Grusomme bilder !!!

Første batch med egenhøstet gjær. Smakte og luktet acetonaktig for 7-8 mnd siden.
d83b9fe28db3feae30a268af4c8f53a1.jpg

Har ikke akkurat blitt bedre med lagring. Sliter litt med motivasjonen for å fortsette dette eksperimentet.
Har du laget en egen tråd om dette eksperimentet?
 
Nei, men jeg tok masse bilder og noterte flittig. Kjøpte til og med et gammelt mikroskop.
54145c8dba8a84b5271c764f6d114a07.jpg

Har tatt godt vare på de fire gjærprøvene jeg isolerte.
747ca84860da2574a1011771b13f8410.jpg

Her er glassene jeg høstet/samlet gjær i.
c38595ac9f9de8d55da4bae9de287877.jpg


For dere som har lyst å prøve selv, gå til Bootleg Biology: http://bootlegbiology.com/diy/capturing-yeast/

Da tror jeg at jeg var mer heldig enn deg, min laget øl for noen år siden. Hvor fanget du din gjær? Sånn type helt lokalt, jeg fant min under bringerbusk.
 
De fire bolene jeg måtte fjerne hang høyt oppe, på innsiden av gammel kledning. Så jeg tok 3-4 lange avkappsdeler, en del ducttape, og lagde en lang og fin poking stick :) Så var det bare å manøvrere den opp til bolene og dytte de ned. Og vente litt før jeg gikk tilbake til åstedet, bevæpnet med en sprayboks permetrin for å ta livet av eventuelle rester av djevelyngel ;)

Her er et godt og enkelt tips for fjerning av veps.
Dra frem støvsugeren og litt god teip. Ta av munnstykket. Teip fast støvsugerrøret slik at den står rett ved åpningen på bolet. Slå på støvsuger. Finn en lang pokingstick og dunk litt bolet. La støvsugeren stå og gå så lenge du trenger til bolet er helt tomt. Fjern bolet helt risikofritt og vær forsiktig når du drar ut støvsugerposten, forsegler og kvitter deg med denne.
 
Ble litt ufsen lukt i gangen, tror den måten å lage røykøl på er litt ukonvensjonell? Nytt kjøleskap må på plass i morgen :(
 

Vedlegg

  • røykøll.jpg
    røykøll.jpg
    110,2 KB · Sett: 207
Tror også det. Men med lav effekt vil en dårlig kobling bare gi dårlig øl, ikke brann.
Om det var 25 W eller 2,5 kW har nok ikke hatt betydning, brannen startet i koblingen mot matten. Det som gir grunn til bekymring er at 'inkbird'en foret varmematten med strøm samtidig som den indikerte 'cooling'. Begge (kjøleskap/varmematte) var koblet rktig, og indikatoren på Inkbird viste 21,8°C når set-point var 20,0°C. Det skulle altså ikke vært strøm til matten i det hele tatt, kun til kjøleskapet. To funksjonssvikt samtidig, ikke unormalt men verdt å merke seg. Litt typisk meg kanskje, observerte avviket men unngikk å reagere. Jeg så jo at Inkbirden lyste på cooling og at kjøleskapet ikke gikk men gav fa... og regnet med det 'gikk seg til'. Don't do that!
 
Om det var 25 W eller 2,5 kW har nok ikke hatt betydning, brannen startet i koblingen mot matten. Det som gir grunn til bekymring er at 'inkbird'en foret varmematten med strøm samtidig som den indikerte 'cooling'. Begge (kjøleskap/varmematte) var koblet rktig, og indikatoren på Inkbird viste 21,8°C når set-point var 20,0°C. Det skulle altså ikke vært strøm til matten i det hele tatt, kun til kjøleskapet. To funksjonssvikt samtidig, ikke unormalt men verdt å merke seg. Litt typisk meg kanskje, observerte avviket men unngikk å reagere. Jeg så jo at Inkbirden lyste på cooling og at kjøleskapet ikke gikk men gav fa... og regnet med det 'gikk seg til'. Don't do that!

Er det inkbird 310T? Den første utgaven?
 
Kom ut i bryggeriet for å tappe en batch over på corneliusfat, hadde purget med co2 på forhånd etter at de var fylt med starsan. Tipper trykket på fatet var ca. 0,2 kPa. Til min forskrekkelse hadde sikkerhetsventilen poppet ut av fatet, plastproppen hadde røket i 2 deler. Dette er ikke første gang det skjer, men jeg trodde det var en engangs sak. Heldig at det var et tomt fat, hva om det var en 19 liter under karbonering i kjøleskapet:eek:
Da hadde det vært øl all over, orker ikke å tenke på det engang. Gikk sporenstreks inn på Ali og bestilte 20 stk. ventiler i rustfritt, håper de kommer raskt, har 18 corneliusfat som antageligvis kan poppe før eller senere. Unngå geysir i kjøleskapet, link til ventiler https://www.aliexpress.com/item/Hom...121.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.24e14c4dAEN0MR

Corny.jpg
 
Kom ut i bryggeriet for å tappe en batch over på corneliusfat, hadde purget med co2 på forhånd etter at de var fylt med starsan. Tipper trykket på fatet var ca. 0,2 kPa. Til min forskrekkelse hadde sikkerhetsventilen poppet ut av fatet, plastproppen hadde røket i 2 deler. Dette er ikke første gang det skjer, men jeg trodde det var en engangs sak. Heldig at det var et tomt fat, hva om det var en 19 liter under karbonering i kjøleskapet:eek:
Da hadde det vært øl all over, orker ikke å tenke på det engang. Gikk sporenstreks inn på Ali og bestilte 20 stk. ventiler i rustfritt, håper de kommer raskt, har 18 corneliusfat som antageligvis kan poppe før eller senere. Unngå geysir i kjøleskapet, link til ventiler https://www.aliexpress.com/item/Hom...121.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.24e14c4dAEN0MR

Vis vedlegget 38586
Har også byttet til rustfrie ventiler - bedre føre var enn etter snar ;)
 
Tilbake
Topp