Maris otter vs palemalt

TorfinnS

Norbrygg-medlem
hørte en podcast med Ingrid Skistad der hun sa hun ikke hadde sett noen dokumentasjon på at maris otter var annerledes enn andre byggsorter. Har sett at maris otter ofter er mer varmebehandlet enn annet malt. Altså det har en litt høyere ebc. Kan det være det som gjør at maris otter ofte oppleves annerledes.

Ingrid Skistad jobber i vinmonopolet, har tidligere jobbet hos nøgne ø, og har skrevet kapitlene om malt i boka brygg mer øl.
 
hørte en podcast med Ingrid Skistad der hun sa hun ikke hadde sett noen dokumentasjon på at maris otter var annerledes enn andre byggsorter. Har sett at maris otter ofter er mer varmebehandlet enn annet malt. Altså det har en litt høyere ebc. Kan det være det som gjør at maris otter ofte oppleves annerledes.

Ingrid Skistad jobber i vinmonopolet, har tidligere jobbet hos nøgne ø, og har skrevet kapitlene om malt i boka brygg mer øl.

Jeg går ut fra at det må være en påstand om smakskvaliteter. Jeg tillater meg å si at det er tull. Hvis du gjengir henne korrekt ovenfor, sier hun at det ikke er forskjell på byggsorter i det hele tatt. Det finnes en mengde referater av tester på nettet som påstår at det er klare forskjeller. Det er ikke bare det at MO skiller seg ut, det er like klare forskjeller mellom andre byggsorter.

Det er vel stort sett ikke "vitenskapelige" tester du finner. Som i så mange tilfeller, er det snakk om smakstester, stort sett av glade amatører. Men det ville da være merkelig om så mange, også profesjonelle bryggere og maltere, skulle ta så feil så lenge:).

Nå har jeg ikke foretatt noen testing sjøl, og skal ikke sverge på at jeg ville kjent forskjell på øl brygget med MO og med tysk pale ale malt. Men jeg tror jeg ville:).

Nå er det jo antakelig like store forskjeller mellom malteriers behandling av denne sorten som det er mellom ulike sorter i seg sjøl. Jeg kommer i farten ikke på noe malteri som lager både vanlig pale malt og MO pale malt - men det er det jo mulig man kan finne.

En rask sjekk av EBC viser at det ikke er noen systematisk forskjell på pale malt og MO på det punktet. (Sjekka Crisp og Muntons MO, og Bestmalz og Weyermanns pale.)
 
https://www.sciencedaily.com/releas...6rJbjHDTxmgTli0AvgGovoxRUdlAEFkS9on0bm3XXNRsA

Ikke om MO spesifikt, men hvorvidt forskjellen i malttype og dyrkningsforholdene kan bære gjennom i det ferdig ølet. Her er direkte link til selve artikkelen. Golden Promise er en av de som testes, og det er jo et malt som jeg har inntrykket av at ikke er helt uvanlig å bruke i stedet for MO dersom man ikke får tak i det. https://goo.gl/jVxKRP

"Multiple lines of evidence generated by this research indicate that there are significant differences in beer flavor owing to barley genotype and that these differences have a genetic basis. There is also evidence that location contributes to beer flavor. This evidence was generated using micromalting, nano-brewing, genetic marker data, and extensive sensory assessment."

Studien virker i grunnen ganske godt gjennomført. Men spørsmålet blir jo som alltid, vil vi merke forskjellen i en vanlig drikkesetting?
 
https://www.sciencedaily.com/releas...6rJbjHDTxmgTli0AvgGovoxRUdlAEFkS9on0bm3XXNRsA

Ikke om MO spesifikt, men hvorvidt forskjellen i malttype og dyrkningsforholdene kan bære gjennom i det ferdig ølet. Her er direkte link til selve artikkelen. Golden Promise er en av de som testes, og det er jo et malt som jeg har inntrykket av at ikke er helt uvanlig å bruke i stedet for MO dersom man ikke får tak i det. https://goo.gl/jVxKRP

"Multiple lines of evidence generated by this research indicate that there are significant differences in beer flavor owing to barley genotype and that these differences have a genetic basis. There is also evidence that location contributes to beer flavor. This evidence was generated using micromalting, nano-brewing, genetic marker data, and extensive sensory assessment."

Studien virker i grunnen ganske godt gjennomført. Men spørsmålet blir jo som alltid, vil vi merke forskjellen i en vanlig drikkesetting?

Flott! Den gikk rett i lenkesamlinga:). Resultatet er jo egentlig ikke overraskende, men det gjør det ikke mindre interessant.

GP er visst ganske forskjellig fra MO. "Søtere", og ellers mer likt vanlig pale malt. Mangler du MO, kan det være en bedre løsning å blande vanlig pale malt med noen få prosent lyst münchner.
 
Tilbake
Topp