Tomt for PBW

Kilospris på kr 140. Kjøper du bøtta med PBW er det kilospris i underkant av en hundrings. Jeg har ikke testa dette, men er fornøyd med PBW og ser ingen grunn til å teste ukjente produkter på utstyr jeg skal brygge ølet mitt på.
 
Mange gode tips her!!
Den fra felleskjøpet har jeg sett nevnt før. Tror jeg må gi den en sjanse. Doserer dere som angitt på forpakningen?
 
Selvsagt – om det brukes feil. Bilen min er også farlig.

Det er farlig sammenlignet med andre produkter som har samme anvendelsområde. Det krever at du er vesentlig mer forsiktig når du bruker det og helst bruker mer verneutstyr. Det krever grundigere skylling for å ikke redusere effekten av sure desinfiseringsmidler. Det krever at du er sikrere på at du lagrer det ute av rekekvidde for barn.

Sammenligninga med bilen er for så vidt god. Ikke fordi den er farlig når den brukes feil, men der farlig uansett. Du bruker den kun edru, med passende opplæring og med sikkerhetsbelte.
 
Om jeg forstår det riktig fra dataarkene (kjapp og ukritisk lesning på mobil) så er:
  • MIM micro kombi en miks av kaliumhydroksid (kalilut/potaske) og natriumhypokloritt (klor).
  • MIM kombi er natriumhydroksid (kausikk) og natriumhypokloritt (klor).
Ettersom klor blir svakere over tid, så vil man i praksis ha igjen utvanna kausikk/kalilut etter en stund. Og dette selges i enorme volum, 10l = 5000l ferdig miks, så er det lite klor på slutten. Vi regnet på holdbarhet på klor i 2KJ husker jeg, men husker ikke annet enn at det er 'ferskvare'. Kanskje litt bedre holdbarhet på pulvervarianten.

MIM kombi (ikke mikro, da trenger man potaske) kan man lage med vanlig klor og kausikk skulle jeg tro. Ett par skjeer kausikk oppi ei flaske klor og rist godt? Man bør kanskje sjekke opp blandingsforholdet før man gjør dette og ha på alt man finner av verneutstyr...

Kanskje krystallsoda eller oppvaskmiddel og klor funker, og er mindre hissig enn kausikken? Jeg vet ikke om det er noe farlig å mikse disse, man bør lese litt før man blander to så reaktive/hissige kjemikalier.
 
Det er dette alle melkedrikkere i Norge får kjørt melka gjennom etter tanken er renset med dette middelet, da kan vel det ikke være så ille å rense rustfritt i bryggeriet med dette eller.....
 
Når der er utviklet et produkt nøyaktig for formålet, sliter jeg med å forstå hvorfor det på død og liv skal oppgraves alternativer. PBW funker aldeles utmerket, jeg er glad i både hud og syn, så for meg er dette en svært kort tankeprosess.
 
Når der er utviklet et produkt nøyaktig for formålet, sliter jeg med å forstå hvorfor det på død og liv skal oppgraves alternativer. PBW funker aldeles utmerket, jeg er glad i både hud og syn, så for meg er dette en svært kort tankeprosess.
Helt enig med unntak av prisen på produktet ;)
 
Prøvde en stund med billig oppvaskmiddel anbefalt både her inne og på face. Men etter noen tester og bruk over lengre tid gikk jeg tilbake til pbw. Og det bare funker, kanskje litt dyrere enn super billig vaskemiddel. Men så funker det bedre også..
 
Joda, pbw er veldig bra.
Men det er så mye for dyrt at jeg føler meg litt lurt når jeg betaler for det. Derfor føles det bra å finne billigere alternativer. Det er kanskje irrasjonelt å bruke så mye tid og energi på å finne et litt billigere vaskemiddel tatt i betraktning hvor mye penger som ellers går med til denne hobbyen men denne evige letingen etter alternativer til dyre produkter og andre smarte løsninger er jo en del av hobbyen det og
 
Tilbake
Topp