BrewPi HERMS

Jeg har over et ikke ubetydelig tidsrom lekt med tanken om et velfungerende HERMS-oppsett.
theelectricbrewery.com har jo et brillefint oppsett som jeg i utgangspunktet ønsket å kopiere, men så snublet jeg over BrewPi sine nettsider. Synes spesielt deres hardware ser strømlinjeformet ut, alt fra sirkulære varmeelement til humlefilter, ferdige HERMS-coils, motoriserte kuleventiler, whirlpool-dingser m.m. Ser ut som om man kan få gleden av å bygge noe eget, samtidig som man sikrer seg at det fungerer ved å kjøpe seg unna de verste fellene for verktøyfattige akademikerfingre.

Som jeg forstår er selve BrewPi-systemet (software) noe umodent (?), men ser ut til å fungere, også for stegmesking, koking og pumpestyring.
Ser systemet er nevnt hyppig på forumet her, men ikke spesifikt vedrørende bruk til HERMS og oppsett. Nettsidene deres viser lite spesifikt om hvordan man faktisk setter sammen duppedittene og får de til å fungere.
Har noen erfaringer med dette, medfølgende grad av mikkmakkeri, samt hvilken grad av innsikt man må ha innen elektronikk og datamaskiner, utover å ha brukt DOS en del på 90-tallet?

Er det noen som ellers har erfaringer med (hardware) utstyret de selger?
 
Sist redigert:
Brewpi høster mange lovord fra fornøyde kunder, så jeg ville ikke vært redd for lav kvalitet på produkter derfra. Om du tenker på å kjøre herms i varmtvannsgryta (HLT) bør du tenke litt på treghet du får i systemet ved temperaturskifter (eks stegmesking)
http://www.bryggekalkulator.no/Calculator/Energy her kan du regne på dette. Ved stegmesking vil de fleste av oss ha en minst grad pr minutt øking av temperaturen i mesken. Dette for at ikke meskingen skal ta timesvis. En ulempe med herms i HLT er av det er store volum som skal varmes opp og det går tregt dersom du ikke har brutalt mye varme tilgjengelig. Husk at volumet du varmer opp er mesken og HLT sammen.

For å få akseptabel temperaturøkning/minutt bruker mange av oss en miniherms. Da er det bare mesken og et mindre volum i hermsen som skal varmes opp. Annet alternativ er Rims som gir varme direkte til sirkulerende vørter.
 
Brewpi høster mange lovord fra fornøyde kunder, så jeg ville ikke vært redd for lav kvalitet på produkter derfra. Om du tenker på å kjøre herms i varmtvannsgryta (HLT) bør du tenke litt på treghet du får i systemet ved temperaturskifter (eks stegmesking)
http://www.bryggekalkulator.no/Calculator/Energy her kan du regne på dette. Ved stegmesking vil de fleste av oss ha en minst grad pr minutt øking av temperaturen i mesken. Dette for at ikke meskingen skal ta timesvis. En ulempe med herms i HLT er av det er store volum som skal varmes opp og det går tregt dersom du ikke har brutalt mye varme tilgjengelig. Husk at volumet du varmer opp er mesken og HLT sammen.

For å få akseptabel temperaturøkning/minutt bruker mange av oss en miniherms. Da er det bare mesken og et mindre volum i hermsen som skal varmes opp. Annet alternativ er Rims som gir varme direkte til sirkulerende vørter.
Takk for svar. Synes også kvaliteten ser upåklagelig ut, tenkte mer på om noen har erfaringer spesielt rundt hvordan man setter elektronikken sammen. Gode innspill vedr coil i HLT og stegmesk.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Jeg har gode erfaringer med de metalliske ikke elektriske komponentene. De er av meget god kvalitet! Oppfølging og forsendelse er også meget bra er min erfaring.
 
Skriv gjerne om størrelsen på bryggeriet og hvilken strøm du tenker å bruke. Vanskelig å si noe om koblingene uten
 
Jeg hadde tidligere en meget bra RIMS, men solgte den videre etter at jeg brygget en stor øl med dårlig sirkulasjon. Ble for mye styr for meg, men ser at flere er meget fornøyde. HERMS krever også sirkulasjon
 
Skriv gjerne om størrelsen på bryggeriet og hvilken strøm du tenker å bruke. Vanskelig å si noe om koblingene uten
Skriv gjerne om størrelsen på bryggeriet og hvilken strøm du tenker å bruke. Vanskelig å si noe om koblingene uten
Tenker å bruke SS Brew Kettle 75 L, eller eventuelt 56 L (vil brygge nok til 2 cornykegs av gangen). Mtp strøm blir jeg svar skyldig dessverre.. Bryggeriet skal stå på en låve, så tror det er noe kaliber på sikringene der.. o_O
 
Tilbake
Topp