Om øl i mediene

Nye, 13.000 år gamle arkeologiske funn underbygger hypotesen om at mennesket brygget øl før det dyrket brød.

https://archaeologynewsnetwork.blogspot.com/2018/09/new-evidence-supports-hypothesis-that.html

Det er en nokså rimelig antakelse at vi har kjent til en eller annen form for gjæret drikk på korn omtrent like lenge som vi har sanket og lagret korn - det er bare av naturlige grunner vanskelig å bevise det. Og vi ble vel velsignet med tamme katter omtrent samtidig, så jeg ser med stor velvilje på de forfedrene våre som fant på dette:).

En øl i sola smaker aller best når den kan nytes sammen med en katt. Her rigger vi alltid til en ekstra stol til pusekatten Olav, som aldri er lykkeligere enn når han kan oppleve fellesskapet rundt et godt staup øl - sjøl om han ikke drikker sjøl.

Levende historie:).
 
Hah tam katt du liksom....(skamløst stjålet fra internett) :
DAY 752
- My captors continue to taunt me with bizarre little dangling objects. They dine lavishly on fresh meat, while I am forced to eat dry cereal. The only thing that keeps me going is the hope of escape, and the mild satisfaction I get from shredding the occasional piece of furniture. Tomorrow I may eat another houseplant and cough it up on the carpeting.

DAY 761 - Today my attempt to kill my captors by weaving around their feet while they were walking almost succeeded, must try this at the top of the stairs. In an attempt to disgust and repulse these vile oppressors, I once again induced myself to vomit on their favorite chair...must try this on their bed (again).

DAY 762 - Slept all day so that I could annoy my captors with sleep depriving, incessant pleas for food at ungodly hours of the night.

DAY 765 - Decapitated a mouse and brought them the headless body, in an attempt to make them aware of what I am capable of, and to try to strike fear into their hearts. They only cooed and condescended about what a good little cat I was...Hmmm. Not working according to plan...
 
Hah tam katt du liksom....(skamløst stjålet fra internett) :
DAY 752
- My captors continue to taunt me with bizarre little dangling objects. They dine lavishly on fresh meat, while I am forced to eat dry cereal. The only thing that keeps me going is the hope of escape, and the mild satisfaction I get from shredding the occasional piece of furniture. Tomorrow I may eat another houseplant and cough it up on the carpeting.

DAY 761 - Today my attempt to kill my captors by weaving around their feet while they were walking almost succeeded, must try this at the top of the stairs. In an attempt to disgust and repulse these vile oppressors, I once again induced myself to vomit on their favorite chair...must try this on their bed (again).

DAY 762 - Slept all day so that I could annoy my captors with sleep depriving, incessant pleas for food at ungodly hours of the night.

DAY 765 - Decapitated a mouse and brought them the headless body, in an attempt to make them aware of what I am capable of, and to try to strike fear into their hearts. They only cooed and condescended about what a good little cat I was...Hmmm. Not working according to plan...

Nå er Olav antakelig verdens dummeste katt - jeg mistenker ham for å være katteverdenens svar på hunden Rattata i Lucky Luke - så han er neppe i stand til denslags overlagte snedigheter. Men ellers virker det rimelig. Det er jo derfor det er så lett å respektere en katt.

Marit forteller forøvrig om en katt hun hadde en gang, som pleide å plassere ekornhaler på dørmatta:) - noe hun selvfølgelig tok sterk avstand fra. Men det hjalp lite.

Men selvfølgelig; kornet måtte forsvares mot mus, mens nøttelagrene måtte forsvares mot ekornskurker;). Så katten gjorde jo bare jobben sin - historisk sett.
 
Måtte sjekke historien med Marit. Den er bedre enn som så: Katten - som (ikke) lød navnet Loppa - gjorde dette etter at den ble nektet våtfor. Altså: "Se hva som skjer med de søte ekornene om jeg ikke får våtfor!"

Katten fikk våtfor, og ekornbestanden ble berget:).
 
Ett mindre "independent" bryggeri. Men håper at de kan forsette som før, bare med litt mer muligheter. Lervig er vel en stolthet vi har her på berget.
 
Herr Murphy har vel sagt tidligere at de er større ute enn hjemme, mye på grunn av «merkelig» innedeling med butikkstyrke, samt at Vinmonopolet ikke har et innkjøpssystem/logistikk som tar innover seg at øl kan være ferskvare, og ikke som vin/brennevin. Når summen for ca 50% er 160 millioner, begynner jeg å forstå de er ganske store...
 
Alltid dårlig nytt når et selskap med Capital i navnet kjøper seg inn. De kjøper ikke med tanke på langsiktige planer. Her er det å bedre lønnsomhet, skjære ned på utgifter og kvalitet, sminke brura før salg osv på kortesr mulig tid som gjelder. Max tid private equity investorer sitter på selskapene er 3-4 år. Selges til en større sum til et «industrial home» om noen år. Da blir det antagelig en av de store bryggeriene som kjøper deres andel.
 
Alltid dårlig nytt når et selskap med Capital i navnet kjøper seg inn. De kjøper ikke med tanke på langsiktige planer. Her er det å bedre lønnsomhet, skjære ned på utgifter og kvalitet, sminke brura før salg osv på kortesr mulig tid som gjelder. Max tid private equity investorer sitter på selskapene er 3-4 år. Selges til en større sum til et «industrial home» om noen år. Da blir det antagelig en av de store bryggeriene som kjøper deres andel.

Vanskelig å klandre eierne for å ta sjekken og gå tilbake til kjøkkenbenken :)
9-16 jobb, mindre ansvar, enklere liv.
Bare å glede seg på deres vegne!
 
Vanskelig å klandre eierne for å ta sjekken og gå tilbake til kjøkkenbenken :)
9-16 jobb, mindre ansvar, enklere liv.
Bare å glede seg på deres vegne!

Så klart. Veldig greit og få noen millioner inn på kontoen. Men som jeg forstår det så er det en av de opprinnelige investorene som har solgt seg ut. Og det er såleis ingen utvidelse av aksjeposter. Daglig leder og de andre ser nok 0 kroner privat.
 

Spennende! Tror vi de har en sjangs?
Standardpilsene er nå forsåvidt ofte billige nok 25-30ish, men se på Guinness som Kiwi skal ha 41,- for eller Vienna Lager til Hansa. Alle disse spesialindustriølene, IPA, blond osv kan da umulig være verdt så mye som 40,- ? Tipper Kiwi, Rema og Co. tar vanvittig mye pga at øl er trendy.
De kan umulig koste så mye mer å lage?
 
Som en fjær i hatten til alle på forumet.
Her et lite utdrag fra Lene Aspen (Haugesund) vedr sjåvinisme blant bryggere
«Videre opplever jeg at nett-trollene fort kommer frem dersom jeg skulle finne på skrive eller svare på innlegg i bryggegrupper på Facebook. Mens på Norbrygg sine forum vanker det jevnt over konstruktive tilbakemeldinger og jeg blir inkludert som alle andre.»
Takk Lene :)
http://www.brewolution.no/2018/09/20/kvinner-ol/
 
Håper de får det til!
Gulating er ikke akkurat billige. Eller småskalaøl generelt er veldig dyrt. Må det virkelig koste over 100 kroner literen foe et enkelt øl for å få det til å gå rundt?
Hadde sett meg ut en spesiell øl jeg skulle kjøpe butikkversjonen av på Gulating men jeg trakk meg da de skulle ha nesten 10 kroner mer enn polet tok for polvarianten. Polet har visst en fast avanse på alle varer. Gulating opererte tydeligvis med vesentlig mer.
 
Som en fjær i hatten til alle på forumet.
Her et lite utdrag fra Lene Aspen (Haugesund) vedr sjåvinisme blant bryggere
«Videre opplever jeg at nett-trollene fort kommer frem dersom jeg skulle finne på skrive eller svare på innlegg i bryggegrupper på Facebook. Mens på Norbrygg sine forum vanker det jevnt over konstruktive tilbakemeldinger og jeg blir inkludert som alle andre.»
Takk Lene :)
http://www.brewolution.no/2018/09/20/kvinner-ol/

Som moderator på kveik og kveik kjøp salg gruppene på face oppfordrer jeg folk å melde fra til moderator om slike opplevelser. Troll sprekker i lys [emoji1417]
 
Så klart. Veldig greit og få noen millioner inn på kontoen. Men som jeg forstår det så er det en av de opprinnelige investorene som har solgt seg ut. Og det er såleis ingen utvidelse av aksjeposter. Daglig leder og de andre ser nok 0 kroner privat.
Christoffer Stensrud eier 55 prosnt via sitt selskap månebakken. Nærlydende å tro at det er han som har solgt. https://www.proff.no/roller/lervig-aktiebryggeri-as/stavanger/nærings-og-nytelsesmidler/IENFK7S116S/
 
Herr Murphy har vel sagt tidligere at de er større ute enn hjemme, mye på grunn av «merkelig» innedeling med butikkstyrke, samt at Vinmonopolet ikke har et innkjøpssystem/logistikk som tar innover seg at øl kan være ferskvare, og ikke som vin/brennevin. Når summen for ca 50% er 160 millioner, begynner jeg å forstå de er ganske store...

Ca 40% av ølets de produserer eksporteres.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp