Erfaring med Speidel Braumeister 10 liter?

Flytt den forsiktig over i en murerstamp og bær i den. De tåler alt! Og du slipper å brenne av deg noe du er glad i, hvis det skvulper over.
Om du er i tvil på at håndtakene holder vekten, så bruk tau eller bærestropper under speidelen, via håndtakene, som tar det meste av vekten. Har du ikke slik i hus, så kan du bruke et langt håndkle eller lignende, så lenge du får fordelt vekten.
 
Ok takker. Fikk litt hjelp og løftet under og støttet på siden.
Har altså akkurat bryggeg mitt første brygg på Speidel 10. Veldig morsomt, enkelt og grei rengjøring. Satt den på med en gang jeg kom hjem og det er helt innenfor å klare et brygg på en ettermiddag etter jobb. Supert.

Fikk meg en overraskelse når jeg kjølte med kjølespriral. Temperaturen sank veldig fort ref displayet på Speidelen, men det er tydeligvis veldig forskjell fra bunnen til høyere opp i vørteren. Når jeg tappet over i gjæringspannet så økte temperaturen fra 23 til 30 grader etter hvert som det ble mindre vørter i Speidelen. Altså, de øverste lagene er veldig mye varmenere enn i bunn.

Spm er da: Når skal jeg tappe over til gjøringsspann? Man vil jo ikke røre i vørteren før jeg tapper ut. Kan jo bare vente til temp er 18 grader og håpe at gjennomsinttet blir greit.
 
De fleste rører i vørteren når de kjøler vil jeg tro. Får ned temperaturen mye kjappere.
 
Rør i vørteren med kjølespiralen ja, og brukt pumpen. Går mye raskere, og jevn temperatur. La den stå i ro i en halvtime før du tapper over gjæringskaret.
 
Sniker inn et speidel spørsmål her jeg også. Universelt håper jeg mtp størrelse. Jeg benytter ofte pumpe under kjøling. Da virvles jo stort sett alt opp. Men det gir en jevn kjøling. Hvordan er det med Whirlpool etter kjøling? Vil det gi en effekt?
 
Pumping og røring under kjøling, ok. Overrasket, for jeg har alltid tenkt at det å kjøle kjapt ned bidro til mere utfelling av proteiner, som synker til bunn mens man kjøler, samt annet bunnfall og klarer øl. Pluss at det selvfølgelig er ønskelig med med kort tid eksponert for bakterier, (kortere tid uten lokk etter koking)
Jeg kunne nok gått med på å røre forsiktig, men pumpe ville aldri falt meg inn.

Så klar øl har egentlig ikke noe med at man ikke rører etter koking, kun med kjapp kjøling? (gitt at man bruker Irish Moss el.l) Og hvis jeg lar den stå i ro ca 30 min etter kjøling så vil nok mye synke til bunns likevel.
 
Hvor mye volum kan man forvente koker vekk på speidel 10l på 90 min? og hvor mye korrigerer dette SG/OG sånn ca? hvis jeg for eksempel har 1.055 ved kok, hvor mye kan jeg forvente å ha etter 90 min kok?
 
Jeg pleier å dobbeltmeske for å få nok ut av denne maskinen. Men i går spontanhandlet jeg på bryggeland og fikk det knust for meg i butikken. Jeg fikk et utbytte på 92%... brygget helt vanlig med enkel skylling.

Oppskriften var:
2200g pale
200g hvete
200 crystal

endte med en OG på 55 og 11 liter til gjæring + 1,5l trub.

Noen andre som har fått så høyt utbytte før? Lurer på om jeg fikk en magisk korrekt knusningsgrad på maltet.
 
Hvor mye volum kan man forvente koker vekk på speidel 10l på 90 min? og hvor mye korrigerer dette SG/OG sånn ca? hvis jeg for eksempel har 1.055 ved kok, hvor mye kan jeg forvente å ha etter 90 min kok?


Har målt det til ca 1.9 l/time. Men det inkl det som fordamper under oppvarmingen, om du skjønner. Av volumet du hadde etter skylling har du nok dampet bort knappe 3 liter etter 90 min kok.
 
Jeg pleier å dobbeltmeske for å få nok ut av denne maskinen. Men i går spontanhandlet jeg på bryggeland og fikk det knust for meg i butikken. Jeg fikk et utbytte på 92%... brygget helt vanlig med enkel skylling.

Oppskriften var:
2200g pale
200g hvete
200 crystal

endte med en OG på 55 og 11 liter til gjæring + 1,5l trub.

Noen andre som har fått så høyt utbytte før? Lurer på om jeg fikk en magisk korrekt knusningsgrad på maltet.

Jeg har Speidel Braumeister 10L, men har tilgode å prøve dobbeltmesk. Kanskje til årets juleøl eller en imperial IPA i høst? Anser det for å virke litt vel tidkrevende (selv om mye gjør seg selv med denne vidunderlige bryggemaskinen) :)

Har nå ca. 10 brygg på samvittigheten med Speidel 10L, og må si meg veldig fornøyd. Jeg har brygget min "hus-IPA" 3 ganger. OG på 1062-1067 og 11 liter i gjæringkaret, noe som gir ca. 9,5 liter ferdig øl i fatet. Denne maskinen fikser altså 9-10 liter med 6,5-7% IPA ganske så greit med single mesk etter min erfaring. Brygget også fjorårets "julebokk" til en OG på 1060 og 11,5L i gjæringkaret. Endte med ca. 10L på fatet.

Handler råverene fra Bryggselv Oslo. Baserer oppskriftene mine på 2,7-2,8 kg malt. Ber de om å knuse for bruk med Speidel Braumeister (usikker på om det har så meget å si).
 
Har noen byttet ut krana på BM10? Jeg skulle gjerne hatt en som stikker litt lengre ut og som er lettere å rengjøre.
 
Er det noko som veit kor mykje, gjerne i %, ekstra malt ein får plass til med Yield Increase Disc fra BacBrewing?
 
Tilbake
Topp