Gjærstarter til større batcher.

Hei.
Har til nå bare brygget (20l) med tørrgjær og tenker å prøve oss på ferskgjær med gjærstarter.
Med vårt nybygde bryggeri på 60 liter, tenker vi å lage en mexicansk lager med wlp940, og spørsmålet er hvordan dere lager en starter på 9-15 liter med 2-3 rør, og en kolbe på 5 liter.
Har lest litt på forumet men blir litt forvirret da det der for det meste går på 20-25 liters batcher i et trinn.

Har tenkt å kjøpe en starterpakke fra bryggeselv, der alt nødvendig utstyr og 5 liter kolbe er med.

En tanke jeg har tenkt, er om det kan settes en starter på f.eks 4,5 liter med 3 rør fersk wlp940. Når denne har flokkulert (kaldt) tømmes brukt vørter fra og det tilsettes 4,5 liter ny ren avkjølt vørter som kjøres som starter 2. Vil gjæren i dette tilfellet bli for stresset?
I følge mr.maltys trenger 3 rør ca 9 liter for 60l batch.
Ved bruk av 2 rør trenger jeg 14,5 liter.
Kan man tømme av f.eks 80% til rengjort slurryflaske, og bruke 20% til ny starter? Gjøre dette i trinn til en har nok mengde?
Ser jo den at ved å kjøre flere trinn, øker faren for infeksjon.

Håper på innspill til en ikke alt for innviklet fremgangsmåte.
 
Prøver å blåse denne frem igjen med noen spørsmål.
Jeg har nå brukt metoden noen ganger med å kjøre starter i 2 step på ca 4,5 liter hver, der jeg starter med 3 rør wlp940. Når denne er utgått, bunnfalles gjæren før jeg heller gjæren av på steril flaske, koker ny vørter på Erlenmeyeren - avkjøles og heller tilbake gjæren fra trinn 1. Dette har fungert bra og gitt god gjæring. Bruker bittelitt ren oksygen i starteren og ren oksygen i vørteren. Dette har gitt meg godt øl hver gang.
Men jeg sitter nå å leker meg litt med brewers friend sin kalkulator, som sier at det er nok med en pakke wlp940 hvis jeg kjører 2 step på denne måten.
Er det slik at hvis jeg bruker 1 pakke i stedet for 3, så vil første starter bare ta litt lengre tid og nesten oppnå samme celleantall (ca80%)?
Mr Malty sier 8,67 liter starter på 3 rør...
Hvordan blir gjærhelsen her?
 
Bruker man Braukaiser, sier vel denne ca 100mrd. celler per liter starter med OG36-37 eller noe sånt. Totalen blir da eks. 450mrd på 4,5 liter + de originale cellene, eks 90 mrd --> 540 mrd. Ta 20% av disse og sett ny starter --> 440 + 540 --> 980 mrd-ish :)
 
Ja eller kalkulatoren til brewers friend sier 747mrd på 4,5 liter. 2 step på 4,5 liter gir 1323mrd. Denne kalkulatoren mener vel å bruke all gjæren fra step 1?
IMG_0150.PNG Bruker Pro Brewer 1.75 (lager) profil som sier jeg trenger 1008mrd.
 
Ja eller kalkulatoren til brewers friend sier 747mrd på 4,5 liter. 2 step på 4,5 liter gir 1323mrd. Denne kalkulatoren mener vel å bruke all gjæren fra step 1?
Vis vedlegget 38320 Bruker Pro Brewer 1.75 (lager) profil som sier jeg trenger 1008mrd.
Ja. Men hvis du regner med 90-100mrd celler 2 ganger, får du 647+747. Du ser at økninga på steg 2 er lavere (1,2) fordi det blir "trangt om plassen", i mangel av bedre forklaring. Hadde du satt steg 2 til 2liter, blir det ennå tydeligere. Men summasumarum, 1 pk er nok ja :)

Edit: husk at alt dette blir litt "-ish" aktig da :)
 
Ja. Men hvis du regner med 90-100mrd celler 2 ganger, får du 647+747. Du ser at økninga på steg 2 er lavere (1,2) fordi det blir "trangt om plassen", i mangel av bedre forklaring. Hadde du satt steg 2 til 2liter, blir det ennå tydeligere. Men summasumarum, 1 pk er nok ja :)

Edit: husk at alt dette blir litt "-ish" aktig da :)
Ja litt "-ish" aktig er vel rette ordet :)
Trangt om plassen blir det nok ja, ettersom step 1 vil 7-doble seg, og step 2 vil 2-doble seg :)
 
Her er en enkel formel for å forstå det hele i steden for å bruke kalkiser for hvor mye du trenger. Kalkiser er i mine øyne kun til for å vite hvor mye du får.

F.eks jeg skal lage et øl med en pitchrate på 0.6 milliarder celler pr plato i 14L Og 1.048:

14*0,6*12. Der har du tallet, i milliarder celler, bare at jeg har kuttet ut alle nullene. Pitchraten er bestemt av deg selv, hva slagrs rate du vil ha i ølet. (12 fordi plato er /4 omtrent. så. 1.048/4 = 12.) Er ikke vits i å regne mer nøyaktig på det mm du har mikroskop og hemocytometer.
 
Tilbake
Topp