Byggeprosjekt - BCB Bryggeri

Har nå forsøkt å lage hull med en 22,5mm metall punch, fungerer utmerket, ingen problem. Brukte faktisk en 12mm bor direkte uten å forbore, platen holder på formen også.
Eneste problem jeg nå har er som tidligere nevnt 3% toleransen, som i mitt tilfelle endte opp med 1,5cm høyere layout enn tenkt, og dermed er de nederste bryterne nedenfor innerkanten i skapet.

Sender ny bestilling til JP, denne gange vil jeg ta høyde for toleransen, nå som jeg er klar over den...

Legger ved noen bilder av hulltaking, det som sees i hullet er kun plastikk fra baksiden av aluminiumsplaten.
 

Vedlegg

  • punch.jpg
    punch.jpg
    765,8 KB · Sett: 653
  • hull.jpg
    hull.jpg
    764,7 KB · Sett: 657
Det har gått altfor lang tid siden sist oppdatering, mye å gjøre på andre områder også, ikke bare bygging og brygging dessverre.

Har endelig fått i hus ny versjon av printet fra JP, de forstod utfordringen og lot meg gjøre ny bestilling uten kost, god service  :ilike:. Det nye printet reduserte jeg med 3% ut i fra forutsetningen gitt lenger oppe og ved måling så er det perfekt.
Disse aluminiumsplatene er fantastisk lette å jobbe med, har nå laget en haug med hull, både med en metall punch og stikksag, ingen problem.
Jeg har måttet kutte litt av kantene i og med fronten på skapet er litt skrå rund kantene, ingen problem her heller. Det jeg videre oppdaget er at disse printene er lettbøyelige, forsøkte meg på en kant jeg kuttet av, uten å ødelegges. Betyr at det kan også brukes til for eksempel merking at karene.

Front01.jpg

Snart ferdig, neste steg er å lime denne på fronten av skapet
 
Og trykket tåler vask og litt røff behandling? (lurer på å benytte dette selv, men da i en annen anledning.)
 
Thorvald skrev:
Det ser skikkelig bra ut!

Ser du har volum måler. Hvordan har du løst dette?
Jeg bruker Solar 12V pumper med en Water Flow Sensor, dette er montert inn i en vanntett boks

HLT_pumpe01.jpg

HLT pumpe med Flow Sensor
 
KVS skrev:
Thorvald skrev:
Det ser skikkelig bra ut!

Ser du har volum måler. Hvordan har du løst dette?
Jeg bruker Solar 12V pumper med en Water Flow Sensor, dette er montert inn i en vanntett boks

HLT_pumpe01.jpg

HLT pumpe med Flow Sensor

Takk! Det er faktisk omtrent som jeg har det, og det fungerer utmerket. (bruker det på skyllingen) Hvilken kontroller bruker du på denne?
 
Espen Unnvik skrev:
Og trykket tåler vask og litt røff behandling? (lurer på å benytte dette selv, men da i en annen anledning.)
Nå har jeg brukt stikksag etc. med mye rusk og rask flygende alle veier, trykket holder meget bra, et par små riper, nesten usynlig. Vasket/gnikket et stykke med aseton, nesten ingen påvirkning, så tåler vann vil jeg tro  :ilike:

test01.jpg

Et stykke av aluminiumsplaten bøyd (d. ca. 23cm) og vasket med aseton midt på (litt lysere felt) Kan være blitsen, ser det ikke i normalt lys
 
Ferdig med alle hullene i frontplaten, spraylimt og satt under press

liming.jpg

IPA kan brukes til mangt...
 
KVS skrev:
Espen Unnvik skrev:
Og trykket tåler vask og litt røff behandling? (lurer på å benytte dette selv, men da i en annen anledning.)
Nå har jeg brukt stikksag etc. med mye rusk og rask flygende alle veier, trykket holder meget bra, et par små riper, nesten usynlig. Vasket/gnikket et stykke med aseton, nesten ingen påvirkning, så tåler vann vil jeg tro  :ilike:

test01.jpg

Et stykke av aluminiumsplaten bøyd (d. ca. 23cm) og vasket med aseton midt på (litt lysere felt) Kan være blitsen, ser det ikke i normalt lys
Flott, da trenger jeg ikke bekymre meg for det :)
 
Jøss så tiden flyr, nesten 2 år siden sist oppdatering på prosjektet mitt.
Det har vært en del andre prioriteringer i huset, "tvunget oppussing".

Jeg er endelig i gang igjen og har gjort en del fremskritt på styreskapet mitt siden sist. Det største problemet jeg har hatt, foruten feil i planleggingen, er hvordan å styre 3 varmelementer med kun to kurser inn. Alle tre elementene har en egen bryter på frontpanelet og jeg ville ikke ende opp med å slå på alle samtidig og ryke sikringer alle veier. Jeg vil også ha fleksibiliteten ved å bruke hvilken som helst kombinasjon av elementene.

Etter mye om og men, undersøkelser (les plaging) i enkelte elektronikkforum rundt om, endte jeg opp med en PLS (strengt tatt et programmerbart relé) for styring av elementene. Kost/nytte verdi er kun en hobby verdt, og jeg har lært meg programmering av PLS

I dag kom jeg endelig så langt (det vil si, egentlig ikke, men tålmodigheten tok slutt) at jeg fikk testet funksjonen live.
Fyrte opp styreskapet, lastet opp program til PLS og fikk testet det som har fungert på PC'en de siste par månedene, og det funket :D

20151005_201641.jpg
Innmaten i styreskapet nesten ferdig, mangler kun å kople jord til skapet


20151005_201647.jpg
Litt gjenstående arbeid her, men nærmer seg med stormskritt


20151005_203739.jpg
Rødt display på PLS'en når nødknappen er trykket inn
 
Takk for det. Har gjort unna en del brygg på deler av systemet, men ikke på lang tid nå, så ser frem til å sette det første etter at styreskapet er ferdig.
 
spørsmål til CFC, hvorfor kjører du vørteren tilbake til kokeren? Vil ikke det være hensiktsmessig å kjøre avkjølt vørter rett i gjæringsdunken?
 
spørsmål til CFC, hvorfor kjører du vørteren tilbake til kokeren? Vil ikke det være hensiktsmessig å kjøre avkjølt vørter rett i gjæringsdunken?

For å kjøre whirlpool i kokekaret, når nedkjølt lar jeg det stå i 15-30 min før jeg tar vørteren ut til gjæringsdunken. På den måten får jeg pakket trubben godt i midten av kokekaret.
 
Tilbake
Topp