Amundsen Ink&Dagger kloneoppskrift?

Neste brygg her blir Ink & Dagger pitchet på slurry fra en Blonde Ale (US-05) men greier ikke bestemme meg for retning på vannjusteringen, noen meninger her?

A - Kun CaCl + melkesyre som blir brukt i Lervig Lucky Jack som har også tilnærmet like simpel maltprofil?
B - 50/50% CaCl /CaSO4 + melkesyre for nøytralt forhold mellom Cl og SO4?
C - Eller overvekt av CaSO4 for å få fokus på humle (men det er det vel allerede pga simpel maltprofil og store mengder humle?

Tips mottas med takk :)
 
Neste brygg her blir Ink & Dagger pitchet på slurry fra en Blonde Ale (US-05) men greier ikke bestemme meg for retning på vannjusteringen, noen meninger her?

A - Kun CaCl + melkesyre som blir brukt i Lervig Lucky Jack som har også tilnærmet like simpel maltprofil?
B - 50/50% CaCl /CaSO4 + melkesyre for nøytralt forhold mellom Cl og SO4?
C - Eller overvekt av CaSO4 for å få fokus på humle (men det er det vel allerede pga simpel maltprofil og store mengder humle?

Tips mottas med takk :)

Dette blir jo bare hva jeg subjektivt ville foretrekke, og jeg liker altså ikke lyse ipa'er med lite malt og masse humlebitterhet. Så derfor: Dra en tilnærmet Lervig. 3 deler klorid og 1 del sulfat?
 
Neste brygg her blir Ink & Dagger pitchet på slurry fra en Blonde Ale (US-05) men greier ikke bestemme meg for retning på vannjusteringen, noen meninger her?

A - Kun CaCl + melkesyre som blir brukt i Lervig Lucky Jack som har også tilnærmet like simpel maltprofil?
B - 50/50% CaCl /CaSO4 + melkesyre for nøytralt forhold mellom Cl og SO4?
C - Eller overvekt av CaSO4 for å få fokus på humle (men det er det vel allerede pga simpel maltprofil og store mengder humle?

Tips mottas med takk :)

Det ble brygget i går og i retning C - 25 liter batch med 10gr CaSO4, 5gr CaCl og pH i mesk justert til 5,33 med melkesyre. Så får vi vente å se hvordan dette ble :)
 
Det ble brygget i går og i retning C - 25 liter batch med 10gr CaSO4, 5gr CaCl og pH i mesk justert til 5,33 med melkesyre. Så får vi vente å se hvordan dette ble :)

Tappet på fat i går - karbonert på 2,8 bar til i dag så senket til serveringstrykk - blodfersk og deilig IPA, denne kommer ikke til å vare lenge!
 
Har nettopp sammenlignet ei øl fra polet med et hjemmebrygget fra bryggselv det, og er overrasket over hvor stor forskjell der er på de to..

Originalen var mye mere gul enn den jeg har brygget. Vrient å si hva jeg smaker som er forskjellen, men Aas har mye denne smaken. Smaken sitter en del igjen i utpust som jeg ikke liker.

Hjemmebrygget er helt fantastisk, skulle ikke tro at det var samme oppskrift. Tviler litt på det da.

Aleksander på bryggselv i Stavanger at også at ifølge tasteoff så var hjemmebrygg bedre..
 
åssen gikk nå dette?
har en kollega som liker Ink&dagger og har lyst at brygge denne, men er bryggselv sin oppskrift like god som originalen?
 
åssen gikk nå dette?
har en kollega som liker Ink&dagger og har lyst at brygge denne, men er bryggselv sin oppskrift like god som originalen?

Det var natt og dag mellom de to.
Pol versjonen kommer jeg aldri til å kjøpe igjen. Bryggselv sin versjon kommer jeg definitivt til å lage igjen, den var helt fantastisk
 
Det var natt og dag mellom de to.
Pol versjonen kommer jeg aldri til å kjøpe igjen. Bryggselv sin versjon kommer jeg definitivt til å lage igjen, den var helt fantastisk
aaah :)
Det hva kun pils malt i bryggselv sin versjon? men den hva ikke like gul? så egentlig kan man legge til litt Caramunich for mer farge, og gå bort fra den gule originale.
 
Jeg brygget noe veldig likt Ink&Dagger-oppskriften. Mesteparten gikk på fat, mens det ble 6-7 flasker også. Selv om jeg var så forsiktig jeg kunne, ble det forskjellig farge på dem, altså. Den på fat er mye gulere. Kanskje jeg burde ta en side-by-side-test en dag og dokumentere med både bilder og smaksnotater...
 
Jeg brygget noe veldig likt Ink&Dagger-oppskriften. Mesteparten gikk på fat, mens det ble 6-7 flasker også. Selv om jeg var så forsiktig jeg kunne, ble det forskjellig farge på dem, altså. Den på fat er mye gulere. Kanskje jeg burde ta en side-by-side-test en dag og dokumentere med både bilder og smaksnotater...
du brukte og kun pils malt?
 
du brukte og kun pils malt?

Tror jeg hadde 95-98% pilsnermalt + resten hvetemalt, om jeg husker rett. Og tilnærmet samme humleprofil. Bare litt ekstra som jeg hadde liggende.

Gjorde meg for øvrig den erfaringen at jeg neppe hadde behøvd å tilsette noe som helst på 60 minutter. Det ville nok vært mer enn bittert nok med steep + dry hop. :)

Men gul og fin (på fat)!
 
Jeg brygget noe veldig likt Ink&Dagger-oppskriften. Mesteparten gikk på fat, mens det ble 6-7 flasker også. Selv om jeg var så forsiktig jeg kunne, ble det forskjellig farge på dem, altså. Den på fat er mye gulere. Kanskje jeg burde ta en side-by-side-test en dag og dokumentere med både bilder og smaksnotater...

Når du både fater og flasker, hvordan blir flaskingsprosessen da?

Hvor kjapt ser du forskjellen i farge? Er det en forskjell fra første smakeanledning?

Jeg er veldig fornøyd med hvordan NEIPA'en min ble seende ut - og smakte. Jeg oppfattet ikke at den endret farge, og aromaen holdt seg også godt. Men det er jo en rimelig upålitelig observasjon. Og jeg har heller ikke noen fattappet versjon å sammenligne med.

Jeg vil jo gjerne tro at jeg har kommet fram til en måte å gjøre det på som fungerer ganske godt, til tross for at jeg ikke tyr til noen fikse knep med purging med CO2 eller noe sånt. Jeg er bare veldig forsiktig - og så fyller jeg flaskene så å si helt opp. Mulig det har betydning - jeg klarer aldri å huske å tappe noen kontrollflasker som fylles til vanlig nivå. (Skal prøve å huske det i morgen:).)
 
Når du både fater og flasker, hvordan blir flaskingsprosessen da?

Helt vanlig flaskeprosess med det som blir igjen etter at jeg har tappet på fat. Begge deler etter beste evne.

Tester ikke flaskene før de er ferdig karbonert og nedkjølt.

Jeg må nok ta en sammenligning i løpet av uken!
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp