1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Grusomme bilder !!!

En tråd i 'Bilder, video og øvrige media' startet av msevland, 6 Mar 2017.

1. perolavsen

perolavsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette kunne gått virkelig ille! Kjenner også til flere tilfeller av varmgang i gjæringsskap.
    Vil anbefale å bruke en ekstra mekanisk sikkerhetstermostat inne i kjøleskapet, koblet i serie med varmekilden din.
    En slik som denne f.eks

Amarillo og Miguel liker dette.
  2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilken kobling eksakt tok fyr? din hjemmemekkede, eller en kobling som var "etter" din kobling, altså fra produsent? Jeg forstod det først slik at det tok fyr der hvor kabelen forsvinner inn i varmematten, men det var vel ikke det?

3. Bjørnar E

Bjørnar E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det så ikke bra ut,men det gjekk bra og du var heldig at det var bare skapet som gjekk til en vis plass

4. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Min første skikkelige infeksjon. Batch 93. Suuur golden ale. Gjæret ned til 1.002. 50 liter og, bare for å være helt sikker Karene går vel på dyngen og ølet i sluken. Må krølle meg sammen i en ball for å takle dette kjenner jeg.

Mc., msevland, LarsUlv og 1 annen person liker dette.
  5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har "funnet ut" at du ikke trenger å kaste karene, det er jo en forsikring, men ofte så trengs det nok ikke. Jeg kastet alt mitt tidligere, men etter en flere mnd lang infeksjon nå, og en kortere tidligere så har jeg ikke kastet noe og brygger cleane øl.

Men mine droppet ikke spes i SG dog, de ble bare ræva. Synd å kaste de kranene der, de er fine, men hvis du får kjøpt nye av samme type er jo ikke det så bad.

6. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er standardkranene til vestbrygg, så de tar jeg ikke så tungt. Verre med alt ølet og jobben med det. Og så begynner forskingen på hva som har skjedd. Håper på at det var gjæren. Men blir nok uansett en nedskrubbing av HS i helgen.

7. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja det blir vel å pelle alt i kokekelen fra hverandre, hvis du har kåll på CS.

8. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Akkurat nå føles det ikke som om jeg har kåll på noe Kanskje kjøpe en petflaske og noe eikekuber å lagre det på noen år. Sette det i naustet.

9. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så lenge du ikke har star-sanet silikonslagene. Det gir sprekker. Har du gjort det ville jeg byttet de ut.

Kjenner til frustrasjonen, men det du kan trøste deg med at du fikser det.

10. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De har levd i over 90 brygg og har fått solide doser star san i alle ledd. Nok på tide å skifte ut uansett.

11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, det er vel bare en kost som hører med.

12. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Surt som i dårlig surt eller som ikke planlagt surt?
    Tar gjerne litt ikke planlagt surt dersom det ikke allerede er tømt i sluket.

13. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjipt. Vi mista skremmende mye øl til en infeksjon vi ikke oppdaga i tide. Har fortsatt litt angst hver gang jeg smaker et nytt brygg. Så langt ser det ut til at den brente jords taktikk var tilstrekkelig.

1Morten liker dette.
  14. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke planlagt. Det er ennå på kar

15. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da må vi få ordnet et bytte.
    jeg får surt øl , du får eike-essens :)

1Morten liker dette.
  16. Vinnes Ølet

Vinnes Ølet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Godt det bare er en søndag i uka..... Søndag.jpg

Mc., NilsOF, YngveKL og 2 andre liker dette.
  17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Hva??? Jeg har en som jeg har brukt til godt over 100 brygg. Bruker den både til tapping fra kjele til gjæringskar, og fra gjæringskar til blandekar før flasking. Koker den hver gang jeg flasker, og bader den godt i starsan før tapping til gjæringskar. Men jeg skyller den alltid i vann før jeg legger den bort. Den ser helt fin ut, den.

18. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan være forskjell på kvalitet. Ja iallefall sett silikon slanger som har frynset seg opp.

19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Kan kanskje være om de ikke får skylt bort starsan før de legges bort? Har hørt noe om at du ikke skal behandle plast på den måten., i alle fall.

20. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva har jeg gjort som har fått en så ond sønn? Tenk å gi noe sånt til en øltørst pappa :eek:

2018-12-27 16.14.51.jpg

Del denne siden