvekt av mørke typer som har hatt preg av merkbar/merkbar++ oksidering.
 
Tilbake
Topp